Offshoreleverandør etterlyser slepekrav for cruiseskip
Det kunne gått veldig galt for Viking Sky i Hustadvika. En utstyrsleverandør med erfaring fra shipping og offshore mener cruiseskip bør pålegges å ha nødslepeutstyr. Arkivfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix Les mer Lukk
Dramaet rundt cruiseskipet Viking Sky, som opplevde motorhavari i grov sjø i Hustadvika, fikk Høye Høyesen til å reagere, skriver Dagens Næringsliv.
– Da vi kom tilbake på jobb etter å ha fulgt dramaet som holdt på å ende i havari, var det store samtaleemnet hvorfor i all verden ikke slike skip også er pålagt å ha utstyr for nødslep. Det er rart, sier Høyesen. Han leder MacGregor Norway, som blant annet lever dekksmaskineri og forankringssystemer til skipsfart og offshore.
Siden 1999 er alle tank- og gasskip på over 20.000 tonn pålagt å ha nødslepeutstyr. Det bør også gjelde cruiseskip, sier Høyesen og understreker at det ikke er egne kommersielle interesser som ligger bak.
– Det er ikke derfor jeg tar dette opp. Jeg mener Norge burde gå i bresjen for et slikt påbud.
Aktuelt: Ny ulykke for Viking Cruises
Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier de trolig vil avvente Havarikommisjonens rapport før de bestemmer seg for om dette er et tema å gå videre med.
– Når det ikke er samme krav til slepeutstyr på passasjerskip som lasteskip, så henger dette og sammen med at passasjerskip har en rekke andre sikkerhetskrav, men dette kan dukke opp som tema igjen etter en slik hendelse, sier Aarhus.
Video: Passasjerene filmet om bord i Viking Sky:
Your browser doesn't support HTML5 video.
Aktuelt: Seks cruiseskip fikk motorstopp eller drev langs norskekysten
Rødt: – Forstår Viking Sky-rederen nå hvorfor vi betaler skatt?