Snart er «el-vete» løs i Marka
– Motoriserte sykler i Marka vil innebære en stor utfordring, og det vil bli helt håpløst å kontrollere at de ikke kjører for fort, sier Hans Petter Aas. Han er styreleder i Oslo og Omland Friluftsråd, som er en paraplyorganisasjon for 43 naturvern- og friluftsorganisasjoner, velforbund og idrettsorganisasjoner, samt 16 kommuner og to fylkeskommuner. Les mer Lukk
Det er konsekvensen av et forslag fra regjeringen om å endre markaloven, som etter alle solemerker blir vedtatt av Stortinget 12. mars.
Forklaringen på at det ligger an til elsykkelforvirring, er at det blir opp til hver enkelt av de 19 kommunene som omfattes av markaloven, å innføre begrensninger i bruken av elsykkel eller ikke.
– De som bruker elsykler i Marka i dag, vil nå kunne sykle lovlig. Der sykling kan være et problem, vil kommunene ha mulighet til å innføre begrensninger, forklarte klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) da han lanserte forslaget i november.
– Motorsykler på stiene
Styreleder Hans-Petter Aas og generalsekretær Tom Fremstad i Oslo og Omland Friluftsråd, både hyller og sabler ned forslaget.
– Nesten alle som har svart på høringen, synes det er positivt at elsykler lovlig skal kunne brukes på grusveiene i Marka, men på stiene der, ønsker vi ikke elsykler, sier Fremstad.
– Hvorfor dette skillet?
– De mange hundre stiene innover i Marka er resultatet av at folk bare har begynt å gå der. De er ikke opparbeidet, slik som skogs- og turveiene. Derfor er stiene trange, og møter du noen, må du gå ut i lyngen. Vi er redde for at det kan bli utrygt å bruke stiene, hvis det åpnes for elsykler. De kan komme i stor hastighet og uten forvarsel, og det kan bli utfordrende både for familier med småbarn, de som er ute med bikkja og andre, svarer Fremstad.
Med en elsykkel har du god kontroll over fart, antall tilbakelagte kilometer og hvor langt det er igjen til batteriet er tomt. (Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix) Les mer Lukk
Aas påpeker at utviklingen av elsykler går i rasende fart, og at det åpner for stadig høyere hastigheter.
– I stedet for sykling vil vi få motorsykler på stiene i Marka, hvis lovforslaget vedtas, advarer Aas.
Oslo kommune er enig med Fremstad og Aas, og vil derfor benytte seg av muligheten til å begrense bruken av elsykler. I desember varslet byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), at hun ikke vil ha noe av at elsykler brukes på stiene i Marka.
– Dette vil skape mange konflikter med turgåere, og kunne slite ned og ødelegge naturen, begrunner Berg.
Hun påpeker også at da saken var på høring i Stortinget 17. januar, sa både grunneiere, friluftsorganisasjoner og miljøorganisasjoner at det er en svært dårlig idé å tillate elsykkel på stiene i Marka. Berg er derfor både overrasket og skuffet over at regjeringen fortsatt vil ha frislipp av elsykler i Marka, noe som ble bekreftet i den nylige innstillingen fra Stortingets energi- og miljøkomité.
– Dette føyer seg inn i et mønster fra en regjering som prioriterer ideologi og utbygging fremfor naturvern og friluftsliv, mener Berg.
Les også:Nytt kollektivtilbud skal få folk til å ta beina fatt
– Kan ikke se behov
Andre kommuner ser annerledes på det.
– Enn så lenge kan jeg ikke se at det er behov for et generelt forbud mot elsykkel i Romeriksåsen. Det er god folkehelse i at folk kommer seg ut i Marka, også på elsykkel. Så får en heller komme tilbake med restriksjoner dersom belastningen på stiene blir for stor, sier Hans Thue (Ap), ordfører i Nannestad kommune.
Leder for hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum kommune, Morten Skauge (H), er i utgangspunktet enig med Thue.
– Personlig er jeg tilhenger av regelverk som er enkle å forstå og som ikke gjør hverdagen unødvendig komplisert for folk, spesielt hvis det i tillegg kan føre til at terskelen for at flere bruker naturen, blir lavere. Jeg mener derfor i utgangspunktet at Bærum ikke bør innføre et skille mellom sykler og elsykler, verken på turveier eller stier.
Like fullt vil Skauge nå be om at saken blir tatt opp til politisk behandling i hovedutvalget han leder, blant annet fordi Oslo og Bærum grenser opp til hverandre i aktuelle turområder i Marka.
Les også: Frykter uthuling av markagrensen
– Vanskelig å vite
– Hvis Oslo kommune velger å innføre begrensninger på bruk av elsykkel i Marka, kan det være et argument for at Bærum bør gjøre det samme, fordi det ellers vil kunne oppstå uklarheter om hvilke regler som gjelder for tursyklister, fortsetter Skauge.
Aps Åsmund Aukrust, som er medlem av Stortingets energi- og miljøkomité, etterlyser en løsning som omfatter alle Marka-kommunene.
– Jeg mener det er enklere og bedre med et felles regelverk for hele Marka. Det blir vanskelig for folk å forholde seg til forskjellige regelverk i de forskjellige kommunene, og i Marka kan det også være vanskelig å vite hvilken kommune man er i, påpeker Aukrust.
Aps forslag til løsning er derfor at det åpnes for bruk av elsykler på veiene i Marka, men ikke på stiene der.
– Her følger vi rådet som kommer fra friluftsorganisasjonene, Markarådet og Oslo kommune, påpeker Aukrust.
Les også: Odds alvorlig syke datter får husleieøkning på 90 prosent
Fem fylker
* Markaloven fyller ti år i juni i år.
* Den omfatter et cirka 1.700 kvadratkilometer stort område i fem fylker.
* De fem fylkene er Oslo (med 310 kvadratkilometer av det totale området), Akershus (850 kvadratkilometer), Buskerud (325 kvadratkilometer), Oppland (210 kvadratkilometer) og Østfold (noen få kvadratkilometer).
* 19 kommuner i disse fem fylkene er omfattet av markaloven, nemlig Oslo, Asker, Bærum, Nittedal, Nannestad, Gjerdrum, Skedsmo, Lørenskog, Rælingen, Enebakk, Ski, Oppegård, Røyken, Lier, Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner og Hobøl.
* Marka omfatter også cirka 2.000 eiendommer.
(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)