Større del av biodrivstoffet kom fra rester og avfall
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, under Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport i Oslo i fjor. Les mer Lukk
Det viser foreløpige tall fra Skattedirektoratet, ifølge Klima- og miljødepartementet.
Det ble omsatt 496 millioner liter biodrivstoff i 2018, hvorav 196 millioner liter var avansert biodrivstoff. I 2017 ble det omsatt 659 millioner liter biodrivstoff, og avansert biodrivstoff utgjorde 138 millioner liter.
– Det er gledelig at omsetningen av avansert biodrivstoff øker i 2018. Avansert biodrivstoff medfører ikke risiko for indirekte arealbruksendringer eller avskoging av regnskog, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).
Kutter palmeolje
Denne uka opplyste Esso at selskapet ikke kommer til å importere palmeolje til bruk i biodrivstoff i 2019. Fra før har Circle K og Uno X tatt avstand fra bruken av palmeolje til biodrivstoff.
– Jeg er glad for å se at bransjen tar ansvar og sørger for at drivstoffet som selges, er best mulig for miljøet og klimaet, sier Elvestuen.
To typer biodrivstoff
Biodrivstoff utgjorde 12 prosent av totalt drivstoffsalg i 2018, viser beregninger basert på foreløpige tall for totalt salg av diesel og bensin fra Statistisk sentralbyrå.
Konvensjonelle biodrivstoff, omtalt som 1. generasjon, fremstilles av råstoff som også kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr (landbruksvekster).
Avanserte biodrivstoff, kjent som 2. generasjon og ofte omtalt som «framtidas biodrivstoff», framstilles av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk, ifølge Miljødirektoratet.