Dataangrep mot Ticketmaster - ber kunder endre passord
Ukjente hackere kan ha fått tak i kortopplysninger og personlig informasjon fra Ticketmasters nettsider. Les mer Lukk
Hackerangrepet rammet ikke Ticketmaster direkte, men selskapet Inbenta som leverer chatte-løsningene til nettsiden, skriver IT-avisen.
Angriperne kan ha fått tilgang til kundedata, innloggingsinformasjon og betalingsdetaljer tilhørende disse kundene.
Ifølge den britiske avisa The Guardian kan 40.000 kunder som har kjøpt billetter via nettsiden til Ticketmaster UK, være rammet.
Bør nullstille passord
Men også norske kunder som har kjøpt billetter via selskapet fra september i fjor og fram til i dag, blir rådet til å nullstille passordet sitt.
– Vi gjør dette for sikkerhetsskyld og for å være hundre prosent sikre og føre var, sier administrerende direktør Kristian Seljeset i Ticketmaster Norge til VG.
Ticketmaster opplyser at Inbentas tjenester på alle deres nettsider ble deaktivert så snart den skadelige programvaren ble oppdaget.
Aktuelt: Stortingspolitiker utsettes for hackerangrep daglig
– Bør politianmeldes
Kjetil Thorvik Brun, fagsjef for IKT og digitale næringer i Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, håper saken blir anmeldt til politiet.
– Lignende hendelser skjer dessverre ofte, men at det er store mørketall fordi mange ikke rapporterer, eller gir beskjed til kundene. Det gjør også at politiet ikke får mulighet til å sette inn nok ressurser, sier han til NTB.
Aktuelt: Passord-lekkasjene: hva kan du gjøre?
Store mørketall
Ifølge en mørketallsundersøkelse som Næringslivets sikkerhetsråd har gjennomført, har mer enn én av fire norske bedrifter, 27 prosent, opplevd uønskede sikkerhetshendelser det siste året. Men bare 9 prosent anmelder saken til politiet. Dermed er det svært lav risiko for straffeforfølging for denne typen angrep.
– Derfor er det veldig bra at Ticketmaster opplyser om dette, og vi håper at det også anmeldes til politiet dersom det er mistanke om ulovligheter bak den skadelige programvaren, sier Brun.