Sukker-sjokkert Vedum ble irettesatt i spørretimen

Your browser doesn't support HTML5 video.

Sukker-sjokkert Vedum tok vitaminbjørner til spørretimen Les mer Lukk

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum fikk påpakning fra stortingspresidenten da han viste fram sjokoladekjeks og vitaminbjørner i spørretimen onsdag.

Sp-lederen ville vite hvordan Fremskrittspartiet overfor egne velgere kan forsvare den økte sukkerskatten i budsjettforliket. Han mener avgiften rammer vilkårlig og viste til at en boks med vitaminbjørner får et påslag på 83 prosent, mens Sjokoladeterapi-kjeks får en avgiftsøkning på 0 prosent.

– Hva er logikken? Hvorfor ønsker Frp å bruke sin makt til å svekke norsk næringsmiddelindustri og varehandel og straffe norske forbrukere? spurte Vedum.

Vedum ble irettesatt

Før forbrukerminister Solveig Horne (Frp) svarte, ga stortingspresident Olemic Thommessen (H) Vedum en mild irettesettelse ved å bemerke at «rekvisitter ikke er noe vi gjerne bruker i spørretimen».

Horne viste i sitt svar til finansministeren for detaljer rundt sukkeravgiftens innretning, men la for egen del til at det er et politisk ønske å styre forbruket bort fra usunne produkter.

– Forbrukerne skal ha et sunt kosthold og velge gode og sunne varer, sa Horne.

Både arbeidstakere og bedriftsledere i næringsmiddelindustrien var til stede på Stortinget onsdag for å gjøre sitt syn klart når det kommer til avgiftsøkningen på nærmere 2 milliarder kroner.

Advarer mot mer svenskehandel

Da forbrukerministeren hadde gitt sitt svar, stilte Vedum seg fremdeles uforstående til hvordan et sunt produkt kunne få stor avgiftsøkning, mens et usunt produkt ikke får det.

I tillegg benyttet han anledningen til å spørre ministeren om hun mener det er klokt at mer og mer av norsk forbruk og dagligvarehandel skyves over på svensk side. Svaret fra Horne virket fortsatt ikke oppklarende på Vedum.

– Hvis jeg husker riktig har Senterpartiet også vært opptatt av at vi skal få opp sukkeravgiftene, sa Horne.

Forbrukerministeren trakk også fram Forbrukerrådets nye app kalt «Peiling» som har som mål å merke innholdet i matvarer tydeligere for forbrukerne.