Over 500 klager i uka på avfallshentingen i Oslo
Bilde fra en bygård på Grünerløkka i Oslo i november i fjor, mens søppelet hopet seg opp og Oslo kommune mottok tusenvis av klager fra frustrerte innbyggere på Veirenos avfallsinnhenting. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Les mer Lukk
– I valget mellom brudd på arbeidsmiljøloven og klagetall, prioriterer vi å følge loven, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjonsetaten til Aftenposten.
– Vi er fortsatt i en fase hvor vi prøver ut ulike tiltak for å få innsamlingen så god som mulig, men vi skulle helst hatt lavere klagetall nå, det er det ingen tvil om, sier Bakke Fredriksen.
Oslo kommune overtok avfallshåndteringen i hovedstaden et par dager før selskapet Veireno, som hadde hatt ansvaret i snaue fem måneder, slo seg konkurs i februar. Veireno startet avfallsinnhentingen 3. oktober 2016, men ved årsskiftet var antallet klager fra frustrerte innbyggere oppe i 30.000. Oslo kommune overtok både Veirenos ansatte og søppelbilene.
Bakke Fredriksen peker på at utgangspunktet ikke var det beste da kommunen overtok avfallsinnhentingen.
– Vi er langt fra fornøyd med klagetallene og jobber hardt for å få dem ytterligere ned. Samtidig erkjenner vi at det blir vanskelig å komme tilbake til de samme, lave tallene vi hadde før Veireno overtok. Vi var en usynlig tjeneste som brått syntes litt bedre i terrenget. Terskelen for å klage er endret, sier Bakke Fredriksen.