Airbus har satt inn tiltak som ville ha forhindret Turøy-ulykken
Statens havarikommisjon mener helikopterstyrten på Turøy i fjor trolig skyldtes en tilsvarende slitasjedefekt som forårsaket en helikopterulykke utenfor Skottland i 2009. Les mer Lukk
– Alt vi gjør nå, burde vært gjort tidligere, sier Airbus-sjef Guillaume Faury til TV 2.
Super Puma-helikopteret som styrtet på Turøy vest for Bergen i april i fjor, styrtet trolig som følge av den samme mekaniske slitasjedefekten som forårsaket en tilsvarende ulykke utenfor Skottland i 2009. Allerede da ble det gitt 17 anbefalinger om sikkerhets- og vedlikeholdstiltak for denne helikoptermodellen, melder TV 2.
Anbefalingene fra den britiske havarikommisjonen ble ikke fulgt opp godt nok, ifølge Faury.
– Men det vi gjør nå, er nødvendig etter det som skjedde i 2016. Hvis vi hadde gjort det tidligere, ville vi ha forhindret 2016, men det var mye vi ikke visste, sier Faury.
Ulykken på Turøy skjedde 29. april i fjor. Elleve oljearbeidere og to piloter var om bord i Super Puma-helikopteret som var på vei fra Gullfaks B-plattformen. Alle døde da helikopteret styrtet som følge av at helikopterets rotor løsnet. Det samme skjedde i Skottland sju år tidligere. Da mistet 16 mennesker livet.
Begge ulykkene ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen.
– Vi ser klare likhetstrekk mellom den bruddflaten vi ser her og det bruddet som ble funnet etter ulykken på engelsk sektor i 2009, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.