Spillanmeldelse: «Kingdoms of Amalur: Reckoning»

Reckoning: Et massivt eventyr

«Kingdoms of Amalur: Reckoning» løfter dataspillslåssing til nye høyder. Les mer Lukk

Det kan være fryktelig moro å redde verden.

Fakta «Kingdoms of Amalur: Reckoning»  

Utgis på: PC, Xbox 360 (og PlayStation 3

Testet på: Xbox 360

Utgivelsesdato: 9. februar

Aldersmerking: 18 (www.pegi.info)

Sjanger: Actionrollespill

Utvikler/utgiver: 38 Studios/EA

Dette er en skjønn tid for rollespillfans, og fjoråret bød på noen helt fantastiske bidrag til sjangeren med «Skyrim», «The Witcher 2» og «Dark Souls». Her kommer nok en storslått bauta for dem som liker lange eventyr, pikante oppdrag og fantasiverdener – men «Kingdoms of Amalur: Reckoning» er også ispedd et helt fantastisk kampsystem som løfter det til nye høyder.

I dette universet er du den eneste som kan endre din egen skjebne, noe som utpeker deg til å redde verden fra en gigantisk kommende krig. På veien dit må du komme på godfot med lokale krigsherrer, erverve deg nytt utstyr og slå i hjel skrømt som truer freden på vei mot frontlinjene.

Som et rollespill er dette ganske enkelt, med overfladiske forhold til personene du møter, uten at det er et aber. «Reckoning» er en lett og smidig opplevelse hvor et kampsystem som er like genialt som det er enkelt står i fokus, enten du spiller tyv, kriger eller magiker. Det er rett og slett sabla gøy å slåss og utforske i Amalur.

Hovedhistorien er ikke mye å skrive hjem om, men sideoppdragene er både velskrevne og engasjerende. Spillet er gigantisk på alle måter, der du godt kan spille i over 100 timer uten å oppleve samme innhold to ganger, og det blir aldri kjedelig. Det er derfor det passer så sabla godt til alle med en forkjærlighet for digre eventyr.

Terningkast: 5.

Les flere nyheter