Schibsted åpner for Facebook-samarbeid

Schibsteds konsernsjef Didrik Munch (til venstre) og styredeler Ole Jacob Sunde fotografert i 2008. Foto: Morten Holm / NTB scanpix Les mer Lukk

Oslo (NTB): Dagbladet var først ut. Nå åpner også mediekonsernet Schibsted for å ta del i Facebooks «Instant Articles».

Dermed har Schibsted-ledelsen snudd i spørsmålet om å samarbeide med den amerikanske nettgiganten, skriver Klassekampen. Norske medier er blitt invitert til å publisere artikler direkte på Facebook, uten først å publisere dem i egen nettavis, og konsernsjef Didrik Munch i Schibsted holder døra på gløtt.

– Vi er nå åpne for å prøve det, men jeg vil ikke si noe absolutt sikkert verken for eller imot på dette tidspunktet, sier han til Klassekampen.

Da Instant Articles ble lansert internasjonalt i fjor, sa Munch seg skeptisk til ordningen og at «det kan være krevende å bli fullstendig prisgitt en aktør på vestkysten av USA». Schibsted-toppen avviser at han har endret standpunkt, men sier:

– Vi har et åpent sinn, ja. Det kan være farlig ikke å teste dette også.

Onsdag var en rekke medietopper fra hele Norden samlet i London for å høre mer om Facebooks nye nyhetstjeneste. Den vil være tilgjengelig for alle nordiske mediehus før sommeren, men Dagbladet og Aller har allerede fått tilgang til betatjenesten. (©NTB)