Solvik-Olsen vag overfor bompengebransjen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at det blir endringer i bompengeordningen, men er vag på hvilke endringer det er snakk om. Foto: Vegard Grøtt (NTB scanpix) Les mer Lukk

Ketil-Solvik Olsen vil klippe en del bompengefinansierte snorer framover, men han liker det ikke. Overfor bompengeselskapene er han vag når han skal skissere hva som vil skje med dem.

I valgkampen erklærte Ketil Solvik-Olsens og Fremskrittspartiet at de ville kvitte seg med alle bompengestasjoner. Tirsdag møtte han bompengebransjen som samferdselsminister:

– Jeg er imot bompenger. Men jeg må jo akseptere at stortingsflertallet vil det annerledes og at Frp ikke sitter med diktatorisk makt. Gjennom regjeringsplattformen har vi fått fullmakt til å redusere bompengeandelen, og vil gjøre endringer i systemene for å få ned kostnadene, sier Solvik-Olsen til NTB.

Vagt og fleipete

Det er bransjeorganisasjonen Norvegfinans som arrangerer Norveg-konferansen i Stavanger denne uka. Norvegfinans organiserer samarbeidet mellom de 47 norske veifinansieringsselskapene og ivaretar selskapenes felles interesser.

Regjeringen har allerede erklært at de skal bygge flere veier for mindre bompenger. Solvik-Olsen åpnet dermed litt fleipete med å si til bompengefolket at de kanskje ikke følte seg helt velkomne i hans selskap, men forsikret om at det er de. Ting må bare gjøres annerledes fremover.

Les også: Solvik-Olsen vil styre mer veipenger mot byene

Frp har tidligere sagt at de vil se på om bompengeselskapene bør samles til ett eller et fåtall selskaper, med tanke på effektiviseringsgevinster.

Da Solvik-Olsen fikk direkte spørsmål om hvor mange av de 47 bompengeselskapene i Norge som skal vekk, ble han svært vag:

– Andelen er det for tidlig å si noe om.

Obligatorisk brikke

Statsråden hadde likevel noen konkrete tiltak tirsdag:

– Vi begynner med at alle større biler får obligatorisk brikke. Særlig viktig er det at de som kommer kjørende fra utlandet skal bidra til spleiselaget og ikke snike seg unna, sa Solvik-Olsen.

Han gjentok også at han ønsker å øremerke en andel av bompengemidlene, slik at de som betaler inn ser at noe av det de betaler faktisk brukes på veier. Det reagerer transportpolitisk talsperson Eirin Sund (Ap) på:

– Det er merkelig at han ytterligere skal øremerke bompengene når de allerede er øremerket i dag til konkrete prosjekter. Bompengeinnkreving er ikke en ekstra skatt som går rett i statskassa, pengene går faktisk rett til veiprosjekter, sier hun.

Les også: Klare forventninger til blåblå plattform

– Velkommen

Til NTB konkretiserte Solvik-Olsen hva bompengemotstanderne egentlig har fått av Frp så langt:

– Bilistene som er imot bompenger har for første gang fått en samferdselsminister som ikke liker bompenger, som vil jobbe knallhardt for å redusere bompenger, men vi vil nok ikke vinne hver gang.

Les også: Lover lukt av asfalt over hele landet

Sund ønsker Solvik-Olsen velkommen til virkeligheten:

– Frp og regjeringen skal måles på det de har lovet og garantert før valget. Når de nå sier at dette ikke nødvendigvis kommer til å skje, må det være et av de største mageplaskene i norsk politikk. Spørsmålene fra salen endte med at bransjefolk påpekte at noen av løsningene høres lettvinte ut, som at bompenger kan reduseres samtidig som det bygges flere veier. Noen syns også det høres urettferdig ut at reduksjonene i hovedsak ikke omfatter bypakker og prosjekter som skal avløse ferger.