Erna Solberg på skolen for å lære om frafall

«Bryt fri fra den blåblå regjeringens jerngrep», lød oppfordringen på en av plakatene elevene ved Bjørnholt skole har laget. Statsminister Erna Solberg og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) var på skolen for å lære av elever og lærere hvordan de kan få flere til å bli. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix. Les mer Lukk

Statsminister Erna Solberg (H) vil ha flere og flinkere lærere når hun skal ta krafttak mot frafall i videregående skole. Elevene ber på sin side om tettere sosial oppfølging.

Statsministeren sørget for å ha med seg rykende fersk kunnskap om bekjempelse av frafall i skolen da hun mandag ettermiddag møtte de andre statsministrene under Nordisk råds møte i Oslo.

Frafall er viet et eget kapittel i Sundvolden-plattformen og må anses som av hovedsatsingene i utdanningspolitikken til Høyre/Frp-regjeringen.

På sikt er målet at 90 prosent av dem som starter, skal fullføre videregående skole.

Elevene ved Bjørnholt skole, en av Oslos største med 1.300 elever fordelt på ungdomstrinnet og videregående, vektla tett, individuell sosial oppfølging og nært samarbeid med foreldrene som nøkkelfaktorer for motivasjon til å fullføre.

Les også: Bare Erna og hennes statsråd droppet Gud

Tett oppfølging

Læreren eller andre voksenpersoner ved skolen ringer eller sender SMS til enkeltelevene som kommer for sent eller har fravær. Blir det mange nok SMS-er kaller skolen inn til møte med kontaktlærer.

– Det er koselig på en måte. Du føler at det er noen som tenker på deg og bryr seg, sa en av elevene som fikk møte Solberg og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Men da de to politikerne litt senere under besøket ble TV-intervjuet av to elever ved medie- og kommunikasjonslinjen, svarte begge «bedre og flere lærere, som jevnlig får faglig påfyll – det som på politikerspråket kalles et lærerløft – på spørsmål om hva de kan gjøre for å begrense frafallet.

Lokalt eierskap

– Vår hovedsatsing nasjonalt er dette store lærerløftet. Men vi skal også legge til rette for slike prosjekter, men de må utarbeides og eies lokalt. Vi kan ikke detaljstyre hvordan hver enkelt skole skal gjøre dette, sier Røe Isaksen til NTB.

Statsminister Solberg peker på skolens Wall of dignity, hvor enkelte elever ved skolen er profilert på plakater i forbindelse med vanskeligheter de har opplevd, som et eksempel på et prosjekt som må eies lokalt.

– Vi kan ikke vedta sånne prosjekter som dette. Det må gjøres ved hver enkelte skole. Lokalt eierskap til endringsprosessene er ekstremt viktig for å oppnå gode resultater, sier hun.