Kongehuset vant mot Se og Hør på flere punkter

Your browser doesn't support HTML5 video.

Se og Hør-sjefen om PFU-dommen
Se og Hørs sjefredaktør Ellen Arnstad sier hun på noen punkter vil justere bladets dekning av de kongelige.

Men det er uavgjort mellom kongehus og Se og Hør etter kjennelsen i Pressens Faglige Utvalg (PFU) mandag, mener hun.

PFU slår i sin hovedkonklusjon fast at Se og Hør brøt god presseskikk på en rekke punkter i fem reportasjer om kongefamilien – reportasjer som Det kongelige hoff har klaget inn for PFU.

Men bladet ble frikjent for å ha publisert strandbilder av kronprinsparet tatt på en offentlig strand i St. Barthelemy (St. Barts). Utvalget kom enstemmig til at det var akseptabelt å omtale kronprinsfamiliens ferievalg og pengebruk.

– Jeg syns situasjonen er uavgjort mellom oss og klageren, sier Arnstad til NTB.

At bladet ble frikjent for omtalen av kronprinsfamiliens ferievalg, mener hun er en viktig, prinsipiell avgjørelse.

– Det er en avgjørelse som vil få betydning for flere enn Se og Hør, sier Arnstad. Hun legger til at kjennelsen på andre punkter der Se og Hør ble felt, vil få betydning for bladets kongejournalistikk.

Les hele PFUs uttalelse her

Glade for medhold

I motsetning til Se og Hør, var kongehuset ikke til stede med noen representant, verken fra kommunikasjonsavdelingen eller juridisk stab, da PFU mandag tok fatt på behandlingen av den tolv siders omfattende klagen fra Det kongelige hoff.

Men Slottets kommunikasjonsdirektør Marianne Hagen sier til NTB at kongehuset er glad for å ha fått medhold i det alt vesentlige i sin klage.

– PFU slår fast at også kongefamilien har rett til privatliv, selv når de befinner seg på offentlig tilgjengelig sted. PFU gir også uttrykk for at overtramp forsterkes når det dreier seg om bilder av barn, sier Hagen.

Hun sier at kongehuset anser seg ferdig med denne saken nå.

– For kongehuset er det særdeles viktig å ha et godt forhold til pressen også framover, sier Hagen.

Bakgrunn: Kongefamilien klager inn Se og Hør for PFU

Lydhør Se og Hør-redaktør

En av de mer profilerte ekspertene på det norske kongehuset, medieforsker og tidligere soussjef ved Slottet, Carl-Erik Grimstad, fulgte både drøftingene og lyttet til Ellen Arnstads kommentarer da PFU konkluderte mandag.

Grimstad sier til NTB at han syns Se og Hørs nye redaktør gir inntrykk av å være mer lydhør overfor PFU enn hennes forgjengere i redaktørstolen var.

Ellen Arnstad har tidligere selv sittet tre år i PFU og sier til NTB at hun har stor respekt for utvalget.

– Jeg mener situasjonen er uavgjort med PFUs konklusjon. At vi ble frikjent for å ha publisert reportasjen fra St. Barthelemy, er en viktig avgjørelse av prinsipiell karakter, altså viktig for alle medier og ikke bare for Se og Hør. Jeg er meget tilfreds med frifinnelsen, sier redaktøren.

Se også: Se og Hør-sjefen om dommen i PFU

Aldri tidligere

Først etter to timers drøftinger og en halv times interne overlegninger var PFU, som består av fire representanter fra pressen og tre fra allmennheten, klar til å trekke konklusjonen.

Da hadde ordskiftet hele veien vist at representantene fra allmennheten ikke har like lett som pressen for å se at det kan ligge nyhetsverdi i stofftypen Se og Hør publiserte fra St. Barthelemy.

Allmennhetens representanter i PFU hadde også klart mindre forståelse for at det er akseptabelt å ta bilder av kongefamilien, uten familiens samtykke, i sammenhenger som ikke er helt entydig offentlige.

– Det må være et helvete å måtte påregne at man kan bli fotografert når som helst – også i privat sammenheng, sa PFUs medlem Reidun Førde.

PFU-avgjørelsen mandag innebærer også at Se og Hør ble felt for bilder bladet tok gjennom gjerdet da kongeparet feiret sine 75-årsdager på kongsgården.

Bladet ble også felt for å ha brakt uriktige opplysninger om kostnadene ved ferien til St. Barthelemy og for å ikke ha gitt Slottet mulighet til samtidig imøtegåelse av opplysningene.

Se video: - Dette er PFU på sitt beste:

[video id="mJqpdrqiT3XcKPcvaSUW3g" width="680" height="382"]