– Vår jobb er å lage gode rammer

ALT KLART: Ann Helen Løvstad har ansvaret for lunsjen de pårørende og etterlatte og overlevende fra Utøya-massakren skal ha på Sundvolden Hotell søndag. (Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix) Les mer Lukk

Sundvolden Hotell huset overlevende, etterlatte og pårørende etter Utøya-massakren i fjor. I år kommer mange av de samme tilbake til hotellet for å spise lunsj i forbindelse med at de besøker Utøya 22. juli.

– Vår viktigste jobb er å sørge for gode og verdige rammer rundt arrangementet. Jeg tenker at det er det vi kan gjøre, sier Ann Helen Løvstad til NTB.

Hun koordinerer arrangementet søndag. Også i fjor var hun sentral i hotellets møte med katastrofen da hun som vaktansvarlig plutselig måtte ta imot på det meste opptil 900 mennesker som var berørt av terrorhandlingene.

– Det tegnet til å bli en rolig helg. Vi hadde få gjester, og jeg var egentlig i ferd med å gå hjem. Så kom nyheten om bomben i Oslo og vi ble stående og snakke og følge med på nyhetene. Så kom vaktmesteren vår løpende og sa: «Nå skyter de på Utøya». Da tenkte jeg at dette blir vi involvert i på en eller annen måte, sier hun.

Involvert ble hotellet i aller høyeste grad. Først ble det etablert et lite mottak av overlevende på bensinstasjonen nedenfor Sundvolden.

– Jeg så det og tenkte, kom heller hit. Men ikke før var tanken tenkt så kom kommunelegen på døra og spurte om vi kunne opprette mottak her, sier Løvstad.

Les også: Forberedelsene til 22.juli-markeringen er i full gang

Kom i busser

Deretter kom busslast på busslast med våte og skrekkslagne ungdommer som hadde opplevd noen ingen skulle oppleve, foreldre og pårørende som ventet på nytt om sine kjære, og hjelpemannskaper og politi og fagpersoner som kunne hjelpe folk i krise.

– På det meste var det 800-900 mennesker her. Alle rommene var i bruk. Vi sa med en gang at ingen fikk bo alene på rommet, det var viktig, det var minst to-tre på hvert rom. I tillegg opprettet vi sovesaler, sier Løvstad.

Hun sier at hotellet hele tiden bestrebet seg på å sørge for at alle skulle ha det så godt som mulig mens de var der.

– Vi tenkte at alle skulle ha det rent og ordentlig rundt seg, at mat skulle stå på bordet når de trengte det og at vår rolle var å lage rammer som vi som hotell kan, god mat og god overnatting på tross av katastrofen, sier hun.

I perioden senteret var oppe, var det stående buffé døgnet rundt. Flere spiste midt på natta. Døgnet ble snudd på hodet og mat var alltid tilgjengelig.

Les også: Frykter utbredelse av Breiviks syn

Frivillige kom

Hotellet opplevde at flere meldte seg fra lokalmiljøet og ville bidra. Kokker som hadde jobbet på hotellet før, kom og lagde mat. Flere kom og var med på å vaske rom, re senger og gjøre det mest mulig ordentlig og hyggelig rundt de overlevende, pårørende og etterlatte.

En butikk i Hønefoss kom med klær til ungdommene som manglet det meste. I tillegg fikk hotellet besøk av flere fremtredende politikere mens senteret var oppe. Også kongen, dronningen og kronprinsparet besøkte pårørendesenteret.

– Vi så at det betydde enormt for dem som var her, at det kom noen utenfra som brydde seg. At de ikke var glemt, sier Løvstad.

Året etter 22. juli har hotellet forsøkt å distansere seg litt fra katastrofen som de i all tid regner med å bli forbundet med.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger og noen få meldinger om at folk ikke lenger vil komme hit fordi de forbinder oss med 22. juli. Da synes vi det er litt viktig å si at her inne på Sundvolden var det omsorg og godhet. Vi gjorde bare det alle ville ha gjort i samme situasjon, sier Løvstad.

Les også: Hun svømte fra Breivik

Les flere nyheter