– Nå er jeg fly forbanna på Ventelo
– Jeg er ikke bare forbannet. Jeg er mektig forbannet. Ved å lekke informasjon til Dagens Næringsliv og sende ut konkursvarsel som jeg ikke en gang har fått enda, virker det hele som en ganske pussig og uredelig måte å håndtere en samarbeidspartner på, sier Idar Vollvik. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Les mer Lukk
– Jeg er ikke bare forbannet. Jeg er mektig forbannet. Ved å lekke informasjon til Dagens Næringsliv og sende ut konkursvarsel som jeg ikke en gang har fått enda, virker det hele som en ganske pussig og uredelig måte å håndtere en samarbeidspartner på, sier Idar Vollvik til NA24.
Han minner om at Ludo er Ventelos største kunde, og at Ventelo har erobret en kjempeavtale på grunn av Ludo.
Les saken: Ludo begjært konkurs
Torsdag ble det kjent at Ludo begjæres konkurs av sin mobilnettleverandør Ventelo, og at alle selskapets kunder har en uke til å bytte leverandør.
– Kuppforsøk
Ludo har leid mobilnett av Ventelo, som hevder det har mellom 15 og 20 millioner kroner til gode hos Vollviks selskap, skriver Dagens Næringsliv.
Selv hevder Vollvik at det er Ventelo som skylder Ludo 15 millioner kroner.
I lengre tid har Vollvik forsøkt å inngå en samarbeidsavtale med en annen aktør på det norske markedet. Han tror at Ventelo forsøker å velte denne avtalen slik at selskapet selv kan sikre seg Ludos kunder.
– Senest i går sendte Ventelo en e-post der selskapet bekreftet at det ikke hadde noen interesse av kundene våre. Så dagen etter kopierer selskapet prisene våre og prøver å kuppe kundene over. Jeg har fått beskjed både fra ansatte og kunder om at Ventelo ringer rundt for å få dem til å bytte operatør. Det de har lagt opp til er et kuppforsøk, sier Vollvik.
– Trakk seg ikke fra avtale
Telenor ville kjøpe det konkurstruede mobilselskapet Ludo, men tirsdag trakk selskapet seg fra avtalen, som det var grunn til å tro hadde en verdi på mellom 50 og 60 millioner kroner, skriver digi.no, som er IT-bransjens nettavis.
Les også: - Ludo-kundene har svært kort tid på seg
I et avtaleutkast digi.no har fått tilgang til, fremgår det at Telenor ville kjøpe Ludos virksomhet. Avtalen er datert 13. januar 2012. Ifølge avtalen skulle alle kundene overdras til Telenor, samt at Telenor kunne bruke merkevaren Ludo i to år.
– Jeg vet ikke hvor det stammer fra, sier Vollvik, som sier at forhandlingene med andre samarbeidspartnere slett ikke er over.
Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas, som torsdag befant seg i Davos, er knapp i sin kommentar:
– Dette har jeg ikke noen oversikt over her fra Davos. Det har jeg ingen innsikt i, sier Baksaas til NTB under møtet til Verdens økonomiske forum i Sveits.
– Men du ville visst om det stemmer at Telenor trakk seg fra avtalen?
– Det er ikke sikkert det. Du vet dette er et stort konsern. Så jeg har ingen kommentarer til det, sier konsernsjefen.
Varsler rettssak
Vollvik utelukker ikke at det hele kan ende opp i store krav.
– Vi forbereder oss på at dersom det blir rettssak, så blir det rettssak. Da er det store beløp det er snakk om, men summer vil jeg ikke nevne – det blir advokatmat, sier mobilgründeren.
Tidligere torsdag varslet Vollvik at han vil svare med å begjære Ventelo konkurs om ikke selskapet trekker tilbake konkursbegjæringen.
Kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Ventelo sier til NA24 at hun stiller seg uforstående til Vollviks påstander.
– Vi har fakturert i henhold til avtalen som eksisterer mellom partene, og den avtalen vi har hatt, ble sagt opp i sommer. Ludo har da hatt lang tid til å finne seg en ny leverandør. Vi har ikke forsøkt å hindre dette på noen måte. Vi har vært svært tålmodige og strukket oss langt i denne saken, men vi kunne ikke fortsette å la Ludo drive for vår regning, sier Egede-Nissen.
Ludo-kunder har en uke på seg
Nå varsler Ventelo alle Ludo Mobils kunder om at selskapet vil holde tjenesten oppe til og med 3. februar. Dermed må 40.000 Ludo-kunder finne en ny leverandør av mobiltjenester.
Kunder som står i fare for å miste forbindelsen, skal motta varsel minst en måned før det skjer, opplyser Post- og teletilsynet (PT).
PT kan ikke se at Ludo etter regelverket har varslet sine kunder om at de kan bli stående uten mobilforbindelse. Kundene har dermed svært kort tid på seg til å finne nytt mobilselskap og abonnement.