– Fullt mulig å bygge ut høyhastighetsbane
Ingen strekning peker seg ut som entydig best på alle områder som er vurdert, men hvis man skal velge den strekningen der etterspørselen er størst, blir det Oslo-Kristiansand-Stavanger, ifølge rapporten fra Høyhastighetsutredningen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Les mer Lukk
Bedriftsøkonomien – hvis man holder investeringene utenfor – er imidlertid positiv for alle strekninger utenom Bergen-Haugesund-Stavanger.
Hvor mye utbyggingen vil koste, kommer av på hvor mange og hvor lange tunneler som trengs på strekningen. Men for alle strekninger er kostnadene store.
Les også: Lyntog-nei til Europa
Ingen strekning peker seg ut som entydig best på alle områder som er vurdert. Hvis man skal velge den strekningen der etterspørselen er størst, blir det Oslo-Kristiansand-Stavanger, ifølge rapporten fra Høyhastighetsutredningen, som ble lagt fram onsdag.
Utredningens prosjektleder, Tom Stillesby, gir ikke noe klart svar på om det bør bygges bane for høyhastighetstog i Norge, utover å slå fast at det er mulig.
Les også:
Kinesere vil bygge lyntog i Norge
Flertall sier ja til lyntog om prisen er lik
Høyhastighet er ofte oppskrytt