Kjøper fly for 127 milliarder kroner

Norwegian med gigantisk flyordre

Your browser doesn't support HTML5 video.

Bjørn Kjos om storkjøp
Norwegian skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner. Ordren blir betegnet som den største enkeltinvesteringen i Fastlands-Norge noensinne.

Fakta om Norwegian:  

* Norwegian er med en flåte på 61 fly per november 2011 det nest største flyselskapet i Skandinavia og det tredje største lavprisselskapet i Europa.

* Norwegian ble etablert i 1993. Selskapets administrerende direktør er Bjørn Kjos. Han er utdannet jurist og har vært kampflypilot.

* I 2002 startet Norwegian egne innenriksflyginger etter at SAS kjøpte opp Braathens S.A.F.E. Året etter ble Norwegian børsnotert.

* I 2004 inngikk Norwegian samarbeid med Sterling og Finnair-eide FlyNordic. To år senere etablerte Norwegian datterselskapet Norwegian Air Shuttle Polska i Polen, og i 2007 kjøpte Norwegian FlyNordic fra Finnair.

* I 2007 inngikk Norwegian avtale med Boeing om kjøp av 42 Boeing 737-800-fly. Bestillingen var den største i Skandinavia noensinne.

* I 2008 etablerte Norwegian base på Rygge i Østfold og opprettet 14 nye ruter. Da Sterling gikk konkurs samme år, opprettet Norwegian base i Danmark. Året etter utvidet Norwegian tilbudet i Danmark med 39 ruter.

* I 2010 økte Norwegian den eksisterende ordren hos Boeing med ytterligere 15 fly.

* Per november 2011 hadde Norwegian 297 ruter til 110 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika og Midtøsten.

* Norwegian fraktet i 2010 13 millioner passasjerer og har om lag 2.500 ansatte.

* 25. januar 2012: Norwegian kunngjorde at selskapet har inngått avtale med Boeing om kjøp av 100 Boeing 737 MAX8-fly og 22 Boeing 737-800-fly. Avtalen inneholder opsjon på ytterligere 100 MAX8-fly. Norwegian har samtidig inngått sin første avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo-fly og opsjon på 50 fly av samme type. Listeprisen på de til sammen 222 flyene er på 127 milliarder kroner.

– Dette er en av de største flyordrene i verden og den største i Europa. Dette har vi råd til. Leveransene starter i 2016 og vi har flere muligheter for finansiering. Allerede i dag kjøper vi mange fly som vi har amerikanske statsgarantier på, så vi har god komfort rundt finansieringen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly – 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 Boeing 737 MAX8-fly.

Les også: Flere flyr med Norwegian

Samtidig har Norwegian signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

– Historisk dag

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Flykjøpet er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering og på nivå med de største norske investeringene innen olje- og gassvirksomheten, heter det i en pressemelding fra Norwegian.

Les også: Norwegian slo SAS i konkurransen om forsvaret

Skånvik påpeker at Norwegian til nå har fylt på en stor ordre de la inn for noen år siden flere ganger.

– Det ble sett på som veldig dristig for bare få år siden, men det har vist seg at vi trengte flere fly, sier hun.

Hyppige utskiftninger

Kjos sier at selskapet føler seg komfortabel med finansieringen fremover. Ytterligere detaljer vil bli lagt fram på en pressekonferanse onsdag formiddag.

– Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover, og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene, sier Kjos.

Les også: Kjempelansering fra Norwegian

Han mener at flykjøpet vil være positivt for passasjerene, selskapets kostnader og miljøet.

– Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert sjuende år, og det krever at vi planlegger minst 10-20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Kjos.

Per i dag har Norwegian en av de nyeste flåtene i Europa.

– Vår strategi er at vi skal ha det nyeste og beste materiellet fordi det er bra for passasjerene og for selskapet fordi det reduserer drivstoffkostnadene som i flyverdenen er en betydelig utgiftspost, sier Skånvik.

– Stort løft

I 2007 bestilte Norwegian 42 nye Boeing 737-800-fly. Ordren fra 2007 har i ettertid blitt utvidet flere ganger. Behovet for fly har vært langt større enn det selskapet klarte å forutse for fem år siden, ifølge Kjos.

Les også: Norwegian-sjef fornøyd med flyplassbytte

– Jeg har forståelse for at mange vil mene at denne ordren vi offentliggjør i dag er et svært stort løft for et norsk flyselskap. Men vi bidrar gjerne til å sette Norge på kartet i internasjonal sammenheng og markere at vi som et norsk og skandinavisk selskap kan ta opp konkurransen med andre europeiske flyselskaper, sier Kjos.

I og med at ordren er børssensitiv, har ikke SAS fått noe forhåndsvarsel om bestillingen.

Kom overraskende på SAS

Tidlig onsdag morgen, i god tid før børsene åpnet i Europa, sendte det norske selskapet ut en pressemelding der det annonserte at det har lagt inn en flyordre på 222 nye fly med levering fra 2016 til en samlet verdi av 127 milliarder kroner.

– Vi registrerer dette. Det er definitivt en stor ordre som også går langt fram i tid. Det er blitt mer og mer vanlig å inngå slike langsiktige ordre. Flyfabrikantene har andre betingelser for dette i dag enn de hadde for bare ti år siden, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Han legger til at også SAS har inne en bestilling på den nye Airbus320neo, som utgjør en stor del av bestillingen til Norwegian.

– Flyet anses å ha den mest miljøvennlige teknologien. Det har SAS også klart for leveranse i 2016 og har bestilt 30 fly, sier Johansen.

Flyfabrikantene leverer flyene etter hvert som bestillingene kommer inn. Det betyr at den som først leverer inn sine ordre, får førsteprioritet.

– Vi har fått bekreftet vår ordre i 2016 på 320neo-maskinen SAS har en løpende vurdering og en pågående fornyelse av flyflåten. Det som er viktig nå er å fase inn den neste generasjonen fly. Vi vil da være blant de første som opererer den mest optimale versjonen, sier informasjonssjefen i SAS.

Les også:

Norwegian åpner åtte nye ruter fra Torp

Kjos kaprer Sverige

Les flere nyheter her