Norske Maud får ikke forlate Canada

Polarskipet Maud ligger i dag i Nordvestpassasjen. Her er hun fotografert i 1998. Foto: Ansgar Walk Les mer Lukk

Polarskipet Maud, som Amundsen forsøkte å nå Nordpolen med, skulle fraktes hjem til Norge. Men nå sier canadiske myndigheter nei.

Maud har ligget på den canadiske havbunnen i over 80 år, og nå stikker canadiske myndigheter kjepper i hjulene for askerbøringene som ønsker å heve skipet og hente det hjem til Norge, skriver Budstikka.no.

Eiendomsselskapet Tandberg Eiendom søkte for halvannen måned siden canadiske myndigheter om å få eksporttillatelse for skipet, og forrige uke kom svaret: nei.

– Avslaget begrunner de med at skipet er et arkeologisk fortidsminne i Canada og at det derfor først må gjøres en grundig, arkeologisk undersøkelse av skipet før det kan heves. Men dette har de ikke sagt noe om tidligere, sier prosjektleder for båtbergingsprosjektet, Jan Wanggaard, til NTB.

Sank i 1930

Maud ble bygget for Roald Amundsens andre ekspedisjon til Arktis, og ble sjøsatt i juni 1917. I 1925 ble skipet solgt til canadiske Hudson's Bay Company som en del av Amundsens konkursbo, før det fem år senere endte sine dager som vrak på sjøbunnen ved Cambridge Bay i Nordvestpassasjen nord for Canada, rundt 200 mil fra nærmeste vei.

Se også: Jens i tidsforvirring på Sydpolen

Den norske polarhelten Roald Amundsen (1872-1928) i et udatert arkivfoto. Foto: Scanpix/AFP.

Asker kommune kjøpte Maud i 1990 og fikk da eksporttillatelse for å frakte skipet til Norge. Men ingenting skjedde, før Tandberg Eiendom overtok skipet, og for et års tid siden bestemte seg for å sette i gang prosjektet med å få skuta hjem til Norge.

Vil stille ut Maud

Båten ble bygget på Vollen i Asker, og det er nettopp dit Wanggaard og hans kolleger ønsker å frakte den tilbake til slik at den kan stilles ut.

– Vi har et sterkt håp om at vi skal få skipet hjem igjen. Dette er en av de råeste båtene som er bygget i Norge. Den er en del av vår båtbyggertradisjon, og den eneste båten Amundsen fikk bygget i egen regi. Selv om den ikke ble en del av hans vellykkede ekspedisjoner, så tror vi den kan bli et fantastisk trekkplaster, sier Wanggaard.

Les også: Kampen om Maud

Fortsatt optimistisk

Målet var at båten skulle være på plass i Asker våren 2013, men selv om de nå har fått avslag på søknaden om å frakte Maud ut av Canada, er Wanggaard fremdeles optimistisk med tanke på å få skipet hjem til Norge.

– Jeg ser ikke dette som en grunn til at vi ikke skal komme videre, og vi har derfor anket vedtaket. De setter et krav som vi kan innfri, men vi var bare ikke klar over at dette var et krav som måtte innfris, sier han.

Les flere nyheter