Roadraceren Marco Simoncelli omkom i stygg ulykke

Her gikk det galt. Marco Simoncelli omkom i en motorsportulykke i Malaysia søndag. Foto: Scanpix/Reuters. Les mer Lukk

Motorsporten ble søndag rammet av nok en dødsulykke. Italienske Marco Simoncelli omkom etter en stygg ulykke på Sepangbanen under VM-runden i roadracing i Malaysia.

Fakta om dødsulykker i roadracing siden 1980  

1980 Patrick Pons, Frankrike (Storbritannia)

1981 Michel Rougerie, Frankrike (Jugoslavia)

1981 Sauro Pazzaglia, Italia (Italia)

1981 Alain Beraud, Frankrike (Tsjekkoslovakia)

1983 Michel Frutschi, Sveits (Frankrike)

1983 Rolf Ruttimann, Sveits (Kroatia)

1983 Norman Brown, Nord-Irland (Storbritannia)

1983 Peter Huber, Sveits (Storbritannia)

1984 Kevin Wrettom, England (Belgia)

1989 Iván Palazzese, Venezuela (Tyskland)

1993 Noboyuki Wakai, Japan (Spania)

2003 Daijiro Kato, Japan (Japan)

2010 Shoya Tomizawa, Japan (Japan)

2011 Marco Simoncelli, Italia (Malaysia).

Totalt har 47 førere omkommet i VM-sammenheng siden 1949.

(Arrangør i parantes.)

Tidligere verdensmester Marco Simoncelli. Foto: EPA/Scanpix.

Simoncelli pådro seg alvorlige skader da han mistet kontrollen på sykkelen og så ble påkjørt av både Colin Edwards og Valentino Rossi. TV-bildene var svært dramatiske. Blant annet fikk Simoncelli hjelmen slått av.

Livet til den italienske motorstjernen sto ikke til å redde, opplyste arrangørene i Malaysia. Løpet ble avlyst. Simoncelli ble bare 24 år gammel.

– Til tross for forsøk med livredning sto ikke livet til å redde på grunn av skadene han hadde pådratt seg. Alle som er involvert i MotoGP sender de dypeste kondolanser til Marcos familie, venner og lag, het det i en uttalelse fra arrangøren.

Rystet verdensmester

Sist helg omkom Dan Wheldon under indycaravslutningen i USA. Han ble gravlagt lørdag. Se video: Her skjer dødskrasjet

– Det er aldri noe godt tegn når hjelmen faller av. Så fort jeg så bildene ble jeg kvalm inni meg, sa verdensmester Casey Stoner tydelig preget.

Stoner sikret seg sammenlagttittelen på hjemmebane under VM-runden i Australia forrige helg.

Simoncelli ble født i italienske Cattolica 20. januar 1987. I 2008 ble han verdensmester etter å ha vunnet 250-ccmklassen sammenlagt. To år senere tok han steget opp i den gjeveste klassen, nemlig MotoGP.

Italieneren vant ingen løp i MotoGP, men ble nummer to under VM-runden i Australia tidligere i år. Han sikret seg dessuten beste startspor for VM-runden i Nederland.

Vet det er farlig

Simoncelli deltok i 48 VM-runder, hvorav 14 ble vunnet (12 i 250 ccm, 2 i 125 ccm). Siste seier kom i Australia i 2009. Hele 31 pallplasseringer ble det på roadraceren.

Først kjørte Simoncelli for Aprilia i 125 ccm fra 2002 til 2005. Etter opprykket til 250 ccm kjørte han for Gilera (2006-200). Under de to årene i MotoGp har Marco Simoncelli kjørte for Honda.

– Du kan aldri gi 100 prosent garanti for sikkerheten. Du utsetter deg selv for fare når du kjører. Utøverne vet selv at MotoGP er farlig. Tro det eller ei, men det er dette de lever og ånder for. Marco blir dypt savnet, sa formannen på Sepang-banen Mokhzani Mahatir.

Alle italienske idrettsarrangement søndag ble innledet med ett minutts stillhet for å ære den omkomne motorstjernen. De italienske fotballklubbene Inter, Juventus og Milan var alle raskt ute med kondolanser.

Les flere nyheter