Måtte lete etter døde kollegaer

Havarikommisjonen kommer ut etter å ha besiktiget MS Nordlys lørdag morgen. To personer omkom i en brann i skipets maskinrom torsdag morgen. Foto: André Ulveseter / Kystdirektoratet / Scanpix. Les mer Lukk

Under redningsarbeidet på Nordlys måtte flere unge være med på letingen etter døde kollegaer.

Brannmann Øivind Nilsen var blant dem som deltok i redningsarbeidet etter torsdagens ulykke med MS Nordlys. Han betegner slukningsarbeidet som noe av det tøffeste han har vært borti.

– Vi ble raskt delt inn i tre lag, to på søk etter passasjerer og ett lag som fokuserte på slukking av brannen i maskinrommet, sier han til Sunnmørsposten.no.

Ifølge Nilsen var også flere unge folk med på å finne sine døde kollegaer etter brannen i Nordlys.

Fikk gå om bord

Lørdag formiddag fikk konsernsjef Olav Fjell for første gang gå om bord i Nordlys etter den voldsomme brannen torsdag. – Maten sto fremdeles fremme, sa en dypt berørt hurtigrutesjef.

Sammen med kaptein John Tindvik og politiet gikk Fjell opp leideren ved 10-tiden lørdag.

Etter en halvtimes tid kom følget ut igjen, etter å ha besiktiget store deler av skipet, helt ned til første dekk.

– Jeg var på første dekk, men ikke i motorrommet. Det som gjør sterkest inntrykk nå, i tillegg til at mange ting har falt over ende, er at dette er et skip som er forlatt i all hast. Maten står på bordet. I tillegg er det jo veldig mye sot, så det har vært en ekstrem røykutvikling, slik vi også har sett på bildene, sier en kjeledresskledd Fjell til NTB.

Les også: 18-årig lærling en av de omkomne på Nordlys

Som så mange ganger før de siste par døgnene, møter han og politiet pressen på kaia, rett foran det ruvende skipet, blant brann- og redningsbiler og travle mannskaper.

– Jeg var også på bildekket, og bilene sto slik som de hadde stått, nesten overraskende med tanke på hvor sterkt skipet krenget. Et par biler har fått skader av ting som sto langs skutesiden, forteller han.

Må krenge minst 5 grader

Fortsatt krenger skipet 7–8 grader, noe man lett kan se, men det er stor forskjell fra de over 20 gradene skipet krenget på det meste.

Les også: Fortsatt alvorlig for to skadde etter Nordlys-brann

Skipet skal imidlertid ikke helle mindre enn 5 grader, for å unngå at vannet flytter på seg og skipet får slagside den andre veien.

Mannskaper fra Havarikommisjonen var også inne i skipet for første gang lørdag, for å få et overblikk, og gjøre foreløpige undersøkelser.

– De har en foreløpig antakelse, og det ser ut til at brannen har startet i området rundt styrbord hovedmotor, sier havariinspektør Elisabeth Juel Ramos til NTB.

Mye tyder nå på at det ikke var en eksplosjon som startet brannen, men at det var en brann i svært rask utvikling. Mannskapet har forklart at hele skipet var fylt av røyk på svært få minutter. Også teknikere fra Kripos skal om bord i skipet for å starte etterforskningen. Havarikommisjonen fortsatte lørdag samtalene med mannskaper som var i maskinrommet og på dekk da brannen startet.

Skipet snus

Det neste som skal gjøres er å få ut eiendeler til passasjerene og de ansatte.

– Det blir mannskapet som får gå inn og hente ting, ikke passasjerene selv. Men de ble svært glad da de fikk høre om dette fredag kveld, sier Fjell.

Deretter vil eiendelene bli merket og sendt hjem til hver enkelt av passasjerene Mange av passasjerene har allerede reist, men de som var igjen fikk tilbud om en utflukt til Geiranger lørdag.

Han forteller at skipet etter planen skal snus for å få ut alle bilene – men at det først kan skje når alt er helt sikkert. Deretter skal skipet i dokk på Fiskarstrand i nabokommunen Sula.

– Sammen med Havarikommisjonen og politiet er vi kommet fram til at det ikke haster å flytte skipet. Alt skal være helt sikkert, sier konsernsjefen.

Drar hjem

Selv skulle han dra tilbake til Tromsø og hovedkontoret til Hurtigruten ASA lørdag ettermiddag.

– Da kommer han som er ansvarlig for den tekniske driften i Hurtigruten og overtar etter meg, så konsernledelsen vil fortsatt være sterkt til stede her, sier Fjell.

Han forteller at mannskapet er ved godt mot, men fremdeles preget av dødsfallene blant kollegene.

Fortsatt ligger også to på sykehus med alvorlige skader.

Så blir det opp til Havarikommisjonen og politiet å finne fram til årsaken til det som kunne ha blitt en enda større katastrofe, dersom skipet hadde vært langt til havs, eller brannen hadde inntruffet på et tidligere tidspunkt på døgnet.

Les flere nyheter her