CargoNet slapp å betale oppreisning - pårørende skuffet

Godstog løpsk fra Alnabru, - sporet av og havnet i sjøen ved Statoils anlegg på Sjursøya i Oslo onsdag ettermiddag. Tre mennesker omkom, og fire ble skadet i ulykken. Her bl.a. den knuste bygningen til Oslo Containerterminal. Foto: Lise Åserud / Scanpix Les mer Lukk

Selskapet ble idømt en bot på seks millioner for Sjursøya-ulykka, men slapp å betale oppreisning til de etterlatte.

Sjursøya-ulykka  

Den 24. mars 2010 rullet 16 godsvogner uten kontroll fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning.

Godstoget endte ferden i sjøen åtte kilometer unna Alnabru-terminalen.

Tre personer omkom: Cato Kyrre Breistrand (født i 1952), Geir Atle Lind (født i 1961), og Leif Kåre Nordmo (født i 1943). Ytterlige fire personer ble skadet.

Da togsettet kom ned til området der de omkomne jobbet skal det hatt så stor fart at det hjulene ikke tok i skinnegangen.

Øyenvitner har forklart at togsettet hadde delt seg i to, og at det var seks vogner som var igjen da fatalitetene inntraff.

Etterforskningen av ulykken har blant annet påvist manglende rutiner for å hindre misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene.

Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Det er også påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.

Jernbareverket og Cargonet ble ilagt bøter på henholdsvis 15 og 7 millioner kroner. Jernbareverket har vedtatt boten - Cargonett har ikke akseptert den og må dermed møte i retten 18. mai.

Blir CargoNet dømt for grov uaktsomhet, kan de etterlatte reise erstatningskrav.

Kilde: NTB/Redaksjonen

CargoNet er idømt seks millioner kroner etter ulykka på Sjurøya i fjorm, melder NTB.

Selskapet slipper å betale oppreisning til de etterlatte.

Dommen falt i Oslo tingrett torsdag.

– Vi registrerer at påtalemyndighetens påstand om en bot på ni millioner er blitt redusert til en bot på seks millioner, og at vi frifinnes i erstatningskravet til de pårørende, sier CargoNets forsvarer Morten Hugo Berger til NTB.

Les også: Millionbøter til Jernbaneverket og CargoNet

– Nå vil vi gå igjennom premissene og grunnlaget for en mulig anke, sier Berger videre.

- Ikke noe å rope hurra for

Leif Erik Nordmo er talsmann for de etterlatte. Han mistet selv sin far i ulykka.

- Dette har vært en voldsom påkjenning for alle oss pårørende etter ulykken. Selv føler jeg først og fremst lettelse, og jeg har inntrykk av at flere av de andre pårørende og min familie tenker det samme, sier Nordmo til aftenposten.no.

Likevel er han skuffet over at CargoNet slipper å betale oppreisning til de etterlatte.

- Det er ikke akkurat noe å rope hurra for. Det er flere i denne saken som har fått ødelagt sine liv, og de hadde fortjent et plaster på såret. Men vi må ta en runde og vurdere om vi orker å gå videre med dette, sier han.

Nordmo håper at sikkerheten vil bli bedre som følge av dommen.

- Dommen peker på de mange regelbruddene, og jeg håper at dette vil føre til at sikkerheten fremover blir bedre, slik at andre kan slippe å gå gjennom det vi har gjort.

Påtalemyndighetene fornøyde

Påtalemyndighetene er ifølge aktor og politiadvokat i Oslo politidistrikt, Carl Graff Hartmann, tilfredse med dommen.

- Vi er fornøyde med dommen, vi fikk medhold på nesten alle punkter, sier Hartmann til ABC Nyheter.

- Dommen er et viktig bidrag til trafikksikkerhet, slår han fast.

Siden tingretten ikke fant CargoNet skyldige i grov uaktsomhet, blir selskapet ikke pålagt å betale oppreisning til de etterlatte.

Hartmann vil ikke spekulere i om påtalemyndighetene ønsker å anke dommen.

- Dette er et forhold som er opp til statsadvokaten å avgjøre, sier han.

Pårørende ønsket erstatning

De pårørende og etterlatte etter Sjursøya-ulykken 24. mars i fjor varslet etter ulykken at de ønsket oppreisningserstatning fra både Jernbaneverket og CargoNet.

Les også: - Belastende å rippe opp i sårene

CargoNet gjorde ikke det selskapet skulle gjøre for å hindre togulykken på Sjursøya i mars i fjor, hevdet aktor da rettssaken mot selskapet startet i Oslo tingrett.

Ulykken på Sjursøya inntraff da et togsett på 16 vogner, 430 tonn tungt, trillet ukontrollert ut fra godsterminalen på Alnabru i Oslo.

Like før Sjursøya sporet ni av vognene av. Resten av togsettet nådde fram til Sjursøya og braste inn i en konteinerterminal. Tre mennesker mistet livet og fire ble skadd.

Erkjente ikke erstatningsansvar

Jernbaneverket har vedtatt et forelegg på 15 millioner kroner. CargoNet på sin side ga beskjed om at de ikke erkjente noe slikt erstatningsansvar.

Les også: Nekter straffskyld

Selskapet mener det ikke har handlet på en grovt uaktsom måte, og dermed ikke er strafferettslig ansvarlige for ulykken. Selskapet tok derfor saken til retten.

Tilbys erstatning likevel

Samme dag som CargoNet ble frikjent for oppreisningsansvar etter Sjursøya-ulykken, fikk de pårørende brev fra Jernbaneverket med tilbud om økonomisk erstatning.

– Vi har sendt ut brev til de etterlattes advokater med tilbud om oppreisningserstatning, fordi vi har kommet til at det er rimelig å betale erstatning etter ulykken, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Ifølge ham får de omkring 13 skadde, pårørende og etterlatte tilbud om beløp i ulik størrelsesorden.

– Vi vil komme tilbake til nøyaktig beløp senere, sier Horrisland.

Torsdag ble godstransportøren CargoNet dømt for uaktsomhet i forkant av Sjursøya-ulykken, som kostet tre mennesker livet og skadet fire. Oslo tingrett fant imidlertid ikke at selskapet hadde opptrådt grovt uaktsomt, noe som blant annet ble begrunnet med at Jernbaneverkets manglende tiltak var hovedårsaken til ulykken. Dermed slipper CargoNet å betale oppreisning til de pårørende.

Det er en ren tilfeldighet at Jernbaneverkets erstatningstilbud kommer samme dag som dommen.

– Tilbudet har ingen sammenheng med at dommen falt torsdag. Brevene ble sendt ut onsdag, sier Horrisland. Jernbaneverket godtok i september i fjor en bot på 15 millioner kroner og erkjente straffansvar etter ulykken. Grunnen til at det har tatt så lang tid før tilbudet kom, er at nødvendige avklaringer måtte gjøres, ifølge Jernbaneverkets kommunikasjonsdirektør.

Les flere nyheter her