Bergensbanen åpner først sankthansaften

Jernbaneverket tar sikte på å åpne Bergensbanen for trafikk igjen torsdag kveld. Passasjerene som kom seg ut av det brennende toget ved Hallingskeid stasjon forrige torsdag ble fraktet til Voss med togvogner lånt fra Flåmsbanen. Ingen personer ble skadet i brannen som startet i et snøoverbygg som toget kjørte inn i. Foto: Ida Hovde / Scanpix Les mer Lukk

Først torsdag kveld åpnes Bergensbanen for trafikk igjen etter den dramatiske brannen ved Hallingskeid stasjon forrige uke.

Både stasjonen og et persontog ble totalt utbrent i brannen.

– Det viste seg at det var mer arbeid i forbindelse med signalanlegget enn vi trodde, så vi tar sikte på å åpne Bergensbanen for trafikk først torsdag kveld, sier pressevakt Kjell Bakken i Jernbaneverket til NTB.

Det utbrente togsettet står fortsatt på det ene sporet ved Hallingskeid, så det er foreløpig kun snakk om å åpne ett spor for trafikk.

– Det er ingen plattform på Hallingskeid, så det blir ikke mulighet til av- eller påstigning, sier Bakken.

Usikkert

Dermed må reisende bruke stasjonene Finse og Myrdal, henholdsvis 20 kilometer før og 23 kilometer etter Hallingskeid isteden.

Når gods- og persontogene etter planen kan passere på spor to torsdag kveld, starter arbeidet med å få fjernet det ødelagte togsettet på spor en.

Deretter kan reparasjonsarbeidene starte. Når begge sporene forbi Hallingskeid er reparert, er foreløpig vanskelig for Kjell Bakken å si med sikkerhet.

– Vår prioritet har vært å få i gang ett spor, slik at gods- og persontrafikken kan starte igjen, sier han.

250 passasjerer måtte evakueres, men ingen ble skadd i togbrannen på Hallingskeid forrige torsdag. Brannen startet i et 200 meter langt overbygg, som toget kjørte inn i. Brannen spredte seg så til toget som ble totalt utbrent.

Totalt gikk verdier for 250 millioner kroner tapt i brannen.

Les også: - Lokomotivføreren gjorde alt riktig

Les også: Millionskader etter brannen

Sveising

Bare to timer før brannen startet, ble det gjort sveisearbeider på skinnegangen. Rester etter dette arbeidet kan ha startet brannen.

Mandag morgen snakket Havarikommisjonen med de fire sveiserne som jobbet ved Hallingskeid, skriver Bergens Tidende. En hovedteori er at varme rester fra sveisingen antente brannen.

– Det er klart at vi ser på dette, men vi kan ikke komme i skade for å konkludere i en slik tidlig fase. Dette er ett av alternativene vi ser på, sier avdelingsdirektør for jernbane i Statens havarikommisjon for transport, Kurt A. Olsen.

Han vil ikke si hvilke alternativer som undersøkes, men feil i det elektriske anlegget skal være den andre hovedteorien.

Hallingskeid ligger i Ulvik kommune i Hordaland, på 1.110 meters høyde over havet.