Frykter sikkerhetshull i transportsektoren

– Ingen land sjekker flyfrakt like strengt som passasjerer og deres bagasje, selv om flyfrakt også utgjør en fare for passasjerene, sier Daniel Kaufman ved Brookings Institution i USA. (Foto: Scanpix) Les mer Lukk

Funnet av bomber i to pakker som var på vei fra Jemen til USA, vitner om stadig mer innovative terrorgrupper og er en påminnelse om transportsystemets sårbarhet, mener terroreksperter.

De to pakkene ble oppdaget om bord i et transportfly i England og på et lager i Dubai, og det er nå bekreftet at pakkene inneholdt bomber. Pakkene var adressert til synagoger i Chicago.

Lørdag ble en kvinne pågrepet i Jemen, mistenkt for å ha sendt de to pakkene, og i USA og Storbritannia rettes mistanken mot al-Qaida på den arabiske halvøy, en terrorgruppe som har tilholdssted i Jemen.

Denne gruppen har vist seg å være innovativ, advarer den franske terrorrådgiveren Jean-Charles Brisard.

– Det er første gang en terrorgruppe har brukt et amerikansk luftfraktselskap til å frakte en pakke med sprengstoff og en detonator, påpeker han.

Mangelfull sikkerhet

Ifølge Daniel Kaufmann ved Brookings Institution i USA viser terrortrusselen denne uka hvor inkonsekvente sikkerhetstiltakene i luftfarten er.

Etter terrorangrepene i USA den 11. september 2001 er sikkerheten skjerpet betydelig på passasjerfly. Transportfly er derimot en annen sak.

– Ingen land sjekker flyfrakt like strengt som passasjerer og deres bagasje, selv om flyfrakt også utgjør en fare for passasjerene, sier han.

Ifølge Kaufmann blir flyfrakt ofte overført fra transportfly til passasjerfly underveis. Samtidig varierer sikkerhetstiltakene fra land til land.

Store godsmengder

Et annet problem med fraktgodset er at mengden er så stor at det er vanskelig for store fraktselskaper som UPS og FedEx, de to selskapene som fraktet bombepakkene, å undersøke det nøye.

– De behandler flere hundre millioner pakker hver eneste dag, sier Mustafa Alani ved Gulf Research Centre i Dubai.

Les også: Norge stanser ikke flyfrakt

Sprengstoffet som ble oppdaget i Dubai, var gjemt i en fargepulverkassett i en skriver, noe som ifølge Alani gjorde den «ekstremt vanskelig å oppdage».

Pakken ble først sjekket hos fraktselskapet FedEx i Jemen og deretter på nytt på flyplassen i Sana.

Likevel ble ikke sprengstoffet oppdaget før pakken ble sjekket en tredje gang på et FedEx-lager i Dubai.

Kreativ terrorgruppe

Fargepulverkassetten viste seg å inneholde sprengstoffet PETN. Det er det samme stoffet som den såkalte skobomberen Richard Reid planla å bruke i 2001, og som Farouk Abdulmutallab hadde gjemt i undertøyet da han forsøkte å sprenge et passasjerfly i lufta med annen juledag i 2009.

Farouk Abdulmutallab hadde tilknytning til al-Qaida på den arabiske halvøy, som er mistenkt for også å stå bak ukas terrortrussel.

Les også: Bomben skulle eksplodere i flyet

Ifølge Jean-Charles Brisard sto denne gruppen også bak et forsøk på å drepe Saudi-Arabias innenriksminister i 2009. En selvmordsbomber hadde da gjemt sprengstoff inni sin egen kropp.

– Gruppen mistenkes også for å ha forsøkt å utvikle brystimplantater med sprengstoff, sier Brisard.

Mislykket angrep

På den annen side ble bombepakkene oppdaget før de rakk å gjøre skade, og dette er kanskje den viktigste siden ved ukas terrortrussel, for det viser en svakhet ved al-Qaida på den arabiske halvøy, mener Richard Kemp, sikkerhetsekspert og tidligere oberst i den britiske hæren.

– Det er nok et mislykket angrep, påpeker han.

– Og det viser at de har viljen, men kanskje på nåværende tidspunkt ikke evnen. (©NTB)

Les flere nyheter hos ABC Nyheter