Blir ikke kvitt sms-spam

Illustrasjonsfoto: Coloubox
Illustrasjonsfoto: Coloubox
Artikkelen fortsetter under annonsen

<p50.000 fikk nylig sms-reklame fra en telefonliste som var til salgs. Nå kan synderne for første gang straffes. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spam er et stort problem på e-post, men enda mer irriterende når det trenger seg inn på mobilen.

Andreas Hegna skvatt derfor da han som en av 50.000 nylig mottok reklame fra et ukjent forlag på mobilen. Hegna har nemlig reservert seg mot reklame i Brønnøysundregistrene, nummeret er ikke er registrert hos opplysningstjenestene og han er varsom med å oppgi mobilnummeret sitt. Det hjelper lite.

Videre hadde reklamen ikke noe avsender-nummer, bare navnet Bjerk Forlag - et selskap som ikke engang er registrert i Brønnøysundregistrene. Det viste seg å være svært vanskelig å finne frem til bakmannen og få stoppet reklamen.

Regler uten straff
Problemet hans er langt fra enestående. Siden 2001 har det vært forbudt å sende reklame på sms uten aktivt samtykke fra mottagerne, uten at det har dempet iveren. Ifølge Forbrukerombudet syndes det fremdeles friskt. Men nå har ombudet fått rett til å straffe, og avsenderen av reklamen til Hegna kan bli første «offer».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les: Forbrukerombudet reagerer

Har man først havnet på en liste for sms-reklame skal man kunne sende ordet «stopp» til avsender for å bli fjernet fra listen. Bjerk Forlag er et skoleeksempel på hvordan reglene brytes ettersom det ikke var noen å sende stoppmeldingen til.

Hvem der?
Andreas Hegna ville gjerne vite hvem som var ansvarlig for den uønskede reklamen, og det viste seg å bli litt av et rebusløp. I meldingen var det oppgitt et bestillingsnummer, som tilhørte et selskap som tok imot bestillinger. De viste videre til selskapet Vidamo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vidamo innrømmer at meldingen er sendt ut av dem, men de tar heller ikke ansvar for det som har skjedd.

- Vi sender bare meldingen ut og eier ingen kundebaser selv. Det er kundens database, og derfor har vi ingen mulighet til å sjekke om det er gitt aktivt samtykke, sier forretningsutvikler Erik Hjelm-Hansen til Dagensit.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpte gammel liste
Så hvor kommer egentlig listen fra? Den er altså levert av Bjerk Forlag, et selskap som ikke er registrert i Brønnøysundregistrene. Men forlagets nettsider er imidlertid lenket sammen med nettstedet til forfatter Einar Hammer. Og Hammer er forfatteren bak boken reklamemeldingen ønsket å selge.

Hammer innrømmer overfor Dagensit.no at han er avsenderen, men han fremstår ikke akkurat som en angrende synder.

- Jeg er bare en forfatter som prøver denne salgskanalen fordi det er vanskelig å nå frem der ute, sier han, og betegner dette som en «ikke-sak» og «et pisshull i snøen».

Bråket har imidlertid fått ham til å miste lysten på sms-reklame.

- Jeg kommer aldri til å sende ut reklame på denne måten igjen. Det er helt sikkert, sier Hammer.

Han sier han ble klar over reglene for slike utsendelser i ettertid, og at han har kontaktet Forbrukerombudet for å få vite hvordan lovverket fungerer. Han hevder hardnakket at de 50.000 som fikk meldingene har gitt aktivt samtykke til å motta SMS-reklame fra Bjerk forlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har kjøpt denne databasen og fikk beskjed om at den var brukt til mobilmarkedsføring, sier Hammer, som innrømmer at databasen kan ha vært gammel.

- Hvordan har du samlet inn 50.000 nummere som har sagt ja til å motta markedsføring fra Bjerk Forlag?

- Det er kjøp av bekreftede nummere. Ha det, sier Hammer før han slenger på røret.

Alternativ spam
Andreas Hegna, som var blant mottakerne av reklame-smsen, er utdannet innen informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi. Han har liten tror på at avsenderne av sms-spam vil gi seg så enkelt.

- Så lenge de hevder jeg har samtykket til å stå på deres liste når det ikke er tilfellet, har jeg liten tro på at de holder ord. De har allerede løyet om at de har en kontrakt med meg, sier han. Han har valgt å ringe avsendere av sms-spam hyppig slik at de skal få et insentiv til å fjerne han fra listene.

- Hvis de skal spamme meg, så skal jeg spamme dem ved å ringe dem hver eneste gang jeg mottar uønsket reklame, sier Hegna.

Les også:
Straff skal stoppe SMS-reklame
En spiker i Windows-kisten
Fengselsstraff i Screen Communication-saken