Grensen nådd for ESC-kostnad

NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas med Eurovision logoen i bakgrunnen. Foto: Jon-Michael Josefsen / SCANPIX Les mer Lukk

Årets Eurovision-arrangement satte en absolutt grense for NRKs bæreevne for et slikt programopplegg. En ny seier måtte ha ført til grundige samtaler med Den europeiske kringkastingsunion EBU om finansiering og kostnadskutt.

Det sier NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas til NTB dagen etter dagen for et av de største programarrangementer den norske statskringkasteren har gjennomført noensinne.

200 millioner kroner brutto, 125 millioner netto når 75 millioner inntektskroner legges inn i status for Melodi Grand Prix 2010, er absolutt maks grense, ifølge Bjerkaas.

Greit med borteseier

– Jeg skulle gjerne sett at Didrik Solli-Tangen hadde havnet høyere, men nå slipper vi jo problemstillingen med økonomien, og det er greit for meg. Det er veldig greit for meg, for å si det enkelt, svarer NRK-sjefen diplomatisk på spørsmål om han i bunn og grunn er glad for «borteseier» i Telenor Arena lørdag.

Det vakte mildt sagt oppsikt da det like etter fjorårets Grand Prix i Moskva ble meldt at arrangementet der Alexander Rybak vant med «Fairytale», kostet langt opp mot 300 millioner kroner. Spørsmålet var: Hvem kan følge opp dette?

Norge var som vinner forpliktet til å arrangere MGP 2010, og målet var mer moderasjon, og NRK klarte det.

– Men hvis vi hadde vunnet, ville vi være forpliktet til å arrangere igjen. I så fall måtte vi ha gått i dialog med EBU for en kraftig reduksjon av NRKs nettokostnader. Dialogen måtte handle om hva EBU eventuelt kunne bidra med konkret, sier Bjerkaas.

For mindre selskaper enn NRK fra land med dårligere økonomi, ville det vært en enda større utfordring, mener kringkastingssjefen.

Roser kolleger

Bjerkaas har ikke opplevd skuffelser og heller ikke kan han se tilbake på noen nervepirrende episoder under planlegging og gjennomføring. Tvert om – han stiller seg i rekken av gratulanter til sin egen stab for flott gjennomføring.

– Jeg hadde en veldig flott dag i går, med gjester både fra inn- og utland. De hadde en flott opplevelse med showet og syns NRK hadde løst det veldig fint. Det er jeg veldig fornøyd med.

At stuntspanjolen «Jimmy Jump» sto bak en historisk GP-skandale ved å bryte inn i Spanias bidrag karakteriserer han som en sikkerhetsglipp som vil bli fulgt opp av både NRK og EBU for å hindre gjentakelser.

– Og selvfølgelig er jeg veldig fornøyd med den gode planleggingen og entusiasmen våre folk har vist underveis i prosjektet. Alle involverte, deltakere og samarbeidspartnere har gitt positive tilbakemeldinger, sier han.

Gikk du glipp av pauseinnslaget, kan du se det igjen her:

Tant og fjas

Noen mener grensen for staffasje, tant og fjas har nådd sitt metningspunkt. Det er ikke Bjerkaas ubetinget enig i:

– Jeg vet jeg vel egentlig ikke. Dette er et show som har etablert seg som det eneste pan-europeiske eventet, utenom sport, som samler store seerskarer i Europa. Det må jo bety at showet treffer det europeiske publikum bedre enn noe annet, bortsett fra sport. Da tror jeg egentlig at måten dette gjennomføres på er som europeerne vil ha det.

Noen mener også at MGP er blitt for mye politisert, blant annet uttak av deltakere og valg av melodier, og at det er galt at land bruker «innleid hjelp». Er reglene modne for revisjon?

Regelverket står seg

– EBU er en sammenslutning av allmennkringkastere i hele Europa. Jeg tror nok at regelverket er en balanse mellom det showet EBU har ansvaret for og selvbestemmelse i det enkelte selskap. Jeg er litt usikker på om det er mulig for EBU å blande seg for mye inn i måten selskapene gjennomfører dette på. I Grand Prix-sammenheng må jeg svare nei på spørsmål om reglene er modne for revisjon.

Men hva syns NRK-sjefen om det musikalske?

– Det ligger utenfor mitt område. Men sånn personlig har jeg forkjærlighet for ballade. I år må jeg bare konstatere at det gikk dårlig med alle balladene. Så jeg kan trygt si at jeg ikke er i pakt med årets Grand Prix-resultat. (©NTB)