Full City er på vei

Bulkskipet Full City står parkert på skjæret ved Såstein. I dag starter tauingen til kai. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Les mer Lukk

<pTrukket av grunn ved Såstein og flyttes nå.</p

Full City ble mandag formiddag trukket av grunn. – Skipet flyter nå fritt, opplyser beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket.

Skipet ble tidlig mandag ettermiddag klargjort for slep inn til NATO-kaia mellom Langesund og Stathelle.

– Vi forventer at slepet vil gå etter planen, sier Ly til NTB.

Slepebåten som trakk havaristen av skjæret på Såstein avsluttet forberedelsene til avtrekket ved 11-tiden mandag formiddag. Været var bra og sjøen roligere da operasjonen ble innledet.

Han sier beredskapen har vært høy og fortsatt vil være høy under slepet. Kystverket vurderer faren for en ny lekkasje som veldig liten, men har beredskap i tilfelle eventuelle utslipp.

– Slepet blir kontinuerlig overvåket fra luften, sier Ly.

Elleve timer

Hele operasjonen er foreløpig beregnet å ta elleve timer. Selve slepet vil ta rundt fire timer. Full City skal slepes inn til kai ved Ekstrand i Bamble kommune. Der ligger lenser klare til å ringe inn skipet straks det er fortøyd.

Folk i Langesund og Stathelle som har hatt havaristen innpå livet i flere uker, er lite begeistret for å få skipet til kai bare noen hundre meter fra de store boligområdene innenfor NATO-kaia. Kystverket har derfor pålagt eieren, COSCO HK Shipping, å sørge for at skipet er fjernet fra Telemarkskysten for godt innen 10. september.

– Vi vil bruke 14 dager til tre uker på å gjøre skipet klart til å slepes på nytt. Hvor skipet skal slepes, vet vi ikke ennå, sier Ly

Ankeret brukket

Ett av ankrene som skulle holde Full City på plass mangler begge klørne, skriver Teknisk Ukeblad. Ankerklørne er brukket tvert av. Hver av dem veier 1.300 kilo. Intakt veier ankeret 6,5 tonn.

Ankeret skal normalt ha to kraftige klør som kan feste seg til utspring eller grave seg ned i havbunnen. På Full City er begge klørne borte. Havarikommisjonen har tilkalt en metallurg for å granske bruddflatene på det som er igjen av ankeret. Samtidig er det satt i gang leting etter klørne på ankringsplassen.

– Vi vet ikke om klørne manglet på forhånd eller om begge er revet av på ankringsplassen ved Såstein, sier avdelingsdirektør William Bertheussen i Havarikommisjonen til Teknisk Ukeblad.

– Har trolig skjedd nå

Bertheussen sier at Havarikommisjonen har fått en metallurg til å se på bruddflatene.

– Ankeret har sannsynligvis brukket nå og ikke tidligere. Det er svært spesielt at begge klørne ryker samtidig, sier Bertheussen.

Ifølge klasseselskapet Class NK var det ikke rapportert feil og mangler på ankeret før skipet ankom Norge.

Selv om skipet ble inspisert i Kaliningrad før det kom til Brevik-området for å hente gjødsel hos Yara, er det ikke sikkert ankeret og ankerspillet ble kontrollert.

– Det forelå ingen rapporter om feil på dette. Ankeret er ikke noe som normalt blir kontrollert ved havnestatskontroller, sier Class NKs stedlige representant i Norge, Nore Nilsen.

Først ved planlagt dokking og full inspeksjon for fornyelse av klassesertifikater ville ankere og ankerspill bli kontrollert. Neste dokking var planlagt til januar 2010. Forrige dokking var i september 2007.

Full City har ett anker på hver side av baugen. Kun det ene ankeret, på styrbord side, ble brukt da skipet torsdag 30. juli droppet anker kl. 14:55, ifølge kommunikasjonen med Trafikksentralen i Brevik, skriver Teknisk Ukeblad (©NTB)