Innrømmet å ha drukket alkohol før grunnstøtingen

Innrømmet å ha drukket alkohol før grunnstøtingen Les mer Lukk

<pBåde kapteinen og førstestyrmannen som førte det russiske fryseskipet Petrozavodsk rett i fuglefjellet på Bjørnøya, ble fredag dømt til ubetinget fengsel av Nord-Troms tingrett.</p

Begge innrømmet å ha drukket alkohol etter den dramatiske grunnstøtingen 11. mai i år, men nekter for å ha drukket før skipet grunnstøtte. I retten forklarte de også at målet for turen var å drive omlasting av fisk ved Bjørnøya, ikke å dra til Barentsburg for å proviantere slik de oppga i det aller første avhøret.

Reiser hjem

Førstestyrmannen ble dømt til 40 dagers fengsel, mens kapteinen ble dømt til 18 dagers fengsel. Kapteinen kunne dermed reise hjem til Murmansk fredag ettersom begge ble pågrepet etter redningsaksjonen og har sittet i varetekt i 18 dager.

Dommen i Nord-Troms tingrett er en tilståelsesdom der begge ifølge assisterende sysselmann Lars Fause er innrømmet en strafferabatt på en firedel av straffen.

– Det er nå gått 18 dager siden grunnstøtingen, og saken mot begge er kommet opp til doms. Det sier vi oss fornøyd med, sier Fause til NTB.

Sovnet på vakt

Under rettsforhandlingene bekreftet førstestyrmannen forklaringen han tidligere har gitt, om at han satte kursen for Bjørnøya, men sovnet på vakt.

– Han våknet ikke før skipet grunnstøtte ved 04.20-tiden natt til mandag 11. mai, forteller Fause.

I retten kom det fram at de forsøkte å dra skipet av grunn, men drev rundt i lang tid før fartøyet traff land under fuglefjellet på sørspissen av Bjørnøya. Mannskapene ble reddet ut med helikopter, men etter den tid har ingen klart å ta seg om bord i skipet som ligger på tvers. Det er rett og slett for farlig på grunn av stadige ras.

Minimale sjøfuglskader

Store mengder diesel lekket ut av tankene som inneholdt om lag 50 tonn drivstoff. Etter et par dager var det meste av dieselen fordampet, og skadene på de mange sjøfuglene som hekker i området var minimale.

Om bord i Petrozavodsk er det fortsatt nesten 700 liter smøreolje og flere fat med hydraulikkolje som kan utgjøre en akutt fare for hekkebestanden i området som er en av de største i Nord-Atlanteren. Ornitologer regner med at 500.000 sjøfugl hekker i området.

Sender ferje

Kystverket har pålagt rederiet å fjerne vraket. Ifølge Svalbardposten har forsikringsselskapet til rederiet tatt kontakt med et britisk bergingsfirma som nå har leid inn en overbygd ferje til å skaffe seg oversikt over situasjonen. Ferja forlot fastlandet torsdag.

– Rasfaren er etter det jeg forstår verst i perioden det tiner, men det vil jo være rasfare i området hele tiden. De må finne en sikker måte å gå om bord i fartøyet på og finne ut om det er tomt for olje, eller om man kan gå inn og tømme det. Men vi kan ikke risikere liv for å få gjort det, sier Stig Nordaas i Kystverket til Svalbardposten. (©NTB)


Oppdatering 30/5 10:59: Rettet opp skrivefeil.