Enormt havområde venter norsk fregatt

Hovedjobben for den norske fregatten blir beskyttelse av matvareleveransene tilSomalia. (Foto: Scanpix) Les mer Lukk

<pPiratvirksomheten utenfor Somalias kyst er økende, men den norske forsvarsledelsen frykter ikke tap av liv når KNM Fridtjof Nansen i begynnelsen av august starter sitt patruljeoppdrag.</p

Oslo (NTB-Per Christensen): Hovedjobben for den norske fregatten blir beskyttelse av matvareleveransene til det utfattige og kaotiske landet, men mye tid vil også gå med til eskortetjeneste for sivile handelsskip og overvåking av skipsleier i svært utsatte farvann.

Et havområde halvannen gang så stort som Norges økonomiske sone venter KNM Fridtjof Nansen, som 1. august legger ut fra Haakonsvern i Bergen for å slutte seg til fartøyer fra Nederland og Portugal på vei til Adenbukta, en tur på 5.600 nautiske mil.

Alt i rute

Ifølge generalinspektør i Sjøforsvaret, Haakon Bruun-Hanssen, er forberedelsene i rute, både når det gjelder briefinger av mannskapet og trimmingen av det militærteknologiske utstyret om bord. KNM Fridtjof Nansen er det første skipet i den nye fregattklassen og disponerer det siste på radar- og overvåkingsfronten.

– Omfanget av pirataksjoner har vært sterkt økende fra 2007 og fram til nå. Høysesongene for piratene er perioden mai/juni og august/september. Da er vind- og havforholdene gunstige for de hurtige småbåtene som piratene bruker, av og til langt ut på det åpne hav.

Så langt i år er det registrert 61 episoder, noen helt sør mot Kenya og øst til Seychellene. Spredningen er økende.

– Vi anser faren for tap av liv som lav. Så langt er det ingen militære som er blitt drept. Piratene går på handelsskipene, men behandler gislene forholdsvis humant. De har ikke tatt livet av noen gisler, sier Bruun-Hanssen.

EU-styrke

Den norske fregatten inngår i den EU-styrte Operasjon Atalanta, som har hovedkvarter i London og sjømilitær ledelse fra en spansk fregatt i operasjonsområdet.

NATO- og EU-land deltar i en rotasjonsordning, og KNM Fridtjof Nansen skal i første omgang patruljere i en periode på inntil seks måneder. Det er til enhver tid åtte-ti fartøyer i området, foruten skip fra enkelte asiatiske land.

Hovedoppdraget blir å beskytte leveransene som inngår i FNs matvareprogram, men patruljering til havs for å bekjempe og begrense piratvirksomheten er også en prioritert oppgave.

Somalia har en kystlinje på 3.300 kilometer, sammenlignet med Norges på rundt 2.500 kilometer (uten fjorder og øyer).

– Havområdet er i seg selv gigantisk, og det blir den største utfordringen, sier generalinspektør Bruun-Hanssen. (©NTB)