Styrmannen sovnet før Bjørnøya-havari

Det russiske fryseskipet "Petrozavodsk". Foto: Scanpix Les mer Lukk

<pIfølge Sysselmannen på Svalbard sovnet styrmannen på fryseskipet Petrozavodsk på vakt, slik at skipet havarerte på Bjørnøya.</p

I tillegg hadde mannen 0,4 i promille klokka halv to om dagen, etter at han ble plukket opp av 330-skvadronens redningshelikopter. Kapteinen hadde en promille på 1,3.

– Styrmannen våknet av at det sa pang, og både han og kapteinen har forklart at de så ga seg til å drikke alkohol, sier assisterende sysselmann Lars Fause til NTB.

Overfor statsadvokaten i Troms og Finnmark innstiller Sysselmannen på tiltale mot både styrmannen og kapteinen.

Alene i styrehuset

Etter det styrmannen har forklart til Sysselmannen, var han alene i styrehuset da han sovnet på vakt mandag morgen. Kursen gikk rett mot Bjørnøya, med 10 knops fart.

Han våknet ikke før skipet sto på grunn og havariet var et faktum. Sysselmannen ser svært alvorlig på saken.

– Styrmannen er siktet for brudd på skipssikkerhetslovens bestemmelser om navigering fordi han sovnet. Han er videre siktet for at han drakk alkohol etter at havariet skjedde, selv om han må ha forstått at det ville bli en etterforskning. Dessuten er han siktet for å ha ført skipet inn i et område som er naturområde og forbudt å ferdes i etter 1. april, på grunn av sjøfuglhekkingen, sier Fause.

Snarlig rettssak

Kapteinen er også siktet for å ha drukket alkohol etter havariet, men kan etter Sysselmannens oppfatning ikke lastes for selve havariet. De to oppholder seg nå den russiske bosetningen Barentsburg på Svalbard, men vil bli fremstilt for et rettsmøte i Longyearbyen fredag. Der skal det tas stilling til hvor de skal oppholde seg inntil rettssaken starter. Lars Fause sier saken kan starte allerede om to-tre uker.

Regningen for oppryddingsarbeidet vil ifølge Fause bli en sivilrettslig sak mellom Kystverket, rederiet og rederiets forsikringsselskap. Rederiet har nå kommet på banen i saken.

– Saken er svært alvorlig, og den aktualiserer behovet for AIS-varsling, et automatisk identifikasjonssystem som kan overvåke og varsle i saker som denne, sier Fause.

Tåke stopper inspeksjon

En miljøfaglig gruppe som skulle inspisere det havarerte fryseskipet ved Bjørnøya er stoppet av tåke. Gruppen, bestående av ornitologer, forskere og personell fra Kystverket, skulle ta seg til havaristen Petrozavodsk onsdag ettermiddag, men har ikke kunnet reise på grunn av værforholdene.

– De står fortsatt standby i Longyearbyen og venter på at tåka skal lette så helikopteret kan ta seg ned til Bjørnøya, sier informasjonsrådgiver Pål Are Lilleheim i Kystverket til NTB.

Et overvåkingsfly fra Kystverket står i Tromsø og er av samme grunn hindret fra å foreta overflygingen som var planlagt. Værvarselet sier at det kan bli mulig med inspeksjon fredag.

Store skader

Det havarerte fryseskipet har fått store skader der det ligger i fjæresteinene ved sørspissen av Bjørnøya. Steiner har gått gjennom skroget og det er store sprekkdannelser midtskips. Fartøyet vil ikke flyte om det skulle bli trukket av, så den pågående aksjonen konsentrerer seg om å redusere eventuelle utslipp.

Båten hadde 50 tonn lett dieselolje om bord da den havarerte. Denne oljen kan ha lekket ut og fordampet. 690 liter smøreolje og tre fat med hydraulikkolje på dekk skaper større bekymring fordi disse tyngre oljene kan gi større skader på de titusener av sjøfugl som hekker i området. (©NTB)