Alvorlig etter rallycross

Dramatisk start i B-finalen i rallycross i Valkenswaard i Nederland søndag. Morten Bermingrud ble presset rett inn i jordvollen. Foto: Scanpix. Les mer Lukk

<pFor første gang i rallycrossens 30-årige historie er tre personer kjørt på sykehus fra samme løp.</p

Valkenswaard (NTB): Lørdag ble Harald Sachweh lagt inn. Søndag ble svensken Michael Jernberg kjørt på sykehus etter at han kjørte på Ludvig Hunsbedt i annen innledningsomgang.

Heatet ble stoppet og rødt flagg ble vist, dessverre oppdaget ikke svensken flagget og kjørte rett inn i Hunsbedts bil og rullet rundt. Det begynte å brenne i bilen etter rundkastet, heldigvis fikk banemannskapet kontroll over brannen.

Jernberg satt fortsatt i bilen, som lå på taket. Det tok langt tid før bergingsmannskapet fikk ut svensken, som tydeligvis hadde store skader i ryggen.

Beinbrudd

I B-finalen smalt det skikkelig. I første rekke sto Guttorm Lindefjell og Jos Kuipers fra Nederland. I annen rekke sto Morten Bermingrud og finnen Markus Grönholm. Bak sto engelskmannen Pat Duran og franskmannen Oliver Anne. Lindefjell tok starten og det skjedde noe bak i feltet.

Bilene bak fløy i alle retninger, og en av bilene traff Bermingrud og sendte bilen hans i stor fart rett inn i en stor jordvoll/flaggpost, som ser ut som en øy like etter startplaten. Bermingruds bil traff jordvollen med fronten og bråstoppet. Hele fronten ble trykt inn og beinet til Bermingrud ble brukket. Det tok lang tid før hjelpemannskapet fikk ham ut av bilen. Beinet måtte stabiliseres først.

Både Sverre Isachsen og Kenneth Hansen kom til skadestedet og så hvor vondt Bermingrud hadde det og hvor store skader bilen hadde. Begge ble sjokkert over hendelsen og begynte å gråte. Like etterpå sa Isachsen at banen var så farlig at han ikke vil kjøre A-finalen.

Redde dommere

For første gang i rallycrossens historie ble det ikke konkurrert i A-finalen. Starten gikk pent og pyntelig. Hunsbedt ledet feltet med kjørerne pent og pyntelig etter i fem runder.

– Jeg fikk høre like før vi kjørte på startplaten at vi ville bli straffet dersom vi ikke kjørte finalen. Derfor bestemte jeg meg å kjøre alle rundene i finalen. Denne banen er for farlig å kjøre på, derfor vil vi markere for løpsledelsen at de må skjønne hva vi mener. I dag (søndag) burde det vært gitt flere svarte flagg eller advarsler, men det er løpsledelsen for redd til å gjøre, sa Hunsbedt til NTB.

Sverre Isachsen tordnet mot løpsledelsen og sa at de måtte ta sikkerheten på alvor. Banen er for farlig, mente han og derfor nektet han først å kjøre en meter. Etter hvert kom de til enighet om å kjøre B- og A finalen.

– Jeg risikerer ikke livet mitt på denne banen, som ser ut som en bob og akebane. Her burde det vært gitt minst ti svart flagg for grisekjøring. Men dommerne er for redd til det, sa Isachsen til NTB.