- Full enighet om kampfly

– Det har aldri vært uenighet om at Norges planlagte flykjøp handler om kampfly og ikke tradisjonelle jagerfly, sier statssekretær Espen Barth Eide (Ap) til NTB. (Arkivfoto: Scanpix) Les mer Lukk

<pDet har aldri vært uenighet om at Norges planlagte flykjøp handler om kampfly og ikke tradisjonelle jagerfly. Dagens F16 er allerede bygd om fra et jagerfly til et såkalt multirollefly, sier statss

Statssekretæren sier alle de flytyper som har vært og fortsatt er aktuelle, har de fire egenskapene som regjering og storting krever. En av disse egenskapene er at flyene må kunne angripe dypt inne i fiendeland.

Barth Eide avviser overfor NTB kontant påstandene fra forsvarsanalytiker John Berg i Aftenposten om at Luftforsvaret prioriterer flyenes evne til å angripe mål på bakken i fiendeland.

Han synes det burde være enkelt å forstå at det er forskjell på hva et fly militærteknisk kan yte, og det flyene i praksis vil bli brukt til.

Politisk avgjørelse

– Det er en politisk avgjørelse hva norske fly skal benyttes til. I Forsvarsdepartementet er det vår plikt også å være forberedt på det utenkelige, men jeg kan trygt si at våre spesifikasjoner ikke ekskluderer noen flytype, sier statssekretæren.

De fire kravene de aktuelle flytypene må tilfredsstille er:

1. De skal kunne benyttes som jagerfly i tradisjonelle luftkamper,

2. De skal kunne overvåke store områder og innhente avansert informasjon fra de samme områdene,

3. De skal gi støtte til bakkestyrker og kunne samvirke med andre våpengrener.

4. I tillegg skal de kunne det som i militærterminologien kalles å gå dypt. Det vil i praksis si at dersom Norge blir angrepet skal vi ha mulighet for å angripe dypt inne i angriperens eget område.

– Vi har ikke foretatt noen endelig avveining mellom disse fire punktene, men jeg tror jeg kan si at det som beskrives i onsdagens utgave av Aftenposten er et fly vi i hvert fall ikke ville ha kjøpt, sier statssekretæren. Han mener Bergs analyse bygger på en misforståelse.

To forskjellige ting

Barth Eide synes det er helt relevant at man diskuterer hvilke egenskaper som er viktigst, men samtidig mener han at alle bør forstå forskjellen på hva et fly kan prestere og hva det i praksis vil bli benyttet til.

– Flykjøpet har enorme økonomiske dimensjoner og et tidsperspektiv på 30-40 år. Det ville være uforsvarlig å fastslå Norges sikkerhetspolitiske situasjon i et så langt tidsperspektiv, sier Barth Eide.

Han har forståelse for at mange kunne ønske seg at vårt eneste militære flybehov var transportfly.

– Men i Forsvarsdepartementet er det vår oppgave også å tenke seg det utenkelige og være forberedt på alle situasjoner. Større nasjoner kan holde seg med flere flytyper. Vi må samle alle oppgaver i ett fly, sier statssekretæren.

Han forsikrer igjen at den prosessen som pågår utelukkende tar sikte på å innhente mest mulig informasjon og at valg av fly er helt åpent. (©NTB)