Krisetall for Hurtigruten

Selskapet Hurtigruten må selge alt unntatt selve hurtigrutene. Foto: Scanpix.  Les mer Lukk

For å holde seg flytende varsler Hurtigruten salg av alle hurtigbåter, busser og ferjer.

– Men vi selger ikke for enhver pris – vi selger ikke høns i regnvær, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Med fjorårets underskudd på 224 millioner kroner før skatt er Hurtigrutens samlede tap de siste tre årene på over 600 millioner kroner. Selskapet er tynget av gjeld og galopperende renteutgifter. Flere omstillingstiltak har ikke gitt den ønskede effekten.

Administrerende direktør Olav Fjell varslet nye tøffe tiltak under generalforsamlingen i Narvik torsdag. Av selskapets tre virksomhetsområder er det kollektivtrafikken med 300 busser og 54 ferjer og hurtigbåter som er på vei ut for å gi sårt tiltrengte kroner i en slunken kasse.

– Vi må forbedre den løpende driften og ta ned gjelden. Vi må få flere folk om bord og få dem til å legge igjen flere penger. Kostnadene er for høye. Det er grunnen til at vi ser på mulighetene for å selge all virksomhet utenfor kjernevirksomheten, sier Olav Fjell til NTB.

– Må ikke selge alt

Det var etter storinvesteringen i fire nye fartøy i 2002 at utgiftsgaloppen startet. Investeringen ga en betydelig gjeldsbelastning som Olav Fjell nå ser seg nødt til å redusere.

Men det står ingen kjøpere og banker på døra på hovedkontoret i Narvik, selv om Olav Fjell innrømmer at han gjennom vinteren har snakket med andre selskaper om mulig samarbeid. Fjell vil ikke kommentere hva han tror Hurtigruten kan tjene på sjokksalget.

– Jeg har sagt at vi skal sondere mulighetene for å selge, men vi er ikke avhengige av å få solgt alt sammen. Vi må ikke selge for enhver pris – vi selger ikke høns i regnvær. Vi har heldigvis et avklart forhold til bankene, sier Fjell og understreker:

– Men vi har en rentebærende gjeld på over 4 milliarder kroner og en årsinntekt på snaut 4 milliarder. Det er et forholdstall som ikke er godt.

– Positivt

Uroen er naturligvis stor blant mange av selskapets 2.400 ansatte, men Olav Fjell forsikrer at de ansattes interesser skal ivaretas. Både ledelsen og de ansatte håper nå at selskaper med større finansielle muskler kommer på banen.

– Hurtigruten har havnet i en alvorlig situasjon som ikke kan fortsette. Noe må gjøres. Får de solgt unna ferjene, hurtigbåtene og bussene får de inn frisk kapital. Det ser jeg positivt på, sier Ketil Danielsen som er hovedtillitsvalgt for de ansatte i ferje- og rutebåtvirksomheten.

Hovedtillitsvalgt Anton Abrahamsen er enig:

– Det er veldig beklagelig at vi må gå til dette drastiske skrittet, men det er ikke penger til investeringer. Det er klart mest rettferdig at vi får inn et godt selskap som eier, og som kan ta vare på de ansatte, sier Antonsen som lenge har savnet bedre rammevilkår.

– Hurtigruten er kåret til en av verdens vakreste sjøreiser, men vi får ikke de rammevilkårene vi fortjener, mener Abrahamsen og sikter blant annet til den omstridte NOx-avgiften.

Ved siden av den klassiske Hurtigruten, selve kjernevirksomheten og livsnæringen, overlever også de såkalte ekspedisjonscruisene til Grønland og eksotiske reisemål som Antarktis. (©NTB)

er. (©NTB)