Slår alarm: Biler blir EU-godkjent – uten å ha vært innom verkstedet

17 bilverksteder mistet rettet til å EU-godkjenne biler i fjor, bare i Region øst. Statens vegvesen er bekymret over praksisen hos enkelte verksteder. Foto: Statens vegvesen. Les mer Lukk

– De slipper rene dødsfeller ut på veiene.

17 verksteder mistet godkjenningen til å utføre EU-kontroll i fjor, bare i Region øst. Det har skjedd etter omfattende kontrollvirksomhet fra vegvesenets side:

– Vi har blant annet avdekket at verksteder har EU-godkjent biler med vesentlige mangler. Vi har også eksempler på at biler har blitt EU-godkjent uten engang å ha vært inne til kontroll, sier fagleder i Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Region øst, Torbjørn Seljevoll.

Seljevoll og hans kolleger fører tilsyn med bilverksteder i Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.

– Kort sagt så sjekker vi at verkstedene gjør det de skal gjøre. De som har godkjenning for å gjennomføre EU-kontroller har et stort samfunnsansvar. De skal bidra til alles trafikksikkerhet gjennom å påse at bilparken vår holder godkjent teknisk standard. Våre tilsyn viser dessverre at ikke alle er sitt ansvar bevisst, sier Seljevoll.

EU-kontrollen ble strengere – og dyrere

– Slipper dødsfeller ut på vegene

Dersom tilsyn avdekker at et verksted ikke holder god nok kvalitet, kan det miste godkjenningen til å gjennomføre EU-kontroller for kortere eller lengre perioder. Dette skjedde med 17 verksteder i løpet av 2017.

Torbjørn Seljevoll er fagleder i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen. Les mer Lukk

– Vi så eksempler på at kjøretøy med store tekniske feil gikk rett igjennom kontrollene. Det dreide seg blant annet om rustskader i bærende konstruksjoner og store bremsefeil. Verksteder som overser slikt i en EU-kontroll, må vi reagere mot. De slipper rene dødsfeller ut på veiene, sier Seljevoll i en pressemelding.

I tillegg til de 17 som mistet godkjenningen, fikk 39 verksted en advarsel, mens 9 fikk pålegg om å rette det tilsynsførerne anser som avvik ved driften.

Dette bør du tenke på når du velger bilverksted

Tok nesten 1.300 stikkprøver

I 2017 gjennomførte Statens vegvesen Region øst 1282 uanmeldte stikkprøvetilsyn.

– Når en EU-kontroll starter, blir det registrert elektronisk i en sentral database vi har tilgang til. Etter kontrollen kan vi varsle om at vi kommer for å sjekke den kontrollerte bilen. Da plikter verkstedet å holde den igjen i 30 minutter. Dette er en veldig effektiv måte å føre tilsyn på, sier Seljevoll.

Ingen service – da blir det ingen garanti

Da denne bilen ble stoppet så bærebruen på bilen slik ut. Les mer Lukk

Han forteller at tilsynsførerne følger ekstra godt med på biler som blir gjenopprettet og reparert etter å ha vært i ulykker.

– Det er strenge krav til hvordan kjøretøy skal settes i stand etter at de har fått større skader. Forsikringsbransjens storskaderegister gir oss oversikt over kjøretøy som har vært i ulykker. Dermed kan vi bedre målrette våre tilsyn mot disse bilene, for å sjekke at verkstedene følger kravene, sier Seljevoll.

Aksjoner mot ulovlige verksteder

I løpet av fjoråret ble det aksjonert mot flere ulovlige verksteder i de fem nevnte fylkene.

– Dette er verksteder som reparerer biler uten noen form for godkjenning. På disse stedene jukses det med mye. Vi samarbeider godt med politi, skattetat, arbeidstilsyn og toll for å få satt ulovlige verksteder ut av drift. Dette er noe vi vil fortsette å ha fokus på i de kommende årene, sier Seljevoll.

Dersom du har mistanke om ulovlig drift ved et eller flere verksted, oppfordrer Vegvesenet deg om å ta kontakt via krimtips@vegvesen.no.

LES OGSÅ: Peer skulle spare penger på EU-kontrollen, slik gikk det

Se video: De skal filme bilen din når den er på verksted:

Your browser doesn't support HTML5 video.

EU-kontroll: Godkjente biler som ikke en gang hadde blitt kontrollert Les mer Lukk

Artikkelen er tidligere publisert hos Broom.no