Ny razzia mot Audi – etterforsker juks
I forbindelse med Dieselgate-saken har tyske påtalemyndigheter nylig gjennomført nok en razzia mot Audi i Tyskland. Illustrasjonsfoto Les mer Lukk
Det er drøyt to år siden Volkswagen ble tatt med buksene nede, da kom avsløringen om bevisst juks rundt utslippstall på flere millioner biler.
I kjølvannet av den såkalte Dieselgate-saken, har det stadig dukket opp nye avsløringer.
Audi har tidligere erkjent å ha pyntet på utslippstallene på sin 3-liters dieselmotor.
Forrige uke ble det dessuten kjent at Audi må tilbakekalle 127.000 biler etter at transportmyndighetene i Tyskland har oppdaget software de mener kan brukes til å jukse med utslippene.
Ny razzia mot Audi-ansatte
I tiden etter dieselgate har spesielt tyske og amerikanske myndigheter satt inn store ressurser til å etterforske de alvorlige avsløringene. For et snaut år siden gjennomførte tysk politi en aksjon mot Audis hovedkontor i Ingolstadt, på jakt etter viktige bevis i saken.
Denne uken ble det gjennomført nok en razzia av tyske påtalemyndigheter. Denne gangen mot seks husstander i München, hvor tidligere eller nåværende Audi-ingeniører holder til. Det skriver flere tyske aviser, blant annet Kölner Stadt-Anzeiger.
Målet er å finne ytterligere bevis på hvordan Audi trolig har manipulert programvaren på tusenvis av biler.
Arrestert
Til å begynne med skal fire Audi-ansatte ha vært mistenkt i saken. Nå skal tallet være oppe i 13. To av disse har senere erkjent ulike former for innblanding i manipulasjon av programvarer.
I tillegg har de, ifølge Teknikensvarld gjort rede for bevismateriell, som skal ha stor betydning for den juridiske prosessen videre.
I fjor ble det kjent at den tidligere sjefen for Audis drivlinjer, Wolfgang Hatz, ble arrestert som mistenkt i saken.
Fikk sju år i fengsel etter Dieselgate
Flere modeller berørt
Blant de 127.000 bilene som nå skal tilbakekalles i Tyskland, skal flere modeller være berørt. Dette gjelder A4, A5, A6, A7 og A8, samt SUV-ene Q5 og Q7.
– Audi utvikler en programvare for de aktuelle modellene, i forbindelse med saken som først ble omtalt i media sommeren 2017. Bilene er helt trygge å kjøre frem til oppdatert programvare er ferdigutviklet, og da vil kundene kontaktes direkte. Basert på det vi nå vet, dreier det seg i Norge om rundt et par hundre biler, har kommunikasjonssjef i Audi, Øyvind Rognlien Skovli, tidligere uttalt til Broom.
Rekordår – etter tidenes jukseskandale
Les også:
Der Spiegel: Tyske bilprodusenter har hatt hemmelig samarbeid
Tysk minister: Audi installerte ulovlig programvare
Denne saken ble først publisert i Broom.no