Topp 5: Bilene som forurenser aller mest

Kjøper du Mercedes med denne motoren – da har du den nybilen i Norge med høyest CO2-utslipp. Les mer Lukk

Provosere miljøvern-naboen? Da velger du en av disse!

Det har aldri vært mer fokus på utslippene fra bilparken enn nå. Særlig er dieselbilene under hardt press fra mange hold. I vinter hadde vi den første dagen med diesel-forbud på norske veier. Fra 1. oktober betaler dieselbilene mer enn alle andre i bomringen rundt Oslo og mye tyder på at dette bare er begynnelsen. CO2-utslippet blir regnet som det viktigste parameteret her. Jo flere gram CO2 bilen slipper ut per kilometer, jo mer miljøskadelig er den.

Men hvis du synes det begynner å bli nok av alt dette miljøfokuset og har lyst på en bil som rett og slett er politisk ukorrekt så det holder: Hva skal du velge da?

Vi har sett nærmere på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og funnet ut hvilke nybiler som har høyest CO2-utslipp i det norske markedet akkurat nå. Hold deg for nesa – og les videre!

Les også: Ny målemetode kan endre bilprisene i Norge

1. Mercedes G-klasse AMG G65 – 397 gram/km

Bilen har vært med oss siden slutten av 70-tallet, da er det kanskje også bare rett og riktig at Mercedes G-klasse troner øverst på utslippstoppen.

Her hjemme hadde den sin første storhetstid da jappene på 80-tallet sverget til den, siden har Geländewagen hengt med og nektet å dø. I denne utgaven har Mercedes presset inn et kraftverk av en bensinmotor under panseret. Vi snakker 6-liters V12 på 630 hestekrefter. Den feier mursteins-karosseriet fra 0-100 km/t på bare 5,3 sekunder. Og den gir også et CO2-utslipp altså ingen andre nybiler i det norske markedet kan matche: 397 gram/km.

Tror du den er tørst også? Gjett om! Det offisielle snittforbruket ligger på 1,7 liter/mil.

Les også: En av de eldste nybilene du kan kjøpe

2. Aston Martin V12 Vantage S – 395 gram/km

Fra diger offroader på førsteplassen, går vi til heftig sportsbil på plass to. Her finner vi nemlig Aston Martin V12 Vantage S. Som navnet tilsier: Med V12-motor, denne byr på hele 571 hestekrefter.

De bankes ut via bakhjulene og sørger for at bilen klarer 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder (her er det nok en klar forutsetning at det er bare og tørre veier). Baksiden av medaljen: Et CO2-utslipp på voldsomme 395 gram/km. Dessuten en prislapp på 2,7 millioner kroner.

3. Bentley Mulsanne V8 – 342 gram/km

Sammenlignet med de to bilene øverst på «versting-pallen» blir Bentleys digre Mulsanne med V8-motor nesten miljøvennlig. Den nøyer seg nemlig med å slippe ut 342 gram CO2 per kilometer.

Under dette lange panseret finner vi en 6,75 liter stor bensinmotor med 512 hestekrefter. Også her går det unna: Bare 5,3 sekunder fra 0-100 km/t. Det er ikke verst for et svært beist av en luksusbil.

Les også: Her er den i Norge, verdens mest eksklusive SUV

4. Bentley Continental GT – 338 gram/km

Continental er bilen som for alvor startet Bentley-comebacket, etter at Volkswagen tok over det tradisjonsrike luksusmerket. Her får du sportsbil som virkelig vekker oppsikt, med brutale ytelser.

Under panseret: En 6-liters W12-motor med 710 hestekrefter. 0-100 km/t går på såvidt under 4 sekunder, nærmere bestemt 3,9. Skal du virkelig ta den helt ut, hører en tur på bane naturligvis med. Der stopper ikke bilen før speedometeret viser 330 km/t. Men så var det utslippet... 338 gram per kilometer er fasit her.

5. Aston Martin DB9 GT – 333 gram/km

DB9 debuterte helt tilbake i 2003 og har vært viktig for Aston Martin i mange år. Alderen er med på å forklare at det ikke er siste nytt innen motorteknologi her. Aston Martins 6-liter på 547 hestekrefter er både tørst og lite miljøvennlig.

Her klokkes CO2-utslippet inn til 333 gram/km. Til gjengjeld kan du glede seg over en sportsbil som fortsatt ser lekker ut, alderen til tross. 2,7 millioner er prisen for herligheten på norske skilter.

Les også: Småbil med Aston Martin-logo, husker du denne?

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no