Sykkelen splitter oss

– Sykkelen er et fleksibelt fremkomstmiddel, men det er en hybrid, sier historiker Magne Brekke Rabben. Les mer Lukk

Sykkelen har gitt glede, frihet og fart siden den slo gjennom på 1800-tallet. Men i like lang tid har den vært kontroversiell, konkluderer historiker Magne Brekke Rabben.

Fornuftig fremkomstmiddel i hverdagen, men også leketøy og en turkamerat.

Sykkelen har gitt glede, frihet og fart til mange siden den slo igjennom på 1800-tallet. Men i like lang tid har sykkelens plass i trafikken vært et hett tema, skriver forlaget om den ferske boken til NTNU-historiker Magne Brekke Rabben. Boken presenteres på Litteraturhuset i Trondheim i kveld, skriver Finansavisen.

Ved siden av doktorgraden har Rabben i mer enn to år gravd seg ned i arkivene for å se hva de forteller om sykkelens liv i Norge.

Sykkelen splitter og forener oss, men så og si alle har et forhold til den, er en av Rabbens konklusjoner.

Les også: Her blir det stjålet flest sykler

Både for rask og for treg

– Hvorfor trenger vi denne boken nå?

– Av to grunner. Ambisjonen er at boken skal være et nytt bidrag til å forstå fortiden. Ved å studere historien gjennom sykkelen, får vi frem nye perspektiver.

– Det andre er å vise hvordan sykkelen har vært kontroversiell helt fra starten, og at den sykkelkulturen vi har i dag har en historisk forklaring.

– Hvorfor er den kontroversiell?

– Sykkelen er et fleksibelt fremkomstmiddel, men den er en hybrid. Den er et kjøretøy, men i biltrafikken oppleves den som for treg. Samtidig kommer du raskere frem enn å gå, og dermed oppleves den som farlig for andre trafikanter. De første årene var det hestene som ble skremt.

Les også: Så ofte bør du bytte sykkelhjelm

– Studie i tapte muligheter

– Hva har overrasket deg mest i arbeidet med boken?

– Det ene er nettopp graden av kontrovers. På 1890-tallet ble sykling diskutert på Stortinget, og det var opphetet debatt.

– Det andre handler om tilrettelegging for sykling. Ser du på byplanleggingen fra mellomkrigstiden og frem til i dag, er det en studie i tapte muligheter.

– København og Amsterdam regnes som forbilder for norske sykkelbyer. Kan vi komme dit i Norge?

– Ute på landet blir aldri sykkelen fremkomstmiddel nummer én. Men i byene kan det skje mye.

– Får man bedre sykkelkultur gjennom bevilgninger, eller handler det hva som foregår oppe i trafikantenes hoder?

– Det må sees i sammenheng. Dels får du den sykkelkulturen du bygger for. I Norge er det lov å sykle på fortauet, og hvis du bygger bedre infrastruktur, kan du også regne med at syklistene oppfører seg bedre. Samtidig stilles det mye strengere krav til syklister i en by som København.

– Elsykkelen: Latmannssykkel, hype eller genialt og fremtidsrettet fremkomstmiddel?

– Jeg vil ikke kalle det en latmannssykkel, i hvert fall. Det geniale med elsykkelen er at den har gitt mange muligheten til å komme seg fra A til B med et annet fremkomstmiddel enn bilen.

Saken er først publisert i Finansavisen torsdag 07.09