«For meg er sjøen en viktig del av livet»
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
Color Magic ligger på sin faste plass i Hjortneskaia. Det er knappe to timer til avreise. I avgangshallen står forventningsfulle reisende. Noen av dem skal gå om bord for første gang, andre har vært med flere ganger før.
Det er en ny dag på jobb for mannskapet om bord på Color Magic og værutsiktene er gode: sol, lite vind og sjø. Alt ligger til rette for en behagelig overfart over Skagerak.
– Når vi ligger til kai, så er det veldig hektisk. Varer skal lastes om bord og passasjerer skal av og på. Men når vi kommer ut på åpent hav, da roer alt seg. Da kommer roen og freden.
Svein Ove Trondsen står oppe på broa og ser utover det som må være Oslos kanskje beste utsikt. Som kaptein for Color Magic, verdens største cruiseskip med bildekk, har han det overordnede ansvaret for absolutt alt og alle om bord - på det meste opptil 2600 passasjerer, pluss et mannskap på 300.
Snart skal han manøvrere det 224 meter lange, 35 meter brede og 75 000 tonn tunge skipet fra kai. Det krever konsentrasjon, presisjon og erfaring.
– Tenker du ofte på at du har et så stort ansvar?
– For å si det sånn, så er jeg jo fullt klart over at jeg har et stort ansvar, sier Svein Ove.
Color Magic seiler tur-retur Oslo-Kiel flere ganger i uken, hver uke, hele året. For Svein Ove er overfarten blitt en rutine, der det meste går på autopilot. Likevel er det områder der navigeringen kan være ekstra krevende, selv for en erfaren kaptein.
Svein Ove Trondsen (51)
Kaptein på Color Magic. Jobbet i Color Line i 22 år.
Bor 10 meter fra sjøen på Vassøy utenfor Stavanger.
"Min største glede på jobben, er når jeg står på broa og vi kommer ut i åpent hav, og jeg vet at mannskapet har det godt og at passasjerene koser seg"
Svein Ove Trondsen
– Visse områder i Oslofjorden er veldig utfordrende med flere smale partier der vi har lite å gå på, forteller Svein Ove.
Den største utfordringen er imidlertid ikke farvannet, vær eller vind, men andre småbåter. På en varm sommerdag myldrer det av fritidsbåter i Oslofjorden, kanoer, vannscootere og et og annet seilbrett.
– Mange er flinke, men vi ser mye rart. Det hadde vært fint hvis fritidsbåter kunne vist større hensyn til store fartøy og nyttetrafikk.
Color Magic har kjørt skadefritt helt siden skipet ble sjøsatt i 2007. Skipet er også imponerende presist. Mange hytteeiere langs kysten kan stille klokka etter når Color Magic kjører forbi.
– Blir du lei av å kjøre samme rute gang på gang?
– Nei, jeg tenker ikke over det. Selvfølgelig kunne jeg tenke meg å ha andre destinasjoner, men dette er jo et veldig flott farvann å seile i.
Vi følger nasjonale retningslinjer for smittevern.
Det er ingen karanteneplikt ved hjemkomst.
Dersom myndighetene endrer reiserådene til Tyskland, kan endringer forekomme
Alle som innen 1. juni bestiller en ny båtreise (bilpakke på alle ruter eller 2 døgns reise t/r Kiel) med avreise i 2021 får full frihet til å endre denne gebyrfritt frem til avreise.
Les mer om trygg reise med Color Line her.
Color Magic har kjørt skadefritt siden skipet ble sjøsatt i 2007. Foto: Pressworks
Color Magic er utrustet med helipad på dekk. Foto: Pressworks
«Sjøen er en viktig del av livet mitt, å være på havet er som terapi for meg.»
Svein Ove Trondsen
SJØEN ER EN VIKTIG DEL AV LIVET
Svein Ove er oppvokst på en øy rett utenfor Stavanger og han skjønte tidlig at det var sjømann han ville bli.
I dag bor han på Vassøy, kun ti korte meter fra strandkanten, med umiddelbar tilgang til egen brygge og båt. Når han ikke er på jobb, er det her han tilbringer mesteparten av tiden sin.
– Sjøen er en viktig del av livet mitt, å være på havet er som terapi for meg.
INGEN A4 LIV
Oppe på broa har kapteinen en overstyrmann, fire styrmenn, en sikkerhetsoffiser og en rormann med seg «på laget».
– Selv om det er jeg som tar de endelige beslutningene, så er vi jo et team. Skulle det dukke opp noen problemer, så står vi alle sammen om å løse de, forteller kapteinen.
– Vi jobber jo to uker på og to uker av, så når vi har fri, så har vi helt fri, sier han.
Og når halve året tilbringes på jobb, langt borte fra familie og venner, er det kollegiale samholdet ekstra viktig.
– På sjøen lever og jobber vi sammen 24 timer i døgnet. På land er det kanskje 7 timer. Det gode er at vi blir så godt kjent med hverandre. Det blir jo en livsstil.
Les mer om 2-døgns reise Oslo–Kiel
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
Adm. dir. og ansvarlig redaktør: Espen Udland
Redaktør: Tor Strand
ABC Nyheters redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
ABC Nyheter arbeider etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk.
Copyright © ABC Startsiden AS - ABC Nyheter er en del av ABC Startsiden AS
Produsert av abcbrandstudio.no i samarbeid med Pressworks.no