"Havet og jobben min betyr veldig mye for meg. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe noe annet sted."
MASKINSJEFEN
Oslofjorden kl 15.40.
Dekk 2.
FØRSTEKOKKEN
Ytre Oslofjord kl 17.00.
Dekk 6.
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
MASKINSJEFEN
Oslofjorden kl 15.40.
Dekk 2.
SHOWARTISTEN
Skagerak kl 18.45.
Dekk 7.
NATTRENHOLDEREN
Kattegat kl 00.20.
Dekk 13.
MASKINSJEFEN
Oslofjorden kl 15.40.
Dekk 2.
Nede i maskinrommet på dekk 2 jobber 23 mann bestående av maskinister, motormenn, reparatører, elektrikere og elektrikerassistenter, lærlinger, lyd og lydteknikere på skift. Jobben deres er å ha kontroll på alt det tekniske og elektriske om bord på skipet.
Selve maskinrommet fremstår som en eneste stor labyrint. Det er trapper, tunge dører, smale ganger, heiser og korridorer overalt. Med mindre du er godt kjent, er det umulig å finne veien ut på egenhånd.
En middels høy og veltrent herremann møter oss nede ved maskinrommet på dekk 2. Blikket er skarpt og håndtrykket hardt. På seg har han en kortermet hvit uniformskjorte som synliggjør en klassisk sjømannstatovering på venstre arm: en havfrue som strekker seg fra håndleddet og helt opp til albuen. Vi undres om han har flere, men før vi rekker å spørre, er han allerede i gang med å dele ut hørselvern: en til reporteren, en til kameramannen, en til meg og en til seg selv.
– Sikkerheten først, påpeker han, før han tar oss med inn til det han stolt omtaler som «hjertet av båten».
Vi følger nasjonale retningslinjer for smittevern.
Det er ingen karanteneplikt ved hjemkomst.
Dersom myndighetene endrer reiserådene til Tyskland, kan endringer forekomme
Alle som innen 1. juni bestiller en ny båtreise (bilpakke på alle ruter eller 2 døgns reise t/r Kiel) med avreise i 2021 får full frihet til å endre denne gebyrfritt frem til avreise.
Les mer om trygg reise med Color Line her.
Trygg reise
Guy har vært med på å bygge Color Magic og kjenner skipet bedre enn sin egen bukselomme
Guy har vært med på å bygge Color Magic. Det er ikke en eneste krik eller krok han ikke kjenner.
Guy Knox er maskinsjef på Color Magic. Det betyr at han er leder av hele maskindepartementet om bord, inklusiv elektro. Maskinsjefen er en del av skipsledelsen og rapporterer til kapteinen. Han har 1. maskinist som stedfortreder og hele maskinbesetningen som sine underordnede. Budsjettansvar, sikkerhet og miljøvern, vedlikehold og innkjøp av teknisk utstyr, er blant hans viktigste arbeidsoppgaver.
– Det er et ganske stort ansvar å være maskinsjef, men jeg føler meg trygg i jobben. Og det er jo fordi jeg har lang erfaring, sier Guy, som har viet mer enn 40 år av sitt liv til sjøen. Hos Color Line har han vært siden 1990.
I maskinrommet er støyen fullstendig overdøvende. Guy gestikulerer ivrig med hender og armer, og prøver så godt han kan å forklare hva som er hva.
Color Magic har to propeller. Hver propell er koblet til to hovedmaskiner og har en samlet effekt på 31200 KW, eller 42442 HK. Det er ikke småtteri, og gjør det mulig å komme opp i en hastighet på 22 knop. Og skulle det bli litt for mye sjø, er skipet utstyrt med to kraftige stabilisatorer.
– Stabilisatorene sørger for at vi ligger stødig i vannet – akkurat som på et fly, forklarer maskinsjefen, som fortsatt har til gode å bli ordentlig sjøsyk.
Guy Knox (59) Maskinsjef på Color Magic. Jobbet i Color Line i 29 år. Bor i Hammerfest.
På 1970-tallet hadde faren til Guy sitt eget båtverksted hjemme i Hammerfest. Det var her Guy først fattet interesse for båtmotorer og maskiner. Men med tiden ble Hammerfest for lite og rastløsheten for stor. Guy Knox ville ut å se verden, møte nye mennesker og lære mer.
– Jeg var eventyrlysten og visste tidlig at det var sjømann jeg ville bli. Min første jobb til sjøs fikk jeg som 18-åring på MS Jalanta, der mønstret jeg på som mekaniker-aspirant, forteller han.
Senere tilbragte han flere år på MS Prinsesse Ragnhild, Superspeed 1 og 2, MS Kronprins Harald og Color Festival, i tillegg til «7-8 andre skip».
– Vi sjømenn er jo kjent for å være litt rotløse. Havet og jobben min betyr veldig mye for meg. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe noe annet sted, sier Guy.
Maskinsjefen guider oss videre. Hadde vi gått her alene, hadde vi gått oss vill. Men Guy har vært med på å bygge Color Magic og kjenner skipet bedre enn sin egen bukselomme. Det er ikke en eneste krik eller krok om bord han ikke vet om.
– Føler du en ekstra tilknytning til skipet, siden du har vært med på å bygge det?
– Jeg føler et visst forhold til det, jeg har jo god kjennskap til hvordan ting fungerer her og hvordan alt er, svarer han beskjedent.
Skipet har svært sjelden vært forsinket på grunn av tekniske problemer. Det er Guy stolt av. For når kapteinen ønsker at maskineriet skal startes, ja da skal alt skal være i orden.
– Vi må holde ruta. Vi skal gå fra kai i Oslo klokken 14.00, og vi skal gå fra Kiel presis klokken 14.00 igjen neste dag. Sånn er det, og sånn skal det alltid være, sier Guy.
Les mer om 2-døgns reise Oslo–Kiel
MASKINSJEFEN
Oslofjorden kl 15.40.
Dekk 2.
NATTRENHOLDEREN
Kattegat kl 00.20.
Dekk 13.
SHOWARTISTEN
Skagerak kl 18.45.
Dekk 7.
KAPTEINEN
Hjortneskaia, Oslo, kl 12.00.
Dekk 13.
MASKINSJEFEN
Oslofjorden kl 15.40.
Dekk 2.
FØRSTEKOKKEN
Ytre Oslofjord kl 17.00.
Dekk 6.
Adm. dir. og ansvarlig redaktør: Espen Udland
Redaktør: Tor Strand
ABC Nyheters redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
Copyright © ABC Startsiden AS - ABC Nyheter er en del av ABC Startsiden AS
Produsert av abcpartnerstudio.no i samarbeid med Pressworks.no