Ikke fornøyd med telefonselgerne

Forbrukerombudet jobber fortsatt med å få "skikk" på telefonselgerne. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Forbrukerombudet jobber fortsatt med å få "skikk" på telefonselgerne. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremdeles er det altfor mange som klager på telefonsalg, mener Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): De siste fem månedene har Forbrukerombodet i gjennomsnitt mottatt 58 klager på telefonsalg i måneden.

I juni i fjor, rett etter at Forbrukerombodet overtok tilsynet med telefonsalg, fikk ombudet inn 298 klager. I juli i fjor kom det inn hele 353 klager.

- Selv om klagetallet har gått ned, får Forbrukerombudet fremdeles inn alt for mange klager. Dette er ikke noe bransjen kan leve med, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

De fleste klagene Forbrukerombudet mottar går på folk som blir oppringt av selgere selv om de er reservert mot salg. I fjor ble det innført nye og strengere regler som skulle gjøre reservasjonsordningen bedre. Men fortsatt er det folk som klager.

- Nesten 1000 av klagene som er kommet hittil går på de som får telefoner på tross at de er reservert, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forburkerombudet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Før tok det cirka 3 måneder fra du registrerte deg mot salg til reservasjonen var aktiv. Nå tar det én måned. Det kan ha medført at ombudet nå mottar færre klager.

- For det første har vi behandlet veldig mange saker. Vi har sendt ut brev til hele bransjen der vi har orientert om de nye retningslinjene. Det er spesielt de store callsentrene som ringer på vegne av mange kunder vi har hatt mest med å gjøre. Vi har fått avklart en del ting i løpet av året, sier Haug.

Prosessen der callsentrene sjekker hvem som er reservert mot telefonsalg kalles på fagspråket «vaskeprosessen». Den gir ikke alltid et sikkert svar på om folk er reserverte eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rådet fra Forbrukerombudet er klart – er selskapene usikre på om forbrukeren er reservert, så ikke ring.

- Er null klager i året målet?

- Vi jobber mot det, men å komme ned på et slikt nivå er vanskelig. Vi vil jobbe med å få det videre nedover i alle fall, forteller Haug.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan opplever dere samarbeidsvilligheten til bransjen?

- Vi har hatt god dialog med bransjeforeningen NORDMA (Norsk Direkte Markedsførings Forening, red.amn.) i tillegg til de store callsenterene. Spesielt gjelder det de som ønsker å fremstå som ryddige og seriøse. Noen er mer useriøse, og der har det vært vanskelig å komme til noen konstruktiv dialog.

- Hva er den største utfordringen i arbeidet mot disse klagene?

- At de som driver med salg gjør gode nok treff når de gjør den «vaskingen». Det er viktig å gjøre rede for på forhånd hvem du kan ringe til.

- Vi har også hatt ganske mange saker med svenske firmaer. Det er en trend for tiden at norske firmaer etablerer telefonsalg fra Sverige, men også i Spania. De som jobber derfra må følge de samme reglene som de skulle jobbet i Norge.

Siden 1. juni i fjor er det blitt registrert 250.000 telefonnummer i Reservasjonsregisteret. Totalt har 1,8 millioner nordmenn reservert seg mot telefonsalg.