Her er Frps valgkamptriks

For folk flest: - Kolberg har fått offentlig ansatte over til Ap. Frp er partiet for vanlige folk, banker Dag Inge Fjeld inn i Frps tillitsvalgt-apparat. Foto: Thomas Vermes
For folk flest: - Kolberg har fått offentlig ansatte over til Ap. Frp er partiet for vanlige folk, banker Dag Inge Fjeld inn i Frps tillitsvalgt-apparat. Foto: Thomas Vermes
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pPønkete utseende ungdommer som demonstrerer mot Siv Jensen. Det er ønskedrømmen for Fremskrittspartiet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BERGEN (ABC Nyheter): ABC Nyheter fikk være med da Fremskrittsparti-tillitsvalgte ble skolert i valgkampstrategi for kommende stortingsvalg. Å få rare, og for folk flest usympatiske motstandere, er det beste som kan skje, lærte vi av strategidirektør Dag Inge Fjeld i mediebyrået PHD.

Fjeld er valgt ut av Fremskrittspartiets ledelse til å skolere hundrevis av Frp-tillitsvalgte i valgkamp. Partiledelsen har den siste tida fløyet Fjeld rundt på seks regionale partikonferanser. Tromsø gjenstår.

- Spill på følelser, bygg merkevare

De har vokst opp med piano hjemme. Sist helg var ABC Nyheter med på valgkamp-skoleringen i Bergen, før Fjeld seinere samme dag flyttet seg til konferansen i Ålesund for å spre sitt budskap:


- Kampen om velgerne må sees i merkevareperspektiv. Det viktigste du skal gjøre når du skal påvirke andre mennesker, er å ha stor troverdighet. Da går du gjennom det første filteret, det emosjonelle. Deretter kan du mye lettere selge inn logiske argumenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du trenger en skurk

- Hvis man polariserer og får noen mot seg, så er det mye lettere å bli helt. Det sa Fjeld i et foredrag som utløste atskillig humring når han illustrerte med svingslag mot «skurker» som miljøvernere, «eliter» og venstresida.

- For å bygge opp en troverdighetsaktør, så gjelder det å ha noen imot seg. En helt kan bare eksistere hvis det er en skurk.

Miljøvernere i terrengbil

Mens Frps stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen denne uka advarte mot vulgære angrep på for eksempel miljøvernere, piffet Fjeld partiets valgkjempere opp i motsatt retning:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis ikke naturvernerne i rangerovere fra Bærum kommer for å ekspropriere utmark, så kommer de i helgen for å vise ungene sine ulven. Mens de som bor der ute og er redd for ungene sine, blir omtalt som egoister uten moralsk ryggrad!

Elitene mot Frp (folket)

Dag Inge Fjeld viet stor oppmerksomhet til å analysere samfunnet ut fra kontrasten mellom vanlige folk og elitene. Hovedbudskapet er at Fremskrittspartiets folk er og må forbli vanlige folks talerør, og virkelig være en av dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det har oppstått en elite-allianse mellom Høyre, Venstre og SV. Man bor i de samme nabolagene.


Idealistene eier mer enn materialistene! De har vokst opp med piano hjemme og har som barn blitt tvunget til å lese bøker og se på programmer som de ikke ønsket selv.

Siv Jensen hadde piano

- Venstresida har angst for at vanlige folk skal få tilgang til maktens korridorer, at Frp skal få tilgang til maktens korridorer, slo strategidirektøren fast

Han ildnet opp forsamlingen til dåd ved å henge ut en rekke av dem han oppfatter som ønskemotstandere i eliten og på venstresida. Les mer om det:


- Ingunn Yssen har bare forakt for dem som jobber i butikk.

- Magnus Marsdal er gammelmarxist.

- Dattera til Willoch vil ikke ha taxisjåfører og kaffekjerringer med i politisk debatt.

Mallorca og Toscana

Og valgkamp-læreren har mer på lager:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvem er for å øke bensinavgiften? De som bor på hybel eller blokk i byen. For andre er bilen helt nødvendig, og ikke noe du har fordi du syns det er gøy å forurense, sier Fjeld og utløser på ny latter i stolradene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har miljøvernere som syns charterfly til Mallorca er forurensende, mens rutefly til Toscana ikke er det!

- Unngå å bli som sossen

- Men folk flest gjennomskuer dobbeltmoralen. Og dette er Fremskrittspartiets konkurransefortrinn:

Hvor mange på Stortinget har aldri gjort et «ærlig» arbeidsslag i sitt liv?

- Tallet stiger. Men hvis du er for mye med sossen i stedet for det vanlige liv, så blir du som dem. Å si at man er annerledes er bra, men å være det, er en utfordring, hamrer Fjeld løs.

Ifølge foredragsholderen er dem de mest kostbare, uten at de gjør tilsvarende mye. Fjeld unnlater imidlertid å nevne de omfattende godene partiets stortingspolitikere har ordnet seg uten å betale skatt, Siv Jensens personlige trener og stortingskroner til Carl I. Hagens kone.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det foregår en kamp i Norge hvor noen har kuppet makten fra folk flest, konstaterer Fjeld.

Det største arbeiderpartiet

I studier av det norske folks holdninger gjennomført av Norsk Monitor, har strategieksperten funnet ut at Fremskrittspartiet er det største arbeiderpartiet i Norge. Hjemmesitterne er det nest største. Deretter kommer Høyre, mens Arbeiderpartiet bare er på fjerdeplass blant arbeidere i velgermassen.

- Hva ville en sjåfør som klaget over at Hiace’n ble ødelagt av fartsdumper, bli møtt med på et Arbeiderparti-møte? Spurte Fjeld, og antydet sitt ironiske svar:

- Har du ikke hørt om FN-konvensjonen om, ehhh, om utryddingstruede dyrearter?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frps merkevarestyrke

- Slikt som dette blir fanget opp som Fremskrittspartiets merkevarestyrker. Frps møter er fora hvor det går an å diskutere hverdagens problemer. Pop-venstre i AUF og høyere opp er bare opptatt av det som er fjernt unna, litt abstrakt, ikke hverdagens politikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grådige idealister

- Hva ligger til grunn for at folk flest og deres hverdagsperspektiver ikke tas hensyn til? spør Fjeld.

- Norsk Monitors undersøkelse viser at elitene er såkalte idealister, mens vanlige folk er materialister. Men det viser seg at idealistene eier mer enn materialistene.

Idealistene står for verdier som aldri rammer dem selv, men folk flest.

Nå kommer Støre og tar Høyre

De er helt rå på å velge riktig vinglass! Frp-politikerne i salen fikk så en leksjon i hva ulike partier kommuniserer av holdinger, og hva som kan påvirke velgere på vandring mellom forskjellige partier.

- Martin Kolberg har greid å få Ap mer inn i den offentlige sektoren. Han snakker til vanlige folk som en fortelling fra 60-tallet. Det er en måte å snakke på som de i offentlig sektor liker. De føler at de sitter på en godhetskapital ved å bistå vanlige folk. Men vanlige folk gjennomskuer dette, hevder Fjeld og utelukker dermed de mange offentlige ansatte fra sekkeposten «vanlige folk».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kolberg har greid å dra offentlig sektor til seg og har spist opp SV. Nå skal Jonas Gahr Støre ta Høyre. Men vanlige folk har bare Frp igjen, konkluderer eksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De typiske velgerne

Slik er partienes typiske velgere i Dag Inge Fjelds verdensbilde:

Frp:
De har en overvekt av menn med kort yrkesrettet utdannelse. De er i privat sektor, bor i enebolig, forsteder og distrikter. Familien er i fokus. Og man ser like gjerne på Idol framfor å gå tur. De er rasjonelle: «Når jeg handler mat er det først og fremst prisen som interesserer meg.»

Les her hvordan Siv Jensen passer inn i Frp-bildet.

Arbeiderpartiet:
Har endret seg og styrket seg blant akademikerne, offentlige ansatte og tidligere SV-velgere. Dette er velgergrupper som liker fortellingen om den «mytiske arbeiderklassen».

De som mest aksepterer et høyt skattenivå for å beholde fellesgodene, er de som jobber i det offentlige. De som jobber i industri, transport og samferdsel er uenige i å ta penger fra dem som jobber og skaper, til dem som administrerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre:
Høyrevelgeren har lenger utdannelse, gjerne fra private høyskoler. De har lederjobber og er opptatt av dannelse og kunne si de rette tingene. De er antimaterialister. De liker heller de dyre ting. De er helt rå på å velge riktig vinglass.

Vandrerne mellom Høyre og Frp har kortere utdannelse og drømmer om å gjøre det stort. De er opptatt av skatt, bil, anti-establishment, verdier og Krekar. I forhold til Mullah Krekar lurer de på hva som er problemet med å sende en mann som sitter og utsteder dødsstraff på andre, til Irak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Venstre:
Venstre-velgerne har penger og kompetanse. De mener ekspertene må ta ansvar. Og ekspertene, det er dem selv.

Postmodernistisk jævelskap

Og så var det den ulne venstresida mot Frp, da:

- Vanlige folk er opptatt av enkeltmennesket. Popvenstre er opptatt av strukturer. De kaller personlige historier for «intimitetstyranni». Dette er et debattgrep fra dem som er i stand til å se strukturer, de som har lenger utdannelse. De som ikke har det, blir plutselig utdefinert av debatten. Dette er et maktovergrep!

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Postmodernismen som jeg vil kalle all den jævelskapen som jeg har vist dere, er den filosofiske motsatsen til folk flest. Popvenstre kaller krigen mot Taliban den «såkalte» krigen mot terror. Ingenting er riktig, ingenting er galt.

Poteteter, takk!

- Forskeren Erling Dokk Holm skrev om sviket mot poteten. På 70-tallet spiste nordmenn poteter og stemte sosialdemokratisk. I dag spiser vi potetgull og stemmer ofte Frp, mente han.

Jeg gikk inn i forbruksdatabasene. Hvem er tunge potetspisere i Norge? Fremskrittspartiets velgere er de største potetspiserne i Norge!

- Jo mer sånn hets som spys ut av standup’ere, torsdagklubben og wannabees, jo større oppslutning blir det om Fremskrittspartiet!

Og så var det rådene:

Etter all denne analysen, var tida kommet til råd om opptreden. Strategidirektøren tok utgangspunkt i nyere hjerneforskning som viser at den emosjonelle delen av hjernen er den som først reagerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det viktigste du skal gjøre når du skal påvirke andre mennesker, er å ha stor troverdighet. Da går du gjennom det første filteret, det emosjonelle. Så kommer fornuftsdelen. For å bygge opp en troverdighetsaktør, som er en annen måte å bygge merkevare, så gjelder det å ha noen imot seg.

Ekteskapslov kan gi titusener

- Frp må stå for ordentlighetsverdier, mot postmodernisme og tro på at innsats skal lønne seg. Frp-velgere liker gründere, men ikke arvinger. Arvinger er det høyrevelgerne som er opptatt av.

- KrF er opptatt av Israel og ekteskapsloven.

Å få en omkamp om ekteskapsloven nå, kan mobilisere titusener av velgere til Fremskrittspartiet.

Gjør det med sjarm!

- Politikk er saker, politikk er historier. Politikk er symbolikk. Og estetikk. Husk at kampen mot eliten kan gjøres med et glimt i øyet!

- Sjarm virker bedre over tid enn politiske fatwaer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og til slutt:

- Denne valgkampen er annerledes enn alle andre valgkamper i Norge, gjennom ett eneste medium som heter: YouTube. Jeg skal vedde på at dere vil bli utsatt for forsøk på å si noe som ikke er klokt. Vær hyggelig mot innringere med uærlige motiver. Tren på hvem som tar telefoner, hvem sier hva, hvem opptrer på torget i forhold til skjulte kameraer og telefoner, råder Dag Inge Fjeld.