Avslappet opera-sjef

Operasjef Bjørn Simensen under overrekkelsen av den nyskrevne operaen «Aurora» (FOTO: Ståle Andersen / SCANPIX)
Operasjef Bjørn Simensen under overrekkelsen av den nyskrevne operaen «Aurora» (FOTO: Ståle Andersen / SCANPIX)
Artikkelen fortsetter under annonsen

65 prosent av oss har aldri vært på opera. - Det hadde ikke vært mange på fotballkamp dersom det var kun én bane i hele Norge, sier operasjef Bjørn Simensen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta: Den norske opera

Den Norske Opera er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon.
Siden starten i 1959 har institusjonen holdt til i leide lokaler i Folketeaterbygningen i Oslo samt i tilstøtende bygninger, foruten i prøvelokaler, lager- og verkstedarealer rundt om i byen.

Stortinget vedtok den 15. juni 1999 å bygge et nytt operahus i Oslo med forventet ferdigstillelse i 2008.
Den Norske Opera er organisert som et aksjeselskap og eies 90% av Den norske stat og 10% av Det Norske Operafond. Styrets medlemmer oppnevnes direkte av eierne; de ansattes representanter gjennom direkte valg.

(Kilde: www.operaen.no)

I dag presenterte Statistisk sentralbyrå en omfattende studie som kartlegger norske kultur- og medievaner.

Rapporten «Kultur- og mediebruk i forandring» viser blant annet at omtrent 65 prosent av den norske befolkning aldri har vært på en opera eller operette. 60 prosent har aldri vært på en danseforestilling.

Operasjef Bjørn Simensen er ikke bekymret over tallene. Han synes snarere at man kan se positivt på bildet som blir tegnet.

- Det er kun én opera i Norge og det er klart at det er begrensende. Hadde det kun vært én fotballbane i landet ville nok ikke så mange fulgt med i den sporten. Dette betyr selvsagt ikke at vi ikke vil bli bedre, sier han til ABC Nyheter.

Satser på 100 prosents økning

Simensen mener likevel at disse tallene langt fra er bra nok. Han ser lyst på framtiden.

- Med et nytt operahus vil kapasiteten økes. Vi har klare mål om en 100 prosent publikumsøkning fra 120 000 til 240 000 besøkende når det nye huset åpnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Simensen er for tiden på en operaturnè på Hurtigruta. Han forteller om stor interesse for Bjørvika i Nord-Norge. Dette til tross for at undersøkelsen viser at nordlendingene er underrepresentert når det kommer til opera. 75 prosent av dem som bor i Troms og Finmark har aldri vært på opera i tidsrommet 1991 - 2004.

- Akkurat nå er jeg på en sjarmoffensiv i nord for å vise fram hva som skal skje i det nye huset. Lokalpressen her er full av stoff om den nye operaen. Det er tydelig at Oslo får en ny attraksjon både nasjonalt og internasjonalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Naturlig med eldre

Ifølge undersøkelsen har operapublikummet den høyeste gjennomsnittsalderen av alle kulturformer. Tendensen er også at gjennomsnittsalderen på dem som går i operaen har steget de siste årene. I 2004 var den typiske operagjenger 49.4 år gammel. Simensen er slett ikke bekymret for dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det hersker et slags aldersapartheid hvor man kan få inntrykk av at de eldre ikke skal være velkomne i operaen fordi det er så mange av dem. Det er helt naturlig at det er flere eldre i operaen. Går man på et diskotek ser man knapt et menneske over 30, men ledelsen sitter ikke på bakrommet og river seg i håret og prøver å finne ut hva de skal gjøre for å nå et eldre publikum av den grunn.

Heller soloppgang enn bilrace

Operasjefen understreker at mennesker gjennom et langt liv kan endre smak når det kommer til kultur. Han bruker seg selv som eksempel.

- Jeg har hatt min rockperiode, men den er over. Jeg setter nå mer pris på soloppganger enn bilrace. Det er naturlig at unge søker andre typer musikkuttrykk enn eldre.

Han påpeker imidlertid at Den norske opera selvsagt har som målsetting å også tiltrekke seg flere yngre publikummere i årene som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi tillater oss å ha to tanker i hodet samtidig. Som sagt er jeg ikke engstelig for at det er mange gamle som besøker oss, men vi ønsker naturligvis også å få nytt publikum inn. Vi har mange produksjoner som retter seg mot de yngre. Åpningsforestillingen «Jorden Rundt på 80 dager» henvender seg for eksempel både til barn og ungdom.