Sykkelveinettet i Oslo:

– 2014 blir et rekordår for sykkeltilrettelegging

Store deler av Oslo har fortsatt ikke egne sykkelfet. Det fører til at mange syklister sykler i bilveien. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Store deler av Oslo har fortsatt ikke egne sykkelfet. Det fører til at mange syklister sykler i bilveien. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Utbyggingen av sykkelveinett i Oslo er kraftig forsinket. Nå lover samferdelsbyrådet ny sykkelpolitikk.

I 1990 vedtok Oslo kommune en plan om å ferdigstille 180 kilometer sykkelvei i Oslo innen 2001. 24 år senere er bare 150 kilometer av det planlagte sykkelveinettet ferdig.

Nå lover imidlertid byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V), andre takter. En ny sykkelstrategi for Oslo kommune er for tiden ute på høring.

– Vi ser at vi må tenke nytt i sykkelpolitikken. 2014 blir et rekordår for sykkelprioriteringer i Oslo, sier Melby til ABC Nyheter.

Ikke imponert

Olav Torvund er styremedlem i Syklistenes landsforbund avdeling Oslo, og skriver blogg om sykkelpolitikk. Han er ikke imponert over det Oslo kommune har fått til så langt.

– Jeg har ventet over 30 år på bedre sykkelforhold. I tilegg til at utbyggingen av sykkelveinettet er kraftig forsinket, er den veien som faktisk har blitt laget for dårlig. Sykkelfeltene er for smale og har for lav standard. Oslo kommune har ikke holdt det de har lovet, sier Torvund til ABC Nyheter.

Samferdselsbyråden forstår at syklister er frustrerte.

– Vi må erkjenne at de målene vi har satt oss ikke er nådd. Det er sammensatte årsaker til det, og utbyggingen har nok vært mer komplisert enn man så for seg. Det handler om at man må bruke arealer som tidligere har vært privat eiendom, man må fjerne parkeringsplasser og lignende, sier Melby.

Får hjelp av eksperter

Byråd Guri Melby har ambisiøse sykkelmål for Oslo kommune. Foto: Terje Bendiksby / ScanpixByråd Guri Melby har ambisiøse sykkelmål for Oslo kommune. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Det er direktøren for Sykkelprosjektet i Oslo, Rune Gjøs, som sammen med analysebyrået Spacescape har utarbeidet den nye sykkelstrategiplanen. Spacescape har tidligere utarbeidet sykkelstrategi for Stockholm. Rådene fra ekspertene har fått samferdselsbyråden til å tenke nytt.

– Vi må gå bort fra tanken om at det bare er det såkalte hovedsykkelveinettet som skal prioriteres. Det skal tilrettelegges for sykling også utenfor senturmsgatene. Noen steder vil det være aktuelt å senke fartsgrensen og fjerne parkeringsplasser for biler. Det handler om å prioritere syklister fremfor bilister, sier Melby.

Vil ha dobbelt så mange syklister

I dag benytter rundt åtte prosent av innbyggerne i Oslo sykkel på kortere reiser.

– Vi vil at denne sykkelandelen skal dobles. At 16 prosent benytter sykkel er målet. Det er ambisiøst, men vi tror det er mulig, sier Melby.

For å få dette til, vil Oslo kommune trenge 600 kilometer med sykkelvei.

– Forslaget legger opp til fire ganger mer sykkelvei enn i dag, som skal stå ferdig i 2025, sier Melby.

Sykkelstrategien er for tiden ute på høring, og skal behandles i bystyret til høsten. Prislappen på prosjektet er ukjent, men ifølge NRK viser beregninger at kostanden for en firedobling av sykkelveinettet i Oslo kan komme opp i tre milliarder kroner.

Avventende

Varaordfører i Oslo kommune, Libe Rieber Mohn (Ap), er positiv, men avventende til hva den nye sykkelstrategien kan føre til.

– De borgerlige partiene har gang på gang vist at de ikke klarer å holde sykkelløftene sine. Hvis man fortsetter utbyggingen i samme tempo som i dag vil det ta 400 år å bygge ut seks mil. Da holder det ikke med ambisjoner, sier Mohn til NRK.

Hun får støtte av Olav Torvund i Syklistenes landsforbund.

– Jeg syns den nye samferdselsbyråden viser vilje til å prioritere sykkel. Men man må vedta, man må følge opp og man må gjennomføre. Tidligere byrådet har vedtatt, men ikke fulgt opp. Jeg håper politikerne nå erkjenner at dette ikke er enkelt, men at det er viktig å prioritere sykkelvei, sier han.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus