Meny

– Den nye parfymen er meg selv

Ungarsk musikkvideo sparker mot skjønnhetsbransjen.

Bildemanipulasjon og retusjering har blitt en stadig mer belyst side av jakten på skjønnhetsidealet, spesielt i reklamekampanjer. Den ungarske popstjernen Boogie lagde en sang om problematikken og musikkvideoen har tatt verden med storm.

Sangen heter Nouveau  Perfum og er i seg selv en protest på skjønnhetsidealet, men det er musikkvideoen som har tatt verden med storm.

Se musikkvideoen øverst i artikkelen.

I videoen synger Boogie, eller Boglarka Csemer som hun egentlig heter, at «Den nye parfymen er meg selv» og at «mascara, pudder, leppestift, lipliner, øyeskygge, foundation, negler, pudder - jeg vil ikke ha det».

En ungarsk versjon av sangen ble nummer 1 på den hjemlige hitlisten.

I starten på videoen er Boogie usminket og trøtt, men etter tre minutter forvandles hun til å se ut som en glamorøs modell. Dette er langt fra første gang det settes søkelys på det retusjerte skjønnhetsidealet.

Les også:  Ser du hva som er feil med dette bildet?

I fjor fikk en video fra Global Democracy stor oppmerksomhet i media verden over for å ta opp det samme:

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus