- Vi får ingen garantier
Fakta om kampfly-kjøpet
* Til å erstatte dagens F-16-fly valgte regjeringen før jul det amerikanske flyet F-35 i konkurranse med svenske JAS Gripen. Forhandlingene om endelig pris og antall skal begynne i 2011.
Kontrakten skal etter planen undertegnes i 2014, og innfasingen av nye fly skulle etter de opprinnelige planene skje i perioden 2016-2020. * F-35 Lightning II, tidligere kalt JSF (Joint Strike Fighter), er et multirollefly. Det utvikles av Lockheed Martin i samarbeid med den amerikanske marinen og det amerikanske flyvåpenet, samt åtte samarbeidsland, inkludert Norge. * Norge skal etter planen kjøpe inn 52 operative fly og fire opplæringsfly, til en anslått og ikke bekreftet sum på rundt 42 milliarder kroner. (©NTB)
Tekniske fakta
- Funksjon: Multirollefly
- Lengde: 15,6 m
- Vingespenn: 10,7 m
- Hastighet: Ca. 2000 km/t
- Maks. operasjonshøyde: Ca. 15 000 meter
- Vekt uten last: 13,1 tonn
- Maks take-off-vekt: 30,4 tonn
- Rekkevidde: Rundt 1100 kilometer.
WASHINGTON D.C. (ABC Nyheter): Nylig ble det klart at anskaffelsen av nye norske kampfly blir utsatt med nærmere to år.
Nå skal Stortinget først i 2012 endelig bevilge pengene til prosjektet som en øvre kostnadsramme på nærmere 150 milliarder norske kroner.
Produksjonen av F-35 er allerede godt i gang. I 2011 tar USA leveranse av flere titalls fly. Foto: Scanpix.
Mandag og tirsdag denne uken var den nye statssekretæren i Forsvarsdepartementet på sitt første fabrikkbesøk hos Lockheed Martin som produserer F35 Lightning II.
Samtalene gikk ikke minst på om det ligger noen overraskelser i vente for Regjeringen.
- Det er derfor vi er her nå. Vi vil være føre var og vite om utfordringer på forhånd. Og ut fra det bildet vi har blitt servert, er det ikke noe som tyder på et prissjokk. Tvert i mot ser det ut som prisanslagene Lockheed Martin har lagt til grunn faktisk stemmer.
- Det amerikanske forsvarsdepartementet kommer også produsenten i møte på dette, så prisbildet ser etter min mening positivt ut, sier Roger Ingebrigtsen til ABC Nyheter der vi treffer ham på et møterom i den norske ambassaden i Washington DC.
Striden ikke over
Statssekretær Roger Ingebrigtsen med Lockheed Martins programsjef Tom Burbage. Foto: Lockheed Martin.
Særlig vanskelig har det vært å svelge at man i det amerikanske anbudet, som var i direkte konkurranse med det svenske, har operert med en kostnad per fly på mellom 40-60 millioner dollar. I amerikanske dokumenter er denne prisen på hele 131 millioner dollar. Kanadierne bruker 96 millioner dollar. Dermed er det vanskelig å si hva som er den faktiske prisen for et stykk fly.
Ingebrigtsen og Forsvarsdepartementet mener det er umulig å sammeligne slik det har blitt gjort i enkelte nyhetsartikler.
- Man snakker om forskjellige ting. Noen skal ha dette våpensystemet, andre skal ha den radaren. Har man tatt med vedlikeholdskostnader, er det andre ting med i bildet? Det er så mange faktorer at alle slike sammenligninger blir nesten umulige, sier Ingebrigtsen.
Kan komme kutt i antall fly
Testingen av flyet tar nå lengre tid enn tidligere antatt. Det medfører utsettelser i produksjonen. Foto: Scanpix.
Kritikken mot det gigantiske jagerflyrprosjektet er på ingen måte en særnorsk øvelse.
I Canada pågår det en knallhard politisk kamp i dette øyeblikk, der kjøp eller ikke kjøp av det amerikanske flyet spiller en hovedrolle.
I Danmark avventer man situasjonen, det samme skjer i Nederland. Israel på sin side har bestemt seg for å kjøpe 20 fly. Det koster dem 2,75 milliarder dollar.
I USA krangler man om alt i prosjektet. Det eneste som det synes å være unison enighet om er at det kommer til å bli bygd mange av dette jagerflyet.
Lawrence J. Korb er en analytiker som kjenner ekstremt godt til det interne maktspillet i Washington DC. Allerede i 1980 var han sentral i utformiungen av forsvarspolitikken som Ronald Reagan og George Bush stilte til valg på.
- Det er mange spørsmål som kan stilles. Og det jeg sier er at det er helt hundre prosent unaturlig at man skal ha gjennomgående kutt i alle føderale budsjetter, men ikke røre forsvarsbudsjettet, sier Korb til ABC Nyheter.
Roger Ingebrigtsen inspiserer nesepartiet på et F-35 på produksjonslinjen i Fort Worth. Foto: Lockheed Martin.
Han jobber for Center for American Progress, en tenketank som i disse dager forsøker å fjerne fredningen av USAs voldsomme forsvarsbudsjett. Når det gjelder F35 sier Korb at det kan komme kutt, men at prosjektet vil overleve.
- Nylig uttalte generalinspektøren for marinen at de ikke har budsjetter til å betale vedlikeholdskostnadene på flyet. Så det kan tenkes at de ikke vil ha dem. Men både luftforsvaret og US Marines trenger virkelig disse flyene, sier Korb til ABC Nyheter.
- Det andre poenget er at produksjonen av flyet er spredt på så mange delstater at det knapt nok finnes en eneste politiker som med god samvittighet vil stemme for å kutte i prosjektet, med tanke på arbeidsplassene som vil forsvinne som en konsekvens, sier Korb.
Dyreste i USAs historie
F35 er ikke bare det største norske forsvarskjøpet noensinne. Det er også det dyreste militære prosjektet USA har vært involvert i. Bare siden 2007 har kostnadene på amerikansk side økt med 46 milliarder dollar. Totalt vil de cirka 2400 flyene ha kostet USA mer enn 320 milliarder dollar når de er levert.
Til sammenligning har det norske prosjektet en kostnadsramme på 145 milliarder norske kroner medregnet levetidskostnader på 30 år, eller 25 milliarder dollar.
Statssekretær Ingebrigtsen har ingen problemer med å si at det er mange usikkerhetsmomenter i dette prosjektet, og at flere av dem kan ligge så langt inn i framtiden at vi ikke vet om dem ennå.
- Økonomisk ser det positivt ut
- Men det ser tross alt positivt ut økonomisk sett. Når det gjelder tidsaksen er det kanskje en større utfordring. Når man skal ha sånne toppfly som det her er snakk om, vil man også være helt sikre på at det flyet som er i lufta er det beste verden noensinne har sett. Jeg opplever at Lockheed Martin sier de tror de skal levere i forhold til den tidsplanen, men de vil ikke gi noen garantier, sier Ingebrigtsen.
Til tross for at det meste fra Lockheed Martins side høres positivt ut nå, mener Ingebrigtsen at det ville være å tro på julenissen hvis man kom gjennom hele prosessen uten noen negative overraskelser.
- Det ville være fullstendig naivt å garantere at den største anskaffelsen i norsk historie skal gå smertefritt de åtte neste årene. Det kommer garantert utfordringer vi må løse. Alle som har bygget noe mer enn en garasje vet at man også kan få utfordringer på pris, sier statssekretæren.
- Hvis det skulle være en dramatisk annerledes pris når vi ønsker oss flyene levert, så får vi drøfte det i Stortinget, men jeg vil være tydelig på at vi ikke har fått noen slike signaler nå, sier Ingebrigtsen.


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Kenneth Wulff
16. oktober 2010 - 10:56
Stopp tullet.
Det er rent galskap, kjøp Eurofighter eller svenskenes fly.
Det gjør jobben like bra om ikke bedre.
Magnar Husby
16. oktober 2010 - 10:57
Helt enig, Kenneth
Kenneth Wulff
16. oktober 2010 - 11:17
Hyggelig at vi
Jeg befinner meg nok ganske langt vekk fra din politiske hverdag, men jeg ser, da jeg kanskje er spesielt forsvarsinteressert, at kjøp av disse flyene er tull.
Job
16. oktober 2010 - 12:14
tull og tøys
Geir Toften
17. oktober 2010 - 10:50
hvis det var opp til SV!???
Et forsvar må vi ha, men flyvåpnet skulle absolutt ha det største og dyreste.
Dette er allerede utdatert, på grunn av fremveksten av de nyutviklede UAV flyene. Ubemannede fjernstyrte fly.
Det er de som gjør jobben i afghanistan i dag.
Ole H. Johansen
16. oktober 2010 - 10:59
For sent?
Arild Sørensen
16. oktober 2010 - 11:07
fly
Terje Tveten
16. oktober 2010 - 11:14
Ja, stopp tullet!
Harald Boehlke
16. oktober 2010 - 11:28
Handle for andre...
Det måtte være en som gir blaffen i begge deler, i trygg forvissning om at han handler for andres penger.
Daniel Nergaard
16. oktober 2010 - 12:22
Handle for andre...
Job
16. oktober 2010 - 12:23
et par artikler
http://www.nrk.no/nyheter/1.1368954
http://www.dagbladet.no/2009/04/16/nyheter/jagerfly/forsvaret/jsf/sikkerhetspolitikk/5768079/
Jeg støtter forøvrig kjøp av svenske kamfly men tror ikke det er realistisk. Norsk politikk og Natos politikk i Afghanistan tilsier at Vi stort sett dilter etter Amerikanerne
16. oktober 2010 - 12:24
Katta i sekken
16. oktober 2010 - 12:34
La en ting være helt klart !!
Altså ingenting mer å snakke om, annet hvordan man skal utstyre flyet når den dagen kommer ..
Forstår godt at mediene terper på dette siden den største uenigheten er å finne i regjeringen selv, og at det engasjerer leserne av samme grunn siden "polene" er så klare...
Men altså Norge vil en gang i fremtiden få Joint Strike Fighter som sine nye kampfly... Det er opp og avgjort, og ingen i Norge kan forandre på noe som helst samme hvor mye mediene pisker i opprørt vann..
Den viktigste grunnen ligger i dagens norske delproduksjon til andre USA-produserte kampfly, og den videre produksjonen til disse og nye fly inn i fremtiden..
Dette betyr mye for norsk avangsert militærteknologi, og at det skjer med en stor aktør i verden og ikke med en nøytral stat slik Sverige er, og dermed en usikker teknologisk fremtid.
Leif E Østli
16. oktober 2010 - 14:40
Gammel teknologi
India kjøper 250 FGF fly fra Ruslland for 150 milliarder
http://www.youtube.com/watch?v=zXBs4PNdE_A&feature=channel
De kjøper i tillegg 50 transport fly.
I tillegg til fly så må vi ha droner og bakke til luft våpen. Norsk forvars teknologi er en mikroskopisk flis i ett hav i forhold til kost.
Hva om Kina eller Ruslland er vinnerne neste 20år å våpen teknologi ?
DU BURDE VITE BEDRE ATT SVENSK FORSVARS INDUSTRI OGSÅ ER AMERIKANSK FORSVARS INDUSTRI.......
Jeg er for å kjøpe JSF men ikke for den dyre prisen, og den dumme måten å forhandle på som blir gjor her. Da er det mye annet vi heller kan gjøre.
Frank Johansen
16. oktober 2010 - 13:41
Nok en gang.
Terje Johannessen
16. oktober 2010 - 16:12
Endelig slapp katten ut av
Kjartan Andersen
16. oktober 2010 - 19:19
Anbudet