Det er utstedt tsunami for alle stillehavslandene etter jordskjelvet som rammet Chile natt til lørdag. (Foto: Scanpix)

53 land kan rammes av tsunami

Her er listen over hvilke land som kan rammes av tsunamibølger i etterkant av jordskjelvet i Chile.

Et tsunamivarsel ble utstedt for alle land med kystlinje langs Stillehavet etter jordskjelvet. Det er sendt ut advarsel til i alt 53 land.

(Se den komplette listen nederst i saken)

Ifølge Pacific Tsunami Warning Center bekrefter målinger av havnivået at jordskjelvet har skapt en tsunami som vil kunne føre til store ødeleggelser langs stillehavskysten.

Jordskjelvet som rammet Chile, hadde en styrke på hele 8,8 på Richters skala.

Tsunamien raser avgårde i en fart på 700 kilometer i timen. Den har allerede rammet Robinson Crusoe-øya utenfor Chile og den lille øygruppen Juan Fernandez. 

Flere meters bølger skal ha slått innover mot Juan Fernandez. CNN meldte først at det var 40 meter høye bølger, men andre rapporter tyder på at bølgehøyden var på rundt tre meter.

Les mer: Dødstallene stiger i Chile

Det bor 600 personer på denne øya. Lokale medier melder om at det har gjort stor skade på øya, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Et jordskjelv som målte 8,8 på Richters skala rammet byen Concepción i Chile 03.34 lokal tid natt til lørdag.

Den chilenske presidenten Michelle Bachelet har nå erklært nasjonal katastrofe i landet. 78 personer er så langt bekreftet omkommet.

Bachelet oppfordret folk langs kysten til å flytte seg opp i høyden, melder BBC.

Både telefon- og strømnettet er nede i landet, og hovedflyplassen i Santiago er stengt.

Her er listen over når monsterbølgen antas å treffe land (norsk tid)

  • Chile: 08:29-15:04
  • Peru: 10:36-12:32
  • Ecuador: 13:02-14:13
  • Colombia: 13:53-14:40
  • Antarktis: 14:12-17:50
  • Panama: 14:31-15:57
  • Costa Rica: 14:44-15:52
  • Nicaragua: 15:52-16:20
  • Pitcairn: 15:55
  • Honduras: 16:20
  • El Salvador: 16:31
  • Guatemala: 16:39
  • Fransk Polynesia: 16:42-18:48
  • Mexico: 16:52-21:16
  • Cook-øyene: 19:14-20:50
  • Kiribati: 19:36-23:58
  • Kermadec-øyene: 20:12
  • Niue: 20:18
  • New Zealand: 20:18-23:19
  • Tonga: 20:40
  • Amerikansk Samoa: 20:51
  • Samoa: 21:06
  • Jarvis-øyene: 21:26
  • Wallis-Futuna: 21:28
  • Tokelau: 21:30
  • Fiji: 22:04
  • Australia: 21:05-03:51
  • Hawaii: 22:19-22:58
  • Palmyra: 22:24
  • Tuvalu: 22:25
  • Vanuatu: 22:37-23:35
  • Howland-Baker: 22:54
  • New Caledonia: 23:18
  • Johnson-øyene: 23:45
  • Solomon-øyene: 00:21-01:20
  • Nauru: 00:31
  • Marshall-øyene: 00:39-02:02
  • Midway-øyene: 01:22
  • Kosrae: 01:26
  • Papua New Guinea: 01:36-03:58
  • Pohnpei: 02:11
  • Wake-øyene: 02:12
  • Chuuk: 03:13
  • Russland: 03:36-05:10
  • Marcus-øya: 03:48
  • Indonesia: 04:02-06:12
  • N. Marianas: 04:03
  • Guam: 04:11
  • Yap: 04:52
  • Belau: 05:13
  • Japan: 05:35-07:10
  • Filippinene: 06:27-07:04
  • Taiwan: 07:26-07:55

 

Lesernes kommentarer

Jeg undrer på

... om det er noen som finner ut at dette også er menneskeskapt og at slike skjelv kommer i kjølvannet av global oppvarming.

UNDRER...

Vi har vel hørt mer enn antydninger om at ekstreme værsituasjoner (det vil si værforhold utover det vi er vant til å takle) kan følge i kjølvannet av globale temperaturforandringer. Om disse ekstreme situasjonene kan føre til jordskjelv i et omfang og en størrelsesorden vi ikke kjenner igjen, er vel "En av de store usikre".

Ikke menneskeskapt

Det er nok ikke noe i mennetskes natur som kan framkalle et jordskjelv, så denne er nor naturen selv som står for. Men stakkars mennesker uansett. Det er tragisk når slikt skjer.

Naturen har en egen tendens til å ordne opp i ting selv, og jeg mener at dette er en naturlig del av verden slik den utvikler seg. Det er desverre ikke noe vi får gjort noe med. Naturen går sin gang uansett.

MENNESKE SKAPT!!

Ville vell kansje ikke være så rart om jorden reagerer på all oljen vi skviser ut av den. Bli jo tross alt pumpet vann tilbake der hvor oljen har ligget, og skal vell ikke så voldsomt stor inteligens til for å forstå atte vann ikke har den samme smørende effekt som oljen har. Sikker på atte dette har forskerne komkludert med for lenge siden, men blitt satt munnkurv på av værdens oljenasjoner. Norge inkludert!!!

Menneskeskapt

Dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest,
tror du må lese litt om oljeutvinning.

barnegeologi

Barnegeologi kan gi svar på dette! Men det ligger langt over hva enkelte greier å absobere av informasjon

Dumt?

Dette er ikke dumt i det hele tatt.Densiteten hos olje og vann er forskjellig og det å pumpe inn vann i brønner der det har vært olje kan aldri være bra.Men så lenge det ikke er spørsmål om co2 så er det vel ingen som bryr seg......

Tåpelighten ingen ende

Kan vel si at om en kobler jordas indre forskyvninger opp mot klimaendringer, så er ved det noe med det tåpeligste en kan finne av påstander, konklusjoner. I mine over femti leveår nord for "moralsirkelen" så har jeg til d.d ikke opplevd uvær som ikke har vært nedtegnet i samme styrke tidligere. Og merk. Uvær: Slikt som kuling storm. En helt vanlig orkan og ned til normale stormer blir nå behørlig omdøpt til "ekstremvær" Har som nevt pr. d.d ikke opplevd noe som er ekstremt. Storm ja, orkan ja. Med dette er tidvis vanlige naturfenomen. Ingenting ekstremt. Hyppigheten er heller ikke ekstrem. Vi står han av. Derimot er det klimakorrekt å fremheve ordet "ekstremt" Selv om det er en vanlig storm.
Egen kunskap.
For tusen år siden ble det dyrket kort på Bjarkøy. Ei lita forblåst øy i Troms. Dette er histioriskt nedtegnet og arkologiskt bevist. Pr. d.d er det for kalt til det. Var det menneskeskapt klimaendringer på den tida???
Eneste som er ekstremt er all klimafanatismen som fremstår og som dag for dag blir avslørt som ren forfalsking og usannheter. Jmf flere av FN klimapaner rapporter avslørt som juks og bedrag. Data som er samlet opp over mange tiår, slettet slik at rapporten som fremlegges om klimaendringer ikke er mulig å etterkontrollere. Sporbarheten er fjernet. Data fra klatremagasin brukt for å beregne tiningen av ibreen i Himalaja. Gjengitt som "sannferdig" til FN klimapanel. Troverdigheten til dette er lik 0. Skal da noen på toppen av dette spekulere i at jordskjelv er klimarelatert og derav menneskeskapt. Hvor dum går det an å bli!!!

Ja, du har så rett

Men det skulle absolutt ikke forundre meg om noen hekter seg på jordskjelv som følge av menneskeskapt global oppvarming. Disse fanatikerne skyr ingen midler for å finne på ting som de kan avgiftsbelegge.
Det eneste vi kan håpe på er at vintrene kommer tilbake som i gamle dager. Det ser jo ikke så værst ut for øyeblikket. To vintre med masse kulde og snø har fått de avgiftskåte fanatikerne til å skjelve i buksene, og nå må de begynne en desperat jakt på nye katastrofer de kan avgiftsbelegge.

TÅPELIGHETEN, PER BRUUN...

Nå strekker seg min tankevirksomhet et stykke (faktisk et meget langt stykke) ut over det "du har opplevd", enten det er bokført som storm eller orkan. "Drygolinvær" er ikke klimaforandringer. Vi kan i beste fall gjette oss til, (og noen gjetter ved hjelp av mer eller mindre avanserte datamodeller de selv har konstruert...) hva for klimaforandringer vi burde ha opplevd dersom vi hadde hatt notater fra noen titalls- hundrertusen- millioner år tilbake. Ja, korn på Bjarkøy er jo et spennende historisk notat, men det er tross alt bare et tusen år gammelt.

Dette får ikke vår generasjon svar på eller....

Det er så mange "forskere" som mener noe om dette. Noen er kjøpt og betalt av de store investorene/eierene og vil aldri gå med på at noe er menneskeskapt. Nå har vi boret opp olje i noen tiår - og pumpet disse hullene fulle med vann! Hva blir resultatet av det mon tro? At det forkommer kraftige jordskjelv er i og for seg ikke noe nytt. Hvorfor de er hyppige nå - finnes det vel kanskje også naturlige forklaringer på. En ting er ihvertfall jeg sikker på - vinner kapitalkreftene fortsatt fram med å arme ut jordas rikdom - og tyne u-landenes innbyggere i fortsettelsen, må dette til slutt ende galt. Det er det som er så skummelt med de holdninger og meninger enkelte partier viser.

Olje!!!

Alt slikt er trist for de som rammes uansett område.

Om vi trekker oljeutvinning inn i dette, så burde vel bunnen ha falt ut av Nordsjøen snart??? Men det er vel igjen politisk klimakorrekt og miljøvennlig å skylde på dette og for å finne en forklaring på naturkatastrofene som skjer. Men tenk om de bare er akkurat det, naturkatastrofer. Med tanke på at det skal bare et vulkanutbrud slikt som Toba på Sumatra, så er vi tilbake til steinalderen. Derfor er jeg ydmyk for naturkatastrofer og det faktum at vi bare har levd mikrosekund på jorda i jordas tidslinje. Derfra å tro at vi kan ha slik stor påvirkning på klimaet i det øyeblikket av vår moderne tid, finner jeg lite truverdig. Da bør det ikke jukses med de raporter som fremmer slike påstander. Alt juks kommer for en dag uansett.

Miktosekunder

Jeg er enig med deg Per Bruun menesket har knapt vært på jorden i 5 min. Det kan jo skje at det kommer en katastrofe som rydder ut meneskene så som da dinosaurene forsvant.

Regner med etter en katastrofe av de dimmensjone så vil solen skinne fra himmelhvelvingen som den har gjort i miliarder av år selv om meneskene er borte.

JORDSKJELV

Det har slått, meg når eg ser på kart eller globus at fjordene og verdensdelene passer godt sammen hvis ein skyver dei sammen.
Så det har vore store forflyttinger av verdsdeler over millioner av år.
Så derav har vi fått fjorder og øyer, og dette har ikkje gått stille for seg.
Det kan hende at klodens rotasjonsbevegelse er med til å framskaffe plateforskyvning og dermed jordskjelv eller sunami hvis det inntreffer i havet.
Dette er eit tanke som eg har lurt litt på.
I allefall så blir det jordskjelv i framtida og, får berre håpe det gjer minst skade.

Nei, nå =)

Har du funnet ut av dette helt selv, Torleif?
Bør du ikke opplyse tektonisk institutt om denne teorien, synes du?;)

Jordskjelv

Du blir nok oppringt av NRK og TV2 etter disse oppdagelsene

Olje?

For det første så brukes ikke vann til å fylle borehull. Og så er det ikke så unaturlig at jordplatene sklir fra hverandre. Nordpolen ligger ikke der vi tror den heller. Bruk GPS, sjekk selv. Alt er ikke bare undergang, noe må vi bare leve med. Alt må ikke forståes. men her er det stort sett dommedags profeter ute og går til enhver tid. Lykke til med olja, godt og ha noe og skylde på. Vi bor på en planet i bevegelse.

Beveger jorden seg?

Dvs at den lever!!! OOOIIIIIIII det var intressant!!!

Det kan jo få konsekvenser for oss alle

Mikrosekund

Er ikke uenig med deg i alt Bruun, men dersom vi bare har levd her i mikrosekunder, hvor mye har vi da klart å ødelegge på de siste 150 år av vår eksistens. Hva slags sekund vil du kalledet da mon tro? Tror mesteparten av jukset kommer fra dem som forsker på å ville lage flere arbeidsplasser - for oss i i-landene.

Tsunamien

Dere har tydeligvis ikke skjønt noe!
Klart det er den rødgrønne regjeringa sin feil!

UNDRER ENDA...

Dermed uteslutter vi, en gang for alle, at en hver temperaturforskyvning her på dette ytre skallet vi lever på (eller ei noen titalls kilometer ned i grunnen) har noen som helst innvirkning på måten og /eller frekvensen de teutoniske platene beveger seg på! Og dermed på jorskjelvstilbøyligheten.

Det er bra å undre seg.

Men kunnskap er ikke å forakte det heller.

Jeg er himmelfallen over hva denne manglende temperaturstigningen som angivelig skal være en klimakrise som ingen har sett, skal kunne medføre.

Skulle tro du har lest boken

Skulle tro du har lest boken om Mayaprofetiene. Om du ikke har, så les den !! Det er en meget interressant lesing.

Levende planet

Jordskjelv er ett av bevisene for at vi bor på en planet i kontinuerlig
forandring. Og godt er det, for hvis den var statisk, hadde den vært
død. Selfølgelig tagisk for menneskene som blir rammet, men det er en del av prisen for å leve her.
At menneskelig aktivitet skulle ha innvirkning på jordskjelv er vel å
trekke det lengre enn langt. Menneskelig aktivitet kan vel ikke måles
opp mot naturkreftene. Eller er det grupper her som føler seg umåtelig
sterke?

Spørsmål?

Hvis vi endrer på det første du skrev - kontinuerlig forandring til å stå i ro - da vil jorden dø.

Men nå satt jeg å så på Discovery om disse solskioldene som skal stoppe solstrålene til jorden får og bremse den globale oppvarmingen - vil vi ikke da tulle mere med naturens gang - og få en istid - eller verre skape Mars av jorden. Kald og forfrosset og vi er vekk?

Så hvorfor gjør vi det - eller aksepterer det???

Tsunami

OOOH mange fortåsegpåere men det er ingen, ingen av dere som vet, altfor stort og mektig for dere. Men, meninger kan man jo ha da....

hmmm...

Merkelig at ingen kan se dette ... Dette er helt klart en del av Guds verk... Les Bibelen og forstå det du leser...

Guds dom

Helt klart! Les bibelen og det er klart ..! Gud har full kontroll..! Det er Ham som sender ulykken og Han som skaper liv..les Jesaja 24..og masse andre steder...

Guds dom

Takker meg til en slik gud - hvorfor slår det alltid ned hos dem som ikke har så mye å still opp med? Har de "fortjent" det? Dersom det er en gud, som står bak dette, da kan han ikke være særlig snill, eller?