Tony Blairs vitnemål ble fulgt ivrig av samtlige tv-stasjoner i England fredag. Foto: Scanpix.

- Trusselen økte ikke

Tony Blairs innrømmer overdrivelser.

LONDON (ABC Nyheter): Tony Blairs vitnemål for Chilcotkommisjonen fredag avslører ham ikke som en puddel for USA eller en juksemaker, men innrømmelsene han har kommet med kan føre til at han blir tatt på ett av «tiltalepunktene».

Blair innrømmet nemlig at den faktiske trusselen fra Saddam Hussein, og hans påståttte masseødeleggelsesvåpen, ikke økte fra 11. september 2001, frem til den amerikanskledede invasjonen i 2003.

Selv om Blair peker på at trusselbildet som oppsto etter terrorangrepene i USA endret både britisk og amerikanske utenrikspolitikk, så var det grunnleggende en endring av hvordan man kalkulerte risiko. Dermed så man på trusselen som Irak utgjorde som større, selv om det ikke var noen faktiske endringer i hvordan Irak opptrådte på. Det som endret seg var altså bare vurderingen av hva den trusselen faktisk betydde.

Misledet parlamentet

Dermed kan Blair ha gjort seg skyldig i å villede det britiske underhuset da han 24. september 2002 presenterte en rapport på Iraks masseødeleggelsesvåpen. Da sa han blant annet at Saddam Hussein kunne klargjøre sine våpen i løpet av 45 minutter, noe som senere har blitt absolutt tilbakevist.

- Det var ikke det at han (Hussein) objektivt hadde gjort mer. Det var mer at vår oppfatning av hvor stor trusselen var som endret seg, sa Blair i sin forklaring fredag.

Et av utsagnene Blair kom med i 2002 har dermed vist seg å ikke ha rot i virkeligheten overhodet.

- Hans masseødeleggelsesvåpenprogram er aktivt, detaljert og voksende. Politikken med å isolere Irak fungerer ikke. Våpenprogrammet er ikke lagt ned. Det er oppe og går nå, sa Blair.

Utenfor bygningen der Blair har avgitt sin forklaring har hundrevis av demonstranter møtt frem, men det er ingeting mot antallet mennesker som markerte sin motstand mot krigen før invasjonen i 2003. Da tok millioner av briter til gatene over hele landet.

- Ikke en puddel for Bush

Den gang ble Blair ofte beskrevet som en puddel for George W. Bush, men i dag benektet Blair at han hadde inngått en hemmelig avtale om Irak med den amerikanske presidenten.

- Vi har en allianse med USA. Det er ikke en kontrakt der vi har stadfestet at hvis de gjør sånn, så gjør vi sånn. Men det jeg sa, og det sa jeg offentlig, var at «vi kommer til å være med dere i håndteringen av trusselen», sa Blair.

- Vi var hele tiden åpne på det. Det var aldri en skjult agenda. Hvordan vi kom til å håndtere trusselen var ikke avgjort, og vi prøvde, for eksempel gjennom FN å finne løsninger, sier Blair.

Han sa også at han fortsatt mener det var riktig å fjerne Saddam Hussein fra makten, selv om påstandene om masseødeleggelsesvåpen viste seg å ikke stemme.

- Det er synet jeg hadde da, og det er det synet jeg har nå, forklarte Blair.

Lesernes kommentarer

Krigs hissere

Ikke at jeg forsvarer Saddam Hussein på noen måter, men hvordan kan ti slike krigs hissere som Tony Blair og George W. Bush gå ustraffet etter alt det di har gjort.
Er det noen med handa på hjerte som kan si at det er blitt roligere i Irak, spør dere meg så er det blitt værre.
Send disse to evneveike X-statsledere til Irak og la de bli stilt for en domstol så får de henge i lag med Hussein. Det er der di passer å være.
Disse to har ødelagt et helt land med sin krigs lyst, alle vet at det er olje de var ute etter og ikke noe retferdighet for folket, og nå stikker de av med halen mellom beinene. Jeg har en siste kommentar.
FY FAN

Blair

Helt enig med Ludviksen

Unskyldning?

He-he. Kan si meg hjertens enig! Er det første tegn til at; " the walls are coming down" Hmmm....
Hvis det noen som er uenig, bør de kanskje prøve og sette seg inn i
litt andre opplysninger enn de som "mainstreet media" forer oss med.
Det er faktisk kjent i de mer opplyste grupper av vitenskapsvitere at Bush, Blair m.mere drev med kriminalitet. Nurnberg 2?????

Krigsforbryter.

Milosovitch blir bare smågutten mot Bush og Blair.Jeg forsvarer ikke Husein sitt styre, men det var ialfall vellfundernene og godt organisert.Irak i dag ligger i ruiner og er totalt ødelagt.Vestlige terorister har en spesiel evne til å komme seg unna.Disse personene har virkelig gjort forbrytelse mot menneskeheten.

Saddam hadde

Saddam hadde masseødeleggelsesvåpen, men ikke slik Bush og Blair trodde.

Vi leser daglig om eksplosjoner på torg og andre steder der sivile ferdes, drap og vold er dagligdags i Irak. Etter at vi i vesten har tatt imot mange hundre tusen irakiske "flyktninger" ser vi på kriminalstatistikken at dette i seg selv er mer skadelig mot den vestlige sivilbefolkning enn et gassangrep på en T-bane stasjon eller noe annet et konvensjonelt masseødeleggelsesvåpen kunne gjort av skade.

Jeg leste et sted at i Sverige har antall voldtekter økt med 500% etter at de tok inn 100 000 irakiske "flyktninger". Hvis ikke det er masseødeleggelsesvåpen så vet ikke jeg hva som kunne vært verre.

Bush, Blair, jeg håper dere blir stilt til ansvar for deres gjerninger. Dere fortjener straff.

etterlyser konsekvenser for

etterlyser konsekvenser for løgner som har krevd tusenvis av liv.... kan ikke slippe unna med dette....hva er verden kommet til... ??? hvorfor skjer det ingenting.er folk so teite verden i rundt?

Skammelig

Det statsminister Blair og President Bush gjorde i forkant av invasjonen av Irak er direkte skammelig.Og det de forsvarte invasjonen med var falske beviser og løgner. Selve invasjonen var således en alvorlig forbrytelse og en straffbar handling. De burde som statsledere stå til ansvar for sine handlinger og de burde begge så absolutt vært straffet for dette. Jeg synes det er "underlig" at disse to har blitt valgt til statsledere. Dette er to statsledere som med fullt overlegg har løyet til en hel verden for å forsvare en invasjon av ett annet land. Tidligere statsminister Blair sier ; "og vi prøvde, for eksempel gjennom FN å finne løsninger, sier Blair". Nei,nei Mr.Blair. Nå lyver du igjen!! Dere pøve ikke gjennom FN å finne løsninger. Dere kastet "Våpeninspektørene" ut av Irak før de var ferdige med arbeidet sitt der
Dette på grunn av at Dere var redde for at våpeninspektørene skulle konkludere med det som etterforskningen på det tidspunkt ledet mot.
Nemlig at det IKKE fantes masseødleggelsesvåpen i Irak.
Den flinke og meget respekterte svensken "Hans Blix" ble nærmest respektløst kastet ut av Irak før han var ferdig med sine undersøkelser der. Han var på det tidspunkt nesten overbevist om at det ikke fantes masseødleggelsesvåpen i Irak , noe som senere viste seg være sannheten.
Jeg husker dagen da tidligere utenriksminister Colin Powell "løy" til FN og til flere statsoverhoder om at det fantes flere masseødleggelsesvåpen fabrikker i Irak ,som om det skulle vært i går. Han stod foran FN panelet med "pekestokken sin" ,der han pekte på bilder på det som skulle være de såkalte livsfarlige "fabrikkene". Han løy med fullt overlegg til FN og en hel verden. Dette gjorde han sikkert i regi av George W. Bush, men likevel bør også han stå til ansvar for sine handlinger.
Hvordan kan man gjøre slikt ustraffet? Det er uforståelig at slike folk har sittet i så store maktposisjoner. Verden burde straffet dem.

SADDAMS VÅPENDRAGERE!!

Det som er skammelig er at det er så mange hjernevaskede personer i Norge, alle de syv ovenstående personer uttaler seg som om fjernigen av Saddam og Kjemiske Ali sitt skrekkregime, ble foretatt av USA og England alene. At de ble foretatt av en koalisjon av de 42 demokratiske stater i verden, som holder menneskerettene høyest foran alt annetja det er glemt (for det har ikke media fokusert på).

verdens politi.

Synes du kaller åss normen for gjere vasket, uten selv å tenge over hva som sjedde! Ja vi, hadde styrker med der nede vi med. Men vi bled faktisk tuet! USA sa klar i fra, jeg siterer " De som ikke er med oss, er i mot oss! Å iht da at vi som sammerbids partner i nato hadde lite å stille opp med, å staten så styring av olje mm gikk med på å del ta! Desverre! Så ja tror ikke disse andre 42 landenne hadde gjort dette alene, uten USA å Engeland, som på driver!
Å man skal kansje i etter tid, se at de har mere svin på skogen.
Noe som jeg synes er besyndelig i alt er at den som sto bak 11septemer ikke er tatt. Hvirker for meg at han er en brikke som USA liker å ha der i sjakk spille sitt. De har jo til å med selv trent ham opp.

Re; Saddams våpendragere!!

Nå ble jo ikke Irak invadert pga. at USA følte medlidenhet og omsorg for den irakiske befolkningen under Saddam.
Der var ikke mye å høre av innvendinger fra den kanten da Saddam gasset Halabja.
USA støttet også Saddam i krigen mot Iran.
Søk; http://www.nytimes.com/2010/01/14/world/middleeast/14rebuild.html _ "U.S. Companies Join Race in Iraqi Oil Bonanza"
De fleste har vel fått med seg nå at der tjenes store summer på denne krigen.
På den negative siden, så har krigen kostet over 1 million mennesker livet. Det er mer enn Saddam klarte.
MØV hadde okkupantene med seg i form av utarmet uran. Der er nå en epidemi i Irak av diverse sykdommer som dette svineriet forårsaker.
Dersom du tror at USA og UK har sånt et bra rulleblad når det gjelder menneskerettigheter, da trenges det noen turer på biblioteket. (Eller Amazon.com)
Når det gjelder Irak, prøv "The Bush Agenda" av Antonia Juhasz.

Lenker til innlegg 31-01 2010

Noen lenker jeg ikke rakk å poste sist.
Ang. okkupasjonen av Irak: http://www.globalpolicy.org/iraq.html
Iraks olje: http://www.globalpolicy.org/component/content/article/185/40510.html
DU: http://www.iacenter.org/depleted/mettoc.htm
USAs omsorg for menneskerettighet, illustrerer også litt av F. Ludviksens siste innlegg:
http://www.informationclearinghouse.info/article24441.htm
Videoen i den siste linken er plundrete å få igang, men den funker etter en stund.

Saddam

Saddam var en diktator av værste sort, men folkemord som hobby. Selv om Bush og Blair sto for den største delen av sirkuset der nede, fjernet de faktisk en av vår tids største drittsekker.
Jeg vil også minne om att Norge også hadde personell der nede når sirkuset var som værst.
Tror neppe at Saddam & Co. vil bli savnet.

Pål Vedeld Djupvik, jeg har

Pål Vedeld Djupvik, jeg har aldri forsvart Saddam og Kjemiske Ali og vil aldri komme til å gjøre det.
Det jeg setter fingeren på er den løgnen Tony Blair og George W. Bush kom med for å gå til krig mot Irak, det var ikke masseødeleggelsesvåpen som var hensikten med invasjonen men det sorte gull OLJE de er ute etter.
De fikk Colin Powell til å lyve for seg i FN, fikk hevet ut våpeninspektørene og en del andre ting slik at de kunne gå til angrep.
Colin Powell løy til FN, det har han sjøl innrømmet på et tv interju og han klarte ikke å lave med alle løgnene derfor sluttet han som utenriksminister. De hev ut våpeninspektørene slik at de ikke fikk gjort sitt arbeid ferdig for da ville de oppdiktete bevisene forsvinne, osv osv.
Når det gjelder menneskerettigheter så må jeg spørre, hvor praktiserer USA de henne, jeg vet ikke.
En ting til, hvilken krig har USA klart og vinne, jeg vet bare 1 (1) og den var invasjonen av bananrepublikken Grenada, ellers så har de rasert mange land og trukket seg tilbake med halen mellom bena.
Når det gjelder å være hjernevasket så vet ikke jeg hvem av oss som er mest hjernevasket.
Ha en fortreffelig helg og les om USA sine vunnede kriger siden borgekrigen og fran til i dag, det blir et magert pensum.
Hvis du vil lese mer kan du eksempelvis lese om skadene de har gjort i verden med sin kjemiske og radioaktive kriger verden rundt.

God helg

USAs seier/tap

etter en kjapp igjennomgang av Wikipedia kom jeg fram til at USA står med 16 seiere 4 uavgjort og 2 tap. Kanskje på tide å utvide kildene dine Frode?

GOD HELG TIL DEG OGSÅ.

Det folk det ikke har noen hensikt å fortelle sannheten: at USA har ikke startet eneneste krig bortsett fra Borgerkrigen for 150 år siden. Hjernevaskingen i media virker.

ja tydligvis har media

ja tydligvis har media hjernevasket deg !!, å da sikkert amrikanske stats eide kanaler, kalle meg å di 7 andre her hjernevasket?? sa aldri noe om at vi støttet saddem gjor vi?? må roe kjeften kraftigt tror jeg....men om du forsvarer drap på tusenvis av mennesker basert på en løgn sier det vel litt om deg...å jeg har i grunn lite å med sånne å snakke om.....uten om et spørsmål... vilken grad frimurer er du ?

Pål Vedal Djupvik her skal du

Pål Vedal Djupvik her skal du få adresser til sider som forteller om kriger USA har startet direkte og indirekte. Jeg prøvde å skrive de inn men det ble for mange tegn så derfor legger jeg addressene inn.

Hvem er det som er hjernevasket?

http://www.webbusiness.no/webprivat/usa/index.pl?ArtID=krig0004&grID=125

Den her har en kort oversikt over USA sine kriger som du mener de ikke har startet.
USA har bombet 21 land etter 2. verdenskrig





USA har gått til flere kriger og drept flere mennesker enn noe annet land etter 2. verdenskrig. De stiller i dag i en særklasse som krigførende land og politisk imperialist.

Siden 2. verdenskrig har USAs ulike regjeringer bombet hele 21 land:

Kina i 1945-46 og igjen i 1950-53
Korea i 1950-53
Guatemala i 1954, 1960 og 1967-69
Indonesia i 1958
Vietnam i 1961-73
Kongo i 1964
Laos i 1964-73
Peru i 1965
Kambodsja i 1969-70
El Salvador gjennom hele 80-tallet
Nicaragua gjennom hele 80-tallet
Libanon i 1983-84
Grenada i 1983
Bosnia i 1985
Libya i 1986
Panama i 1989
Irak i 1991-2003
Sudan i 1998
Tidligere Jugoslavia i 1999
Afghanistan i 1998 og 2002

George Bush jr. og hans regime er bekymret for andre lands potensielle atomvåpen. USA har imidlertid selv tusener på tusener av ulike bomber, kjemiske våpen, biolgiske våpen og kjernefysiske våpen.

USA vil forøvrig ikke utelukke fremtidig bruk kjernefysiske våpen dersom det er nødvendig for å oppnå sine hensikter i en aktuell situasjon.