Krekar i amerikansk action-dokumentar
Amerikansk TV-team skal jakte ned «terrorister i paradis».
Doku-serien som har fått tilnavnet «The Wanted» er allerede før premieren blitt en omdiskutert satsing i USA.
Serien skal ta for seg personer som anklages for å være terrorister eller krigsforbrytere som ikke har blitt ansvarliggjort for sine handlinger, eller som ikke har fått saken sin opp i rettsvesenet, skriver AP.
Krekar i premieren
Premieren 20. juli skal ta for seg historien til en kjenning for oss nordmenn. Da skal mulla Krekar, antatt leder for terroristgruppen som tidligere het Ansar Al Islam, jaktes ned og bli satt til veggs av det amerikanske TV-teamet fra NBC.
Uken etter er det Mamoun Darkzanli som er hovedpersonen. Han bor i Tyskland, men er av spanske myndigheter anklaget for å ha gitt finansiell og logistisk støtte til al-Qaida.
Traileren for programmet, og programtittelen «The Wanted» antyder at det her er snakk om en skikkelig action-dokumentar hvor TV-teamet skal jakte ned tunge terrorister, men flere av sakene har foreløpig ikke vært oppe i rettssystemet.
− Kjernen ved denne produksjonen er å finne ut om det er noen mulighet for at rettferdigheten skal seire i disse sakene. Vi sier ingenting om skyldspørsmålet i våre dokumentarer, sier imidlertid en av doku-seriens bakmenn, Charlie Ebersol, til AP.
Se traileren under. Artikkelen fortsetter under videovinduet.
− Viktig oppdrag
Men det er altså ingen tvil om at serien og innslaget om Krekar vil bli actionfylt.
− Vi ønsker å forme dokumentarene som noe du ville gått og sett på kino en fredag kveld, sier Ebersol.
− Men det er mer enn et show. Det er et viktig oppdrag vi også utfører, sier han.
Han understreker at dokumentarene vil gjennomgå en streng redaksjonell kontroll før de sendes, og at alle redaksjonelle plakater vil være oppfylt − uansett hvor actionfylt serien vil fremstå som.
Omstridte metoder
Likevel har teamets journalistiske metoder vært i søkelyset tidligere. Innspillingen av innslaget om Leopold Munyakazi, en fransk professor ved Goucher College i Baltimore som er blitt anklaget for å ha deltatt i folkemordet i Rwanda for 15 år siden, har blitt omtalt som totalt icenesatt.
Goucher-president Sanford J. Ungar sier til AP at TV-teamet ønsket å filme ham mens han ble fortalt at de hadde en krigsforbryter i sine rekker.
− Hvis de virkelig søker sannheten, så er nok ikke dette korrekt måte å finne den på, sier han til AP.
Episoden med Munyakazi er fremdeles under produksjon, men episoden med mulla Krekar vil altså bli sendt allerede om en uke.
Forsøkt kastet ut
Krekar har siden 2006 stått oppført på FNs terrorliste, og norske myndigheter har i flere år forsøkt å utvise Krekar fra landet, på grunnlag av at han utgjør en fare for rikets sikkerhet. Høyesterett fastslo i november 2007 at det var fremlagt tilstrekkelig bevis for dette grunnlaget.
Utvisningsvedtaket har imidlertid ikke blitt gjennomført, fordi norske myndigheter ikke får på plass en avtale med irakiske myndigheter der det kan garanteres at Krekar ikke vil bli henrettet eller torturert.
Siv Jensen sa på sin valgcamp i Bø i Telemark tidligere i sommer at å plassere Krekar i forvaring vil være det første FrP vil gjøre i en eventuell regjeringsposisjon til høsten.


Grekere retter sinnet mot EU
Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Lesernes kommentarer
Dag Remen
13. juli 2009 - 14:39
Krekar
Paradokset i Norge er at en småsvindler blir sittende lange tider i fengsel mens voldsforbrytere ol. får et klapp på skulderen ved førstegangsforbrytelser. Menneskesynet og menneskeverdet er blitt rasert under den rødgrønne regjeringen.
Per Askilsrud
13. juli 2009 - 17:51
Jeg har både sans for deg
Norge kan ikke melde seg ut av verdenssamfunnet. Nato. FN og EØS har sitt regelverk som vi er nødt til å følge..Jeg begynner nesten å synes synd på Siv Jensen. Det er svakheten med FrP, deres politikk er ikke bygget på realisme, men drømmer.
Ikke en gang Siv Jensen og Frp kommer til å klare og kaste ut Mulla Krekar.
Einar Thormodsæter
14. juli 2009 - 10:43
Tror heller ikke FRP klarer å kvitte seg med mannen
Alternativt kan man jo sende Krekar på freie til Irak (på ubestemt tid), for det har tydeligvis ikke vært noen problem tidligere.
Bent Wehler
14. juli 2009 - 11:54
Saera Khan-tilhenger?
Greit nok å ha sine tanker og subjektive fantasier, men når man ikke har et SNEV av erfaring for hvordan FrP ville greie seg i regjering, blir det vel å ta-i > å suggerere seg selv til å TRO på det u-hendte - så man kommer i en trance-tilstand i Tidsmaskinen man ellers bare leser om i Donald Duck.
Bjørn Nøstvold
14. juli 2009 - 17:43
Det finnes en måte å få kontroll på.
En stor del av flyktninger og asylsøkere finner det greit å komme til Norge uten ID papirer. Den eneste måten å få kontroll på her er en streng grensekontroll. (De flyktninger Norge vil ta inn kan være gjennom FN i kontrollerte former) Da vil ingen asylsøkere komme inn til Norge fra Sverige/Danmark eller luftveien, men kan bare stoppes på grensen og sendes tilbake til EU. (Det er jo også merkelig at fattige folk i alvorlige vanskeligheter skal ha råd til å ta seg helt til Norge, etter å ha passert grensene til en hel masse demokratiske frie land)
En stor del av asylsøkere kommer til Norge med fly. Et av problemene som skapes er at de plutselig er uten ID papirer etc. Dette kunne lett blitt ordnet ved at Flyselskapet hadde blitt pålagt å oppbevare pass/papirer på alle ikke-Norske reisende slik at papirene ikke kom bort underveis. Dette måtte være flyselskapets ansvar, og flyselskapet måtte ta kostnaden med å returnere disse med samme fly om personer uten papirer alikevel skulle komme seg inn i Norge.
Dette kan selvfølgelig ikke gjøres uten at en igjen blir stående utenfor Schengen samarbeidet. For å få noenlunde kontroll på Innvandring burde Norge som bl.a. Sveits stå utenfor EØS samarbeidet. I tillegg til innvandringskontroll ville dette også være positivt i mange andre sammenhenger.
Dette er noe hverken Frp, Høyre, eller Ap vil kunne gjennomføre i og med at de ikke ønsker et fritt og uavhengig rike. Er sak nr.1 for folk å beholde selvråderetten i Norge er ingen av nevnte partier noen alternativer.
Bjørn H. Bråthen
14. juli 2009 - 19:59
Melder oss ikke ut. Askilsrud.
Per Askilsrud
15. juli 2009 - 14:58
Jeg setter stor pris på
Jeg håper du får rett. Jeg er helt enig med deg i dine uttalser her.
13. juli 2009 - 14:48
NRK1
Bjørn H. Bråthen
16. juli 2009 - 8:45
IKKE NRK, MEN TV 2.
Dette setter den rød/grønne regjeringen i et underlig lys, og en må lure på hva det er som holdes skjult for offentligheten i denne saken ????????????????
Tor Løken
13. juli 2009 - 14:53
En handlingslammet regjering
Hvorfor ikke sende ham til USA til en stat hvor de ikke har dødsstraff. Da vil han også få en fengselstraff han fortjener. Men la oss få slippe å se at han fortsatt vandrer fritt rundt oss fordi en udugelig regjering ikke greier å få til utvisning. Regjeringen burde bruke mer tid på noe samfunnsnyttig enn å reise rundt i verden og vise seg + å bedrive PR-virksomhet på Utøya og andre steder
Harald Hartmann
13. juli 2009 - 14:57
Filmhelt.
Wenche Vangsnes
13. juli 2009 - 16:06
"WANTED"
fastslår at vedkommende ER en trussel,er det helt over min fatteevne at vedkommende ikke blir sendt ut.Dette sender signaler laangt utover Norges grenser,over hvor lett det er å bli her,til tross for utvisningsvedtek.Det rammer også uskyldige asylsøkere,og stigmatiserer utlendinger generelt,og jeg er ikke rasist,bare så det er sagt,jeg tror på individ,ikke opprinnelse eller hudfarve.Men jo flere som misbruker systemet,jo vanskeliger blir det for andre ,som har krav på hjelp.Dette gjelder det meste i dette landet,det blir fort "alle over en kam".Dette gjelder også etniske Norske,som har behov for hjelp-støtte fra det off.
Atle Hammersland
13. juli 2009 - 16:11
Ja,alle regjeringer seier
Sigve Jensen
13. juli 2009 - 16:22
Kast dem ut
Men å kaste ut barn og folk som virkelig trenger det, nei det kvier dei seg ikkje med, drit i om idioten får så haten passer; eller turbaen om du vil når han kommer hjem, han har heilt sikkert fortent det.
Otto Osmundsen
13. juli 2009 - 16:53
Husk ca. 60 år tilbake
Da hadde Hitler og alle hans folk kunne søke asyl og ungått alle rettsaker. En kunne nevne opp i fleng alle som hadde fått asyl i Norge.
Vi ville blitt en fristat for forbrytere.
Alle er liksom i mot dødsstraff. Men er der noen som vil saksøke staten for at de henrettet Rinan, Quisling og andre?
Om ja. Da har ikke disse personer levet under tyrani.
Jan Likas
13. juli 2009 - 17:43
Handlinger av vestlige land er mer grusomme
Når skal vi få se alle de ansvarlige fra vestlige land som leverer våpen til alle disse landene til Afganistan, Irak, Iran, Afrika for å drepe deres folk? Når den hvite flokken slutter henge ut slutt produkt og hemmelige holde prosjekt ledere? De som produserer dette produktet det er vestlige land. De innrømmer ikke sine kriminelle handlinger i store grad Det er mye mer større folk, enn Mulla Kreker stor bak disse handlinger som sitter i paradis i vestlige land. Håper de det finnes noen som jakter etter dem også eller deres makten med penger er så stor at de kan kjøpe alt, den er mye større enn Mulla Krteker.De trenger slike som Mulla Kreker for å bruke som skygge og hans skyld ennå ikke bevisst. Hva med alle vestlige kriminelle politikere og bisness folk som står bak mye mer store kriminelle handlinger? Sover dere? Våkne Da. Dere må gå til bunn til saken hvis virkelig skal finne ut hva som foregår. Det går an lese ikke bare abc-s info, det finnes mer seriøse kilder.
Einar Thormodsæter
14. juli 2009 - 8:07
Du bor selv i et land som produserer våpen Jan
Kanskje du ville følt det bedre om du bodde i et annet land Jan? Må innrømme at jeg av og til har vanskelig for å forstå hva du egentlig skriver, men essensen er vel at alle politikere, kapitalister, kommunister, diktatorer, Vesten, politiet, militæret, og EU er ktiminelle?
Hvem er The Goodguys?
Sveinung Lunestad
14. juli 2009 - 11:28
Den eneste som er inne på noe
Einar Thormodsæter
14. juli 2009 - 19:39
Javel
Å sammenligne UDA med Nazi-Tyskland er like vel å dra strikken litt langt.
Hvorfor er de i Irak? 2 ting kommer meg på minnet:
1 USA har alltid vært meget interessert i oljeproduserende land, og å få flest mulig føtter innenfor disse.
2: CIA løy om hvorvidt trusselen om masseødelseleggings våpen virkelig var reell. Fikk t.o.m Colin Powel og Tony Blair til å stille seg bak løgnene.
I Afganistan derimot, huset Taliban terrornettverk som Al-Qaida, hvor sistnevne tok på seg "æren" for 911.
Da ble det samlet allierte fra hele verden, inkl Norge, for å få has på disse. Dette er en MEGET grov forenkling av nevnte saker, da jeg regner med at både Sveinung og Jan vet dette fra før.
Bjørn H. Bråthen
14. juli 2009 - 20:21
Vestlige land. ?????
Land som Russland, Iran og Nord-Korea er store våpenprodusenter og leverer/selger store mengder våpen og militærmateriell materiell til en rekke land og "regimer"
Du bør nok også utvide din horisont " LITT"
Jan Likas
13. juli 2009 - 20:55
Til Anita Glitza
Anita hvor stor skal vare den konteiner som bør plasseres alle vestlige landets kriminelle politikere og bisness folk som sender våpen til alle disse landene som der kaller svake land? Sender våpen ditt for å drepe deres folk og deres barn og frakter derfra alle mulige og umulige resurser.
Har ikke du lest min kommentar, da bør du gjøre, den er bedre en abc artikkler:). Økonomiske krigen starter ikke fra terrorister, de er bare soldater som bruker våpen, som blir sendt fra ditt hjmmland og fra mange andre europeiske og amerikanske land. Ord terrorist blir brukt av maktsyke som unnskyldning. Fisken råtner fra hodet. Verden råtner av maktens øverste del som svømmer i penger og krim.
Tor Løken
14. juli 2009 - 10:12
Du er på feil spor, Jan
Ikke gi andre skylden for det som U-landslederne gjør galt. Og hvis du synes det er så fælt å bo i Norge, hva er det som stopper deg fra å reise herfra ???
Einar Thormodsæter
14. juli 2009 - 8:00
Wanted- God reklame?
Bent Wehler
14. juli 2009 - 10:56
Øvelse i logikk
Jan Likas
14. juli 2009 - 11:24
TIL Einar Thormodsæter-Nato som unnskyldning?
Vestlige leverer våpen til lokale myndigheter for å drepe deres folk også blir de som går mot lokale myndigheter hengt som terrorister. Du skulle huske hva har sagt den chechenske kvinne når Bolshoi teater i Moskva ble kapret av terrorister. Hvem er de terrorister? Veldig ofte folk som ser grusomheter rundt seg og deres nærmeste, veldig ofte det skjer når to politiske uenigheter har krigen og deler makt og det koster mange tussen liv til lokale befolkningen. Alle problemmer liger i makten, politikken og i penger. Er du også en av politikkere som likker ikke sanhet?
Einar Thormodsæter
14. juli 2009 - 19:47
Nato som "unnskyldning"?
Helt på siden:
Er forøvrig litt komisk og paradoksalt, at det var USA med Bush Sr som i sin tid støttet Saddam, både med våpen og opplæring for å kvitte seg med truselen Iran...
Jan Likas
14. juli 2009 - 11:32
NATO so UNNSKYLDNING?
Vestlige leverer våpen til lokale myndigheter for å drepe deres folk også blir de som går mot lokale myndigheter hengt som terrorister. Du skulle huske hva har sagt den tsjetsjenske kvinne, når ”Bolshoi teater” i Moskva ble kapret av terrorister. Men hennes ord blir ikke hørt av verden. Hvem er de terrorister? Veldig ofte folk som ser grusomheter rundt seg og deres nærmeste, veldig ofte det skjer når to politiske uenigheter har krigen og deler makt og penger og det koster mange tussen liv til lokale befolkningen. Alle problemer liger i makten, politikken i penger. Skitten politikken, er ikke slik politikken kriminelt? Nå er det en unnskyldning til alle politikere i alle land- terrorister, dessuten det er godt unnskyldning for dem som ønsker å hente resurser å tjene milliarder som forsvinner bestandig i svindel eller kriminelle. Disse milliarder bringer ikke lykke til vanlige folk, helt å motsette vanlig folk fortsett slikter å jobbe og deres liv blir ikke bedre år etter år.
Du sier ” Kanskje du ville følt det bedre om du bodde i et annet land Jan?”. Jeg har vart der og lært nok, og kanskje blir mer turer for å se verden og naturen og bli kjent med nye mennesker, anbefales til deg også, det er vel positiv ikke noe galt der hele tatt å leve i andre plasser enn du oppvokst og leve iblant lokale befolkningen i stedet leve i Spania iblant norske befolkningen. Det er sunt
Så går an å tenke hvem er terrorister og hvem dyrker terrorister. De er vanlige mennesker som har opplevd mye mer enn deg kanskje. Men virkelige terrorister de er hvit væsket på alle måter de har makt og de har penger.
Einar Thormodsæter
21. juli 2009 - 19:38
Nasjoners rett til å forsvare seg Jan.
Kanskje med kjepper og steiner?
Men når du skriver ting som disse: Sitat Jan: "Så en av pilotene som blir intervjuet han har fortalt, at de leverer våpen til Afrika for å drepe deres barn og henter fisk til egne barn.", så blir jeg så oppgitt at jeg ikke finner det ønskelig å svare på dine innlegg.
Men drøm videre i ditt hode Jan, drøm om Utopia, så kanskje du får fred i din sjel.
Over og ut Jan
Mvh Einar
Jan Likas
14. juli 2009 - 18:00
ABC kuttet 4 siders kommentarer JEPP:)