Støre roses av jødiske ledere
Utenriksminister Jonas Gahr Støre roses av jødiske ledere for sin tale under FNs rasismekonferanse i Genève.
Irans president, Mahmoud Ahmadinejad, holdt en skandaløs tale, mener The International Jewish Caucus, en sammenslutning av en rekke jødiske organisasjoner verden over.
Blant organisasjonene som er med, er World Jewish Congress (WJC), European Jewish Congress, Simon Wiesenthal Center, Anti-Defamation League og B'nai B'rith International.
– Lavmål
– Talen markerte et nytt lavmål i FNs historie, mener presidenten i WJC, Ronald S. Lauder.
EU-diplomatene som forlot salen i protest under talen, får varm ros, men det samme får utenriksminister Jonas Gahr Støre som ble sittende og tok til motmæle.
Da Støre entret talerstolen etter den iranske presidenten, gikk han hardt ut mot Ahmadinejad og hans Israel-kritiske utfall. Det har jødiske ledere merket seg.
– Europeerne markerte felles front mot denne agitatoren, og den norske utenriksministeren gjorde det klart at Ahmadinejad med denne talen har stilt seg utenfor FNs grunnleggende prinsipper og menneskerettskonvensjoner, sier Mike Whine i European Jewish Congress i en kunngjøring.
Klappsalver
Støre forsvarer Ahmadinejads ytringsfrihet, også på FNs talerstol, men kritiserte samtidig de landene som boikotter FNs rasismekonferanse, blant dem USA og Israel.
– Vi kan ikke overlate FNs talerstol til ekstremister, sa han og høstet klappsalver.
Også FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, mener at det var riktig av Støre å ta til motmæle fra talerstolen, istedenfor å forlate salen.
– Han ga meg ros for å ha talt den iranske presidenten imot, fortalte Støre etter møtet.
Høybråten
KrF-leder Dagfinn Høybråten er ikke enig med The International Jewish Caucus og FNs generalsekretær. Han kaller Støres beslutning «trist og uforståelig» og mener den norske utenriksministeren burde ha forlatt salen.
– Symbolkraften i at holocaustfornekteren Ahmadinejad er æresgjest på en konferanse om menneskerettigheter på selve Holocaust-dagen må ikke undervurderes, mener Høybråten. (©NTB)


Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
21. april 2009 - 9:01
Ros
Danmark klarer jo det også, nei dette er ikke annet enn typisk knegåing overfor alle diktatorer og disputer fra norske politikere, og nå med Støre i spissen.
Hva er det neste, medalje for presidenten på Sri Lanka som tar massedrap på sin egen befolkning.
Sier ikke noe om hvem som har rett der, terror og mord er like ille uansett hvor de kommer fra.
21. april 2009 - 9:20
Glorie.
Øyvind Midteng
21. april 2009 - 10:25
Glorie...
Terje Johannessen
21. april 2009 - 9:26
At Høybråten komme rmed
Politikken hans er jo å snu andre kinnet til. Det pleier å virke godt i våre dager.
Et godt uttrykk i denne forbindelsen er vel at den som tier den samtykker. Mange gikk, og tiet og samtykket i det iraneren sa. Støre lyttet, og sa i fra.
Man sitter der med en flau smak i munnen når man ser såkalte toppolitikere reise seg og gå, og overlater dermed arenaen til en iraner som misbruker talerstolen i den grad.
Arnhild Westeng
21. april 2009 - 9:40
Til Terje Johannessen
Børge Øgård
21. april 2009 - 10:48
Jeg henger meg på.
Det er ofte fristende å la være å overhode skrive innlegg på nettfora. Det store antall debatt-troll på nett er jo umulige å bevege i noen som helst retning; uansett hvilken emperi og bevis eller påpekning av logiske brister som blir lagt frem. Men allikevel er det flere som velger å komme med innlegg mot debatt-trollene. For min del er det ikke for å overbevise noen av dem, men mer for at andre skal kunne lese det. Da legges det tross alt noen drypp som medisin mot trollforvandling.
Derfor overrasket det meg at Støre ikke valgte den feiges vei. Hr. Berg i innlegget på toppen er av den mening at det er modig å dilte i hælene på USA og andre (tunge) nasjoner. Etter min mening er det en noe snodig logikk.
Svein Båtstrand
21. april 2009 - 9:36
En man å stole på!
Arnhild Westeng
21. april 2009 - 9:38
Høybråten
Turid Sandø
21. april 2009 - 10:42
Gratulerer Støre!
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 10:48
Gamle og nye venner.
Børge Øgård
21. april 2009 - 11:30
Beklage hva da?
"Anerkjente internasjonale bloggere" og "kjente mediehus som FOX News" bruker du som en eller annen form for sannhetsvitner i din argumentasjon for å svarte Gilbert og Fosse. Jeg regner med du husker Carl I. Hagens konsekvente bruk av begrepet ARK. I tillegg den evige FRP-sutringa over at "alle er så slemme med oss". Å bruke FOX og blogger som sannhetsvitner er ikke annet enn et grelt fravær av logikk og konsekvenstenkning.
Alle kan skrive en blogg! De aller fleste (sansynligvis alle) blogger som behandler politiske spørsmål er subjektive. Selvfølgelig kan de bli anerkjente ut fra flere kriterier, men det er også et like anerkjent prinsipp at de må leses ut fra det synet de representerer.
Å referere til FOX-News blir det samme som å referere til Pravda. Hvis NRK fortjener betegnelsen ARK, så må gudene hvite hvilken betegnelse FOX-News bør ha.
I denne saken bestemte Støre seg for å IKKE være politisk korrekt ved å dilte etter de store gutta i skolegården.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 11:53
Avsløres mer enn hva godt er.
I andre avsnitt blander du kortene til en merkelig samrøre. Jeg refererer hva som ble diskutert internasjonalt anerkjente blogger og i mediehus. Det er en kjensgjerning. Målinger om medier i USA viser forøvrig at Fox News har størst troverdighet blant amerikanerne, større enn f.eks CNN. Så helt ute på jordet med eksemplene mine, er jeg vel ikke. Alle kan skrive blogger, nettopp derfor er det store forskjeller på anerkjennelse og seriøsitet. Dette gjelder også bloggene her hjemme. Jeg oppfordrer deg til å lese linken til document.no som ligger her på tråden. Når du sammenligner Fox News med Pravda avslører du deg selv mer enn hva godt er. På samme måte som jeg tror Norge avslører seg mer enn hva godt er på Durban II konferansen.
Ellers tror jeg Carl I Hagen skal få slippe å følge oss videre i debatten.
Øyvind Midteng
21. april 2009 - 12:53
Avsløres mer enn godt er...
Forøvrig: Man behøver ikke referere til Fox News for å påpeke kritikken Gilbert og Fosse ble utsatt for etter Gaza-krigen. CNN og andre kanaler med REELL journalistisk integritet og tyngde var også kritiske til Gilberts propaganda.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 13:29
Argumentasjonen henger ikke på greip.
Ellers er det riktig som du sier at andre medier også problematiserte Gilbert og Fosse som journalister. Det var til og med noen spede forsøk her på berget.
Terje Johannessen
21. april 2009 - 12:35
Helt enig Børge
Da forstår man godt at det er viktig å eie media.
De fleste har nok såpass sunt folkevett og medfødte egenskaper ellers at de kan tolke det de ser og hører.
Øyvind Midteng
21. april 2009 - 12:38
Beklage noe...
Ja, det burde hun så absolutt. I de dager satt jeg og fulgte nøye med på TV-skjermen, og det var synd jeg ikke tok det opp på video. Halvorsen sa aldri "død over jødene", men i det samme toget som hun fysisk var tilstede i, var det følgende parole: "Død over jødene" !!! Denne parolen ble holdt opp av noen av våre nye landsmenn. Om Halvorsen på det tidspunkt denne parolen ble holdt opp (og den var synlig på TV-skjermen!! - og NRK har den sikkert i sine arkiver), hadde forlatt toget eller ikke, vites ikke, men at hun var tilstede er hevet over enhver tvil. Det er også hevet over enhver tvil at hun sto bare et par meter unna et par blitzere som holdt opp en parole der det sto "USA og Israel er verdens største terrorister". At en, ikke bare norsk politiker, men endatil regjeringsminister i det hele tatt er i NÆRHETEN av denslags paroler, er en skam for Norge, og bryter med all politisk praksis. At hun endatil har latt være å kommentere sin tilstedeværelse i ettertid, sier sitt. Det er fryktelig trist at Jerusalem Post kommenterte denne saken på en så useriøs måte, for den absurde måten de dekket denne saken på, ødela for det som egentlig er en viktig prinsipiell debatt. Hva om Siv Jensen hadde vært i nærheten av en parole der det sto "død over araberne"? Det ville innebært hennes politiske død. Ikke bare ville samtlige norske (og utenlandske) aviser slått opp saken på førstesida, men ikke engang de mest ihuga Frp-ere ville hatt mage til å stemme på Frp etter noe sånt. Men så korrumpert har venstresida i norsk politikk blitt, at denslags, så lenge de inhumane, groteske sparkene er rettet den "riktige veien", ikke engang fører til at noen hever øyebrynene.
Når det gjelder konferansen i Geneve: Vi burde ikke engang vært tilstede, med tanke på hva som skjedde forrige gang. De muslimske landene i FN bruker denne konferansen for å presse fram vedtak som kan brukes til å begrense ytringsfriheten. Det er absurd.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 13:18
Absurditeten er dine sammenligninger.
Mener du seriøst at dette er absurd? Du virker så oppegående ellers. Jeg mener, når vi snakker om USA der ytringsfrihetens fane holdes høyt, og landet har et mediebilde og en debatt mye friere enn hva vi finner her hjemme, og er ikke engang sammenlignbart med midtøsten (unntatt Israel). Å sammenligne amerikanerne og deres holdninger til ulike medier med eventuelle målinger hos et folk som virkelig er frarøvet mulighetene til å sette divergerende syn opp mot hverandre, blir for meg en meget merkelig analogi. For meg ligger absurditeten i denne sammenligningen.
Øyvind Midteng
21. april 2009 - 13:49
Absurditeten
At du ikke er i stand til å forstå dette, er det jeg virkelig finner absurd.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 15:05
Underholdende vs troverdig
Ps. Liker å diskutere med deg, selv om jeg ser at vi har rotet oss ganske langt bort fra tema etter hvert.
Børge Øgård
21. april 2009 - 15:08
Støttet
Jeg er enig med deg Midteng: At N. O. Borgen ikke klarer å se poenget i at kilder må leses ut fra hva de står for, er absurd. Etter min mening også forstemmende. N. O. Borgen som i flere innlegg har gitt sterke hentydninger i retning av å være sympatisør av FRP. Det er selvfølgelig en ærig og grei sak. Vi er mange menneske med mange meninger. Takk for det! Men da skulle det også være mulig å anta hun kjente til og forsto Hagens stadige hentydninger til ARK.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 11:36
Godt lesestoff.
Les denne fabelaktige kommentaren på document.no om denne saken. kommentarene er også lesverdige.
Børge Øgård
21. april 2009 - 15:30
Kommentarer og tilhørighet
Å føre debatter med mennesker som hele tiden gjemmer seg bak det de mener er sannhetsbærende kilder er slitsomt og umulig.
”Det dreier seg ikke sjeldent hos folk om å overvinne forutinntatte meninger som ikke støtter seg på fornuften, men for det meste ubevisst kun på følelsen. Det er tusen ganger vanskeligere å overvinne denne barriere av instinktiv uvilje, følelsesbetont hat, forutinntatt avvisning enn å korrigere en feilaktig vitenskapelig oppfatning. Ved belæring kan man fjerne feilaktige begreper og dårlige kunnskaper, men aldri følelsenes motstand. Det eneste virkningsfulle er her en appell til disse hemmelighetsfulle krefter; og det kan forfatteren nesten aldri, taleren derimot lett ”.
(Adolf Hitler 1927:71, bind 2. Oversatt fra dansk utgave. Jørgen Paludans forlag 1966).
Edvard Johan Larsen
21. april 2009 - 12:40
Støres tale.
Helge Jakobsen
21. april 2009 - 12:47
Støre
Bare så det er sagt gir jeg ikke min stemme til ap, men; Støre er en stor mann som taler despotene midt i mot,godt jobba Støre
Helge Jakobsen
21. april 2009 - 12:47
Støre
Bare så det er sagt gir jeg ikke min stemme til ap, men; Støre er en stor mann som taler despotene midt i mot,godt jobba Støre
Are Eriksen
21. april 2009 - 13:38
Lytte og argumentere.
Norge gjør seg gjeldende i internasjonale fora langt sterkere enn hva vårt lands størrelse tilsier. Vi lyttes til og har integritet og styrke i såvel FN som andre internasjonale organ. Dette er takket være en lang rekke med dyktige og kunnskapsrike diplomater og politikere som har markert Norge. En kanadisk venn som jobber internasjonalt, spurte meg ut hvordan lille Norge med under 5 millioner innbyggere kunne bidra så tungt. Han ramset opp navn som Trygve Lie, Gro Harlem Brundtland, Toralv Stoltenberg, Kai Eide og Jonas Gahr Støre. Jeg kunne legge til Knut Frydenlund og Johan Jørgen Holst. Går vi lengre tilbake i historien så er det andre navn som ruver, Fridjof Nansen som eksempel, selv om han aldri var utenriksminister.
Jonas Gahr Støre er en uredd, tydelig, klartenkt og sterk utenriksminister som vi kan være bekjent med. Det er tydeligvis ikke noe for de av dere på disse sidene som vil sette alt sosialdemokrati i skammekroken, og febrilsk argumentere for en politikk som faller inn i den tidligere Bush-administrasjonens policy. Da gjaldt det å ha noen suverene sannheter og så instruere verden i forhold til den. Nå er Obama-administrasjonen på plass, og det har blitt en befrielse å høre en president som er villig til å lytte, drøfte og forsøke finne en vei fremover basert på likeverd og respekt.
Gølin Irene Kringen
21. april 2009 - 15:32
Gjennomskuelig opptreden.
å påvirke de totaliteære statene som har kuppet FNs menneskerettighetsråd. Men altså Norge skal klare det! Det er lov å tro. Sluttdokumentet vil vise påvirkningen Norge har, eller kanskje ikke. Støre huskes vel enda for sin varme forsvarstale for innskrenking av ytringsfriheten i begynnelsen av dette året. Støre har kanskje langt på veg samme mål som Durban II, nemlig å kriminalisere islamkritikk. Sett i dette lys av dette er Støres opptreden dessverre så altfor gjennomskuelig
Arne Knutsen
21. april 2009 - 16:12
Venner kan være uenige
Støre markerer her en avstand til Ahmadinejad ved å tale han imot, men våger samtidig å antyde til de andre som trakk seg ut at dersom vi skal stå sterkt på våre idealer om ytringsfrihet må vi også våge å høre på folk som sier ting vi ikke liker, noe som er mer enn de andre orket å gjøre.
Vi kan ikke forfekte verdier dersom vi selv skal gjemme oss bak unntakstilfeller (les: "han er ikke verdt å høre på fordi han er Israelfiendtlig, derfor gjelder ikke ytringsfriheten for han"). Nå er det riktignok ikke en innskrekning av hans ytringsfrihet å simpelthen velge å ikke høre på han, men symbolkraften er stor. Det som uttrykkes er at hans mening ikke teller. Et slikt symbol kan ikke Vesten gi til resten av verden. Ikke nødvendigvis fordi Ahmadinejads mening er så viktig, for det er den ikke. Men fordi det for alle de andre land i verden som tradisjonelt har heller lite å si i internasjonale sammenhenger blir et tegn på at det er de store gutta som til syvende og sist bestemmer, og det andre sier ikke teller.
Paul Roy Muni
21. april 2009 - 15:57
Gratulerer jeg også !
Det var en klok mann som engang sa : " Jeg ber om hjelp til å beskytte meg
mot mine venner - mine fiender klarer jeg selv " !
Øyvind Midteng
21. april 2009 - 16:15
Fy faen