– Hijabforbud krenker kvinners rettigheter
Lærere flere steder Tyskland får ikke bruke hijab på jobb. Det er et brudd på kvinners rettigheter, mener organisasjonen Human Rights Watch (HRW).
Forbudet diskriminerer muslimske kvinner og ekskluderer dem fra læreryrket og andre jobber i det offentlige på grunnlag av deres tro, heter det i en rapport fra organisasjonen, som har sin base i USA.
– Tiltaket betyr i realiteten at kvinner blir tvunget til å velge mellom jobben sin og å gi uttrykk for sin religiøse tro, og dette bryter med deres religionsfrihet og likestilling, hevdes det.
Som i Norge har bruk av det religiøse hodeplagget hijab vært heftig debattert i Tyskland, der det bor om lag tre millioner muslimer. Grunnlovsdomstolen i Tyskland har besluttet at delstatene selv kan avgjøre saken. Etter dette har halvparten av de 16 tyske delstatene innført forbud mot bruk av religiøse plagg og symboler i skolen. Noen av delstatene har laget unntaksordninger for kristne og vestlige kultursymboler.
Ifølge HRW er alle disse delstatslovene først og fremst myntet på hijab.
– Forbudet har dyp innvirkning på kvinnenes liv, skriver HRW. Kvinnelige lærere som har nektet å ta av seg skautet, har fått refs og i noen tilfeller blitt oppsagt, ifølge rapporten.
– Sønnen min spurte meg «Hva er viktigst: Allah eller arbeid?», forteller en kvinne som er intervjuet i rapporten.
HRW anbefaler at hijabforbudet i de åtte delstatene blir omgjort. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Elenore Rosenvinge Strøm
26. februar 2009 - 18:55
Arbeid
Er tidekking politisk, religiøst ,eller kulrurelt ?
Det er og blir to fronter ;vestlig og ikke vestlig innvandring; religon versus religion. Muslimsk idiologi kontra den kristne idiologi.
Det kan aldri bli hånd i hanske! Globaliseringen vil aldri forene disse elementene . Til det er forskjellen totalitær!
Hjalmar Egeli
26. februar 2009 - 18:59
Hijab
Sebastian Grzywacz
26. februar 2009 - 19:01
Dritlei!
Finn Danielsen
26. februar 2009 - 19:05
Dette virker selvmotsigende.
I såfall må vestlige kvinner som ikke bruker hijab være undertrykkte?
Mathilde Vinje
26. februar 2009 - 19:06
Må vel bare si meg totalt
26. februar 2009 - 19:07
Kor mange kvinner?
Vi er mange kvinner som kjenner oss krenket i vårt land,bådde i arbeid,heim og av samfunnet så om hijab
Skal gå foran alle disse då blir det bråk.
Hijab får vente på sin tur som alt anna.
Terje Røberg
26. februar 2009 - 19:15
HIjab
John Wang
26. februar 2009 - 19:24
Respekt
Jeg er tross alt på Norsk territorium under Norsk flagg på båten, men må selvfølgelig innrette meg etter deres skikker og lover. Som et eksempel har jeg ikke lov til og inneha en flaske pils, noen form for lesestoff av bøker og blader, musikk CD eller DVD filmer eller kristne symboler på lugarene.
Dette må samles inn og låses inn og forsegles på eget rom inntil vi har forlatt havnen. Dette er bare noe av det vi må innrette oss etter i deres land. Men selvsagt er dette noe som de fleste ikke kjenner til eller vet noe om. Hvor er da våre rettigheter ???? Kan faktisk få 250.000,- i bot for kun en flaske pils...
Er ikke den vestlige livsstilen god nok for dem, hvorfor skal de hit da, må jo være bedre at de oppsøker land av egen kultur da enn og komme hit og bråke og kreve, hva om vi hadde kommet til deres kultur og krevd oppført en kristen kirke med kors på taket ??? Jo jeg vet hva som hadde skjed !!!!!
No er det på tide at det blir stilt krav her i landet også syns jeg. Det er alt for enkelt og slenge ut kommentarer som fremmedfryk som ofte blir brukt, det har ingen ting med fremmedfrykt og gjøre, men respekt for vårt eget land, og våre forfedre som har slitt og bygd det opp.......
Ove Hauge
26. februar 2009 - 19:39
Støtter deg 100% John!
Arnt Jørgensen
26. februar 2009 - 20:04
Et meget klart innlegg.
Takk for at du deler det med oss.
Så er det på høy tid at visse politiker våkner her i landet.
Eller enda bedre : AT velgerene våkner! Hvis de ønsker å ta vare på det våre forfedre har bygd opp !
Elise ragnhild Solbakken
26. februar 2009 - 21:18
Våkn opp NORGE
Jarle Nordahl
26. februar 2009 - 22:28
John er vår nye profet!!!
27. februar 2009 - 15:13
!
For da kommer Storeberget og biter deg i tåen ;)
Tor Brekke
27. februar 2009 - 10:40
Respekt
Jeg har overhodet ikke noe i mot muslimer generelt. Men de må innrette seg etter norske regler og normer , og ikke endre på det norske levesettet når man lever i et fritt demokrati som Norge.
Muslimene står i fare for å bli stigmatisert som gruppe hvis ikke noen av disse selv kommer på banen og meddeler at de er enig i det norske folks oppfatninger om hvilket verdigrunnlag de selv ønsker i Norge.
Det regimet som hersker i f.eks. Iran har bidratt til at mange derfra har flyktet til Norge. Disse menneskene er fraværende i debatten.
Undrende
Kjetil Wiik
26. februar 2009 - 19:33
hijab
Jan Magne Hovde
26. februar 2009 - 19:33
Mumieklede
Olaug Hanssen
26. februar 2009 - 19:40
Helt enig Monica Nervik.
Her er min korthistorie om en stor del av de muslimske innvandrerne.
De kommer til Norge i fra et land med muslimske makthavere. Det heter seg at de må flykte der fra. Vi må gi husrom, midler til livsopphold osv. Etter en stund ønsker de å etterleve Islam i Norge og. Vi skal helst bygge skoler og moskeer som kan være som monumenter over det de rømte i fra;)
Forstå det den som klarer. De har rømt i fra undertrykkelse og manglende demokrati, men når de kommer til vårt land,
så arbeider de så hardt de kan for å ødelegge vårt demokrati.
Hvis vi besøker deres land må vi være klar over at vi er gjester. Som kvinner må vi ikke vise for mye hud uansett hvor varmt det er osv. Det vil støte landets innbyggere/menn.
Norske jenter er som Monika Nervik skrev, ingenting verdt. De kan man sette barn på og stikke av, voldta osv.
Lista er lang og vi har gått alt for langt i å tilfredstille deres behov. Vi må stoppe nå. De som skal bo her må forholde seg til våre demokratiske verdier. Dermed basta!
Gølin Irene Kringen
26. februar 2009 - 19:56
Familiegjenforening.
Voldtekt blir nevnt her, og da vil jeg opplyse om at gruppevoldtekt var et bortimot ukjent fenomen i Norge inntil mangfoldet gjorde sitt inntog. Kanskje til og med gruppevoldtekt skal sees på som en berikelse, man vet aldri i disse orwellske tider da innskrenking av ytringsfrihet er "mer ytringsfrihet" - slik Stoltenberg hevdet, og hijab er kvinnefrigjørende.
Sigrun Brenntrø
26. februar 2009 - 21:59
Den 9 april 1940 ble vi
26. februar 2009 - 19:47
Hijab
Hjalmar Egeli
26. februar 2009 - 19:50
Monica Nervik
Det var et bra innlegg av Monica Nervik,men finner det ikke. Hvor er det???
K A Amundsen
26. februar 2009 - 19:51
Vi må ikke glemme kvinners
Rett til å bli betraktett som eiendom.
Rett til ikke å la seg likestille.
26. februar 2009 - 19:55
Dritt lei av Hijab, hvis mer respekt for Norge
Therese Hellesjø
26. februar 2009 - 20:01
Hva vet du om dette??
Greit å si hva man mener men det kan være lurt å sjekke opp litt fakta først!
Therese Hellesjø
26. februar 2009 - 20:08
legger til..
det å bære hijab er ikke krenkende,det er å respektete seg selv,og vise verden hvem DU er ikke hvor fin kropp du har! Hijab betyr å dekke til,og det handler ikke bare om hodeplagg men hele kroppen.
Disse kvinnene bærer dette med ære! de blir IKKE sett på som sexobjekt.SNAKK med ei muslimsk kvinne med hijab, hvorfor hun bruker det,og du vil få god informasjon om dette,og du vil forandre syn på hijab! Dette er frie kvinner.(tro det eller ei)
Jan Magne Hovde
26. februar 2009 - 20:10
Fakta???
arkologer driver å graver opp graver fra den tid disse bøkene er skrevet, der finner de harsj sammens med mumian. de så vel nisser den gangen som nå. Ja hva er fakta?????
Sigrun Brenntrø
26. februar 2009 - 22:09
Du har snakket med ALLAH
Torbjørn Wiggen
27. februar 2009 - 9:57
Min uvitenhet
Jeg som ikkemuslim, og som har svært begrenset kunnskap om denne religionen, har fått mine inntrykk gjennom media. Og hva blir man servert der, jo at islam ikke er noen direkte "snill" religion, men som har noen uforstålige skikker og umennesklige staffemetoder for dem som ikke følger "troen", og undertrykking av kvinner
Mulig jeg tar feil av hele islam og hva det står for, men som sagt det for media ta skylda for, da jeg IKKE setter meg ned og finleser islamsk religion.
Disse momenter må muslimer ta inn over seg og tenke gjennom når dem prøver å fremme særkrav for denne religionen som jeg synes er skremmende, så ja slike debatter for lett rasistiske undertoner, og jeg trur ikke
27. februar 2009 - 15:21
..
Hva som står i Koranen spiller ingen rolle. Mange gjemmer seg bak mange rare bøker.
Teori og praksis er to forskjellige ting. Ehh, akkurat som politikerene våre:
Kun teoretikere som tror det finnes spader for venstrehendte..
Mathilde Vinje
26. februar 2009 - 20:03
Ja, hvor er innlegget til
Er vel ikke korrupsjon i redaksjonen her, vel..?? ;-)