«Brenn i helvete, Sir David»
Han har holdt på i 50 år, er adlet og sett av milliarder. Alle elsker David Attenborough, eller?
Han har vært på TV-skjermen i nesten femti år, i TVs gullalder, han er adlet for sin innsats, han har fått flere dyrearter oppkalt etter seg, og millioner, for ikke å si milliarder har latt seg rive med.
Kort sagt: Alle elsker David Attenborough. Bortsett fra kristne fundamentalister.
Det er nesten vanskelig å tro, men Attenborough er mange ganger blitt tilskrevet av kreasjonister med ei høne å plukke.
- De ber meg brenne i helvete, og mener jeg fortjener det jeg får, sier han.
Og grunnen?
Sir David priser ikke Herren i sine naturprogrammer.
Gud er Gud, også for larver
I et åpenhjertig intervju i det britiske magasinet Radio Times fortalte den folkekjære programlederen om utfordringene fra et smalt segment av sitt publikum.
- De (brevskriverne, journ. anm.) vil alltid at Gud skal ha æren for det vakre i verden, som kolibrier, men mitt svar er alltid det samme. Jeg tenker på et lite østafrikansk barn med en larve som graver seg gjennom øyeeplet, sier han til magasinet, ifølge en rekke britiske aviser.
- Larven kan ikke leve noe annet sted enn i øyeeplet, og det overlever ved å grave ganger der inne. Jeg synes det er vanskelig å forene dette vesenet med ideen om en guddommelig og vennligsinnet Gud, sier han.
- Evolusjon et historisk faktum
Sir David deltok på Radio Times-programmet for å snakke om sin nye programserie om Charles Darwin og teoriene om naturlig utvelgelse. Det var i den forbindelse at temaet kreasjonisme kom opp, og Sir David var ikke nådig overfor skolene som likestiller bibelsk tro med vitenskapen.
- Evolusjon er ingen teori, det er et historisk faktum like sikkert som at Wilhelm Erobreren kom til England i 1066, sier han.
Fra offisielt fundamentalistisk hold er tonen derimot en annen.
- David Attenborough er en fantastisk programleder som mer enn noen annen har illustrert hvor fantastisk vår verden virkelig er. Vi er ham en stor takk skyldig, fordi Bibelen sier naturen viser Guds styrke og allmektighet, sier Fred Drummond, leder for kristengrupperingen Evangelical Alliance Scotland til avisa The Scotsman.


NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Dette er Oslos nye utkikkstårn
Ett år på Boklista
Lesernes kommentarer
John Lekve
27. januar 2009 - 12:14
Steike
GUD FINNES IKKE!
Hele greia er feberdrømmer fra folk med dysfunksjonell seksualitet, dysfunksjonell empati, og, vel, generell dysfunksjon.
Greit nok at dere åpenbart helst vil leve begredelige små grå liv i forventning av den belønning dere skal få på andre siden av kritisk fysiologisk systemsvikt, men slutt å kreve det samme av alle andre.
Tillat meg å gjenta hovedpoenget mitt:
GUD FINNES IKKE, OG DEN SOM VIL TVINGE PÅ ANDRE ANGST OG SMERTE ER NOEN RASSHØL AV EPISK DIMENSJONER!
Morten Gulbrandsen
27. januar 2009 - 12:50
akkurat...er det sånn det
Terry Kinder
27. januar 2009 - 14:22
Tro
Jeg er enig med deg John, bare ikke enig på den måten du har skrivet det du menner !!
En Irsk komiker sa det den finneste måten på sluten av hver opptredelse han`s.. "May your god go with you"....
Jeg er ikke født eller oppvekst i Norge, men har valgt dette land som mitt hjemmested, en grunn for det var at de Norsk folk generelt er veldig tolerent av andre sitt tro og verdigere... ellers det var det jeg trodde...
Som ataist vi skal vær mer tolerant av de starkers folk som ikke har utviklet sinn hjernekapasitet nok til å skjønne at religion var oppfant av var forfedre som en veie til å undertrykke de fleste av folk i denne samfun... LA OSS MER INTELIGENT FOLK HEV HØDE HØYT OG IKKE DRA OSS NÆR TIL DEN SAMME NIVÅ SOM DE FANATISKE RELIGIOUS STARKES MENSKE !!!!!
Tom Wulff
27. januar 2009 - 12:26
Å brenne i helvete
Se på alle religionskrigene. Gud er med å slår i hjel fra begge sider. Se på dagens situasjon i Palestina, det er den samme guden som står på begge sider, og begge sider forfekter at deres gud er god.
Nei send disse apekattene like lukt ned i kjelleren.
Audun Selbo
27. januar 2009 - 14:35
Helt riktig
Dette er jo undertrykte mennesker som føler en sterk frykt og nærer et sterkt hat mot den delen av omverden som motsier deres tro.
Hat, frykt og fordommer er jo som kjent den største årsaken til konflikter, og djevelens egenskap blir flittig brukt til å beskrive "fiendens" karakter. Det finnes ikke noe merkelig i at det er konstant krig i verden, når det er slike holdninger blandt folk.
Sir David er et anstendig menneske som sammen med BBC på en hederlig måte har vist oss vår verden i all sin mangfoldighet. Denne måten å fremstille moder jord på vil jo helt klart bli et subjekt for tullingers fordom og fordømmelse.
Tenk bare på hvordan Charles Darwin ble mottatt i sin tid og hvor mye han ble lyst i bann, arme mann.
Dag Remen
27. januar 2009 - 13:06
Gud
De menneskapte religionene er noe forbannet dritt som hemmer utvikling og fred. De to jævligste religionene er kristendommen og islam. Unnskyld, nå glemte jeg jo jødedommen som er likestilt de to andre store.
Bent Collert Larsen
27. januar 2009 - 13:36
Til Remen og andre av hans meningsfeller
Stå på til David Attenborough og ikke minst Richard dawkins som gidder å møte de troende i samfunnsdebatten.
Dag Remen
27. januar 2009 - 13:50
Tro
Dag Remen
27. januar 2009 - 13:54
En ting til
Frank Schwabe
27. januar 2009 - 14:04
Å kalle en teori for en tro
Du kan ikke likestille en religiøs tro med en vitenskapelig teori.
Dag Remen
27. januar 2009 - 14:25
Forslag
Frank Schwabe
27. januar 2009 - 14:44
Det har jeg allerede gjort.
At tro ikke bare er av religiøs karakter, sier seg selv. Men en religiøs tro er åpenbart noe helt annet enn å tro noe i en vitenskapelig sammenheng... Vitenskapen hadde ikke kommet langt hvis de skulle ha tviholdt på en teori (tro) i religiøs forstand. Det er noen av de som gjør det. Feks. de som fremdeles tviholder på troen om et statisk univers. Men du også vet sikkert hvor de er plassert i den vitenskapelige verden.
Amund Ose
27. januar 2009 - 14:32
Det ser ut til at alle går
Amund Ose
27. januar 2009 - 14:42
Poenget mitt er at den troen
Reppen Løkken
27. januar 2009 - 14:32
"Gud"
Paul Paulsen
27. januar 2009 - 16:32
Det finnes en professor i
Isak Bråthen
27. januar 2009 - 17:22
Vel
Seriøst; de som ikke ser at mennesket mangler forutsetninger for å kunne fatte, på samme måte som en undulat ikke kan forstå hvordan en fargetv virker, ja, salige er de, for de skal drive religionsvanviddet videre og bekrefte en gang for alle at vi kommer fra apene.
Christian Engebretsen
27. januar 2009 - 17:25
Apene
Ville bare si en ting visst du sier til en kristen person at vi stammer fra apene så går de bananas.
Sigmund Voll
27. januar 2009 - 18:09
å.ja.
Rolf Tornes
27. januar 2009 - 18:24
TRO
27. januar 2009 - 20:08
Stephen Hawking har bare teorier
Pr i dag er teorien om Big Bang gjeldende, men bare til noen klarer å bevise at den er feil eller at noe annet er mer sannsynlig og får mer oppsluttning.
Personlig trur jeg ikke på Big Bang, og mener vel at en ny og bedre teori vil ta over om et tiår eller to. Jeg mener vel at universet ikke har en begynnelse og heller ingen slutt. Jeg trur også en lignende teori vil få større opplsutning enn Stephen Hawking teori om Big Bang i fremtiden..
ID (Intelligent Design) er en skummel vranglære som dessværre stadig får flere tilhengere. Lærere på amerikanske skoler lærer faktisk i dag i 2008 barna om ID som det rette, foran Darwin og Det naturlige utvalg.
Det var til og med et skolestyre i en amerikansk by som bestemte at ID skulle være den rette læren på skolene i byen... Det ble rettsaker og skolestyre måtte krype til korset... Alikevel, slike episoder er et varsku..
På linje med Big Bang er ID bare en teori, mens læren om det naturlige utvalg er en teoretisk bevisbar vitenskap...
Og det er hele forskjellen...
Å tru på en gud...eller flere... er ingen teori om noe som helst, men mer en angst for det ukjente. En religiøs tru er farligere enn en teori, mens begge kan kategoriseres som dogmer sammen med troen på ID.
Dogmer er noe mennesker trur på men som ikke er bevist eller kan bevises. Defor er det ingen motsetning mellom forskning på sannheten om det naturlige utvalg i naturen, og forskning på religion og Big Bang...
Og dessverre, her er det de aller fleste går rett i fella...
Dag Remen
27. januar 2009 - 21:05
Partikkelreaktoren CERN
Frank Schwabe
27. januar 2009 - 22:36
Vel...
Big Bang teorien blir absolutt ikke kategorisert som en dogme!
Å påstå at Big Bang teorien bare er en teori på linje med ID, er jo som Remen sier; "Vrøvl"
Du har misforstått rammene for en vitenskapelig teori. Det er ikke alt som kan finnes på som blir til en vitenskapelig teori. Det må innfri visse kriterier...
Ingrid L.
27. januar 2009 - 21:12
Gud finnes
Du dåre som sier noe annet.
Fridtjov Knoph
27. januar 2009 - 22:15
Det endelige beviset?
Med tanke på de uttalige konflikter opp igjennom historien, viser det seg at sammenblanding mellom politikk og relgion er svært uheldig. Nå også sir Richard. Mannen som brakte naturen nærmere de tusen hjem. Jeg er nesten flau at det går ann.
Hogne Isaksen
27. januar 2009 - 22:18
møtt ham
Det heter at du må være sterk i troen for ikke ha noen tro. Det er så dumt å lese at de har møtt han "Jesus" tatt imot han, for et barn vil jo tro at det er sant, men for oss som ikke tror, virker slike utsagn som selvsuggesjon, kanskje vil disse som har møtt "han" være lett offer for hypnotisører.Vi hører ofte om disse utallige sektene som tildels har sin tro og sin versjon så bortinatta usannsynlig. Vi som ikke tror har etter hvert som inteligensen vokser frigjort oss fra både himmel og helvete; så får heller disse fortsette å tro på et liv etter døden, (det er vel lettere for de som er bevisst ved livets slutt å ha den troen at de vil våkne opp til et nytt liv å møte sine kjære pånytt kanskje kan de velge alderen eller utseende på den/de vil møte.)
Ja,ja. Om du får mange levedager så skal du glede deg i dem alle, for etter det er det et evig mørke!
Hei & Hå
Ingrid L.
27. januar 2009 - 22:51
Gud finnes
G. A.
28. januar 2009 - 10:51
Gud finnes i ditt hode Ingrid.
Og hvor har du det fra at Sir Attenborough hater Gud??? Han sier jo at det er lite sannsynlig at det finnes en Gud. Hvorfor skulle han da bruke energi på å hate?? Jeg gidder ikke å bruke krefter på å hate ting som ikke finnes i min verden ihvertfall. Og den Gud som er beskrevet i kristendommen er ihvertfall ingen GOD Gud! Beklager, men hvis du ikke ser det, så er du blind!
PS! Hvilken Gud er det riktig å tro på forresten...? Den DU tror på, eller en av de mange 10-talls eller 100-talls andre Guder folk tror på? Er DIN sannhet mer riktig enn andres mener du?
Vidar Sandnes
28. januar 2009 - 12:06
søk på "Larve i øyet"
Ingrid L.
28. januar 2009 - 17:50
Finnes ikke Gud?