
Norske leger ute av Gaza
De norske legene Erik Fosse og Mads Gilbert har forlatt Gazastripen, mens nytt helsepersonell er dratt inn i det krigsherjede området.
– Vi kan bekrefte at Fosse og Gilbert er ute av Gazastripen og i trygghet i grensebyen Rafah. I Norwac er vi lettet over at de har kommet seg ut, sier John Eivind Jensen i hjelpeorganisasjonen Norwac til NTB.
Fosse og Gilbert har jobbet ved al-Shifa-sykehuset på Gazastripen siden nyttår. Der har de gitt akuttmedisinsk hjelp til sårede palestinere døgnet rundt, samtidig som de har fungert som nyhetsformidlere for verdenspressen.
– Al-Shifa-sykehuset er nå så presset at jeg synes det er på tide at sykehuset og de andre sykehusene i Gaza får internasjonal beskyttelse, sier Mads Gilbert til NRK og legger til at det må åpnes korridorer slik at sårede kan komme ut.
Han sier de to norske legene dro ut av Gazastripen i en kolonne på 15 ambulanser, og at 15 pasienter dermed kom seg ut av området.
Lettet
De norske legene har tidligere uttalt at de er slitne og fortvilet etter tiden i krigssonen, men at det samtidig er hardt å dra fra Gaza.
– Men de er glade og lettet og gleder seg til å komme i kontakt med familiene sine, sier Jensen.
Samtidig som Fosse og Gilbert forlater området, har de norske legene Muhammad Abu Arab og Johannes Brattebø nå kommet seg inn i Gaza. Fra før er anestesisykepleieren Dagfinn Bjørklid på Gazastripen, sier Jensen.
Arab er til vanlig lege ved Ullevaal universitetssykehus. Han skal hjelpe de sårede på Gazastripen sammen med kollega Johannes Brattebø fra Voss sykehus.
Andre forsøk
Gilbert og Fosse prøvde å forlate Gazastripen torsdag, men kolonnen med flere ambulanser måtte returnere til Gaza by da israelske styrker skjøt varselskudd etter bare 2 kilometer.
Norwac understreker at organisasjonen er strålende fornøyd med jobben de norske legene har gjort på Gazastripen. Jensen sier belgiske myndigheter nå jobber med å få flydd ut sårede palestinere og i den forbindelse har konsultert Norwac for å dra nytte av organisasjonens kompetanse i området. (©NTB)

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
10. januar 2009 - 19:07
Nyhetsforemidlerne ut?
Tapstallene og skadde har jo økt,så det skulle jo være mer behov for opppfordrene leger nå.
Men det er jo nærliggende å tro, at nå begynner mediadekningen å bli ivaretatt av andre, så da trenger de ikke å være der. Kanskje blir fremstillingen av krigen nå mer nyansert så deres ensidige skrekkpropaganda ikke har samme gjennomslagskraft, og da er det bedre å dra hjem.
Dessuten må det jo være frustrerende bare å ta hånd om kun skadde barn. Jeg har ikke sett en voksen Hamas i militærklær bli tatt hånd om av helsepersonell. Men det er jo naturlig, dersom en bruker sivilbefolkning som skjold, blir en ikke selv skadd.
Det er jo foresten godt at de kommer heim, kanskje trenger etniske nordmenn hjelp etter skader pådratt av palestinske "demonstranter"her i Norge
Magnar Husby
10. januar 2009 - 19:52
sure oppstøt
Anca Daisa-Dumitrescu Birkenes
10. januar 2009 - 20:20
Når det gjelder legene
Samtidig, hvorfor skal vi blande dette her med de pøblene som lagte bråk i Oslo??? Jeg trur ikke at det er akkuratt de som representerer det vannlige palestinske folket, som mistet/mister barn og foreldre i Gaza. Det er veldig uheldig og lager en feil tolkning av det palestinske nasjonen: det er Hamas som bruker sivile som skjøld og ikke omvendt :((( . At det var det palestinske folket/valget som avgjorde at Hamas kom til makta det er sant... men de er ikke de første eller de siste som har valgt feil her i verden: for eksempel Russland og Tyskland/kommunisme og nazisme.
I en annen rekkefølge: hvorfor blei Hamas godkjent av det internasjonale sammfunnet, når de viste veldig godt sånn som meg, at de var/er terrorister!?
K A Amundsen
10. januar 2009 - 19:14
Velkommen
10. januar 2009 - 19:23
Sivile og ikke-sivile.
10. januar 2009 - 19:41
Forskjell på sivile og soldater
for å slippe ut av krigssonen. Det er da selvsagt umulig å se forskjell på soldater og sivile.
Hamas går jeg ut fra bruker ikke uniform for da ville de vel bli skutt på . (Jeg har aldri sett en Hamaskriger i uniform)
Dette gjør det ennå vanskeligere for Israelere å vite hvem som er fienden . De må bli skutt på for å vite om det er Hamas eller sivile de møter. Dette er selvsagt med på å forhøye de sivile tapene.
De israelske soldatene bruker konsekvent uniform men de er jo ikke feige. Samme de som "demonstrerer" i Norge de bruker ansiktmasker.
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 19:41
Jupp
Ernst Cato Strandmoen
10. januar 2009 - 20:55
Alle Konflikters Mor.
Nei du og Siv Jensen er vel glade for at disse to er ute av Gaza,
så kan dere fortsette med dritt-slenging.
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 19:41
Jupp
Magnar Husby
10. januar 2009 - 19:56
Om å la seg informere
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 20:44
Media
Norsk media har sagt seg "lei av" reportasjer angående praketter fra Hamas. Sørgelig men sandt.
Sveinung Loe
10. januar 2009 - 19:50
Leger ut av gaza
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 19:57
Hva?
10. januar 2009 - 20:19
leger ut av Gaza
Kjenner til svenske leger som jobbet på sykehus i Norge.De tok store operasjoner først på dagen og fylte på med små inngrep for å fylle ut dagen uten at de var noen fare for pasientene. De avviklet operasjonskøen ved sykehuset på rekordtid, men de var svenske leger. Kanskje forskjell på norske og svenske, men tror ikke det.
Men vet ikke om du skjønner helt. Disse to legene er godt skolerte personer som vet sin tålegrense, og de arbeider selvsagt ikke lengre enn det de mener er forsvarlig. De jobber ikke 24 timer i døgnet selvsagt,
men de har jobbet ti dager i strekk forhåpentligvis. Hvis det er riktig kunne de jo ha tatt noen dager ferie i Egypt ,for så dratt tilbake frisk og opplagt. Men så var det det der med medier da??
10. januar 2009 - 19:55
Norske leger i Gaza
Jeg kommer aldri i mitt liv til å forstå hvorfor man mener at Israel skal finne seg i at man skyter tusenvis av raketter mot landet uten at de skal få lov til å sette en stopper for det.
Magnar Husby
10. januar 2009 - 20:03
gjengjeldelse
Her dreier det seg om omtrent 13 voksne mot over 800, av hvilke snart 300 er barn. Men du har kanskje fått en rett som ikke andre har?
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 20:48
Ingen sympati
Få sosialistene ut av regjeringen snarest!
Sveinung Loe
10. januar 2009 - 20:02
gaza
Harald Sælen
10. januar 2009 - 20:15
Å vere feig
Og til dere som ikke har sett voksne som er skadet eller drept hallo ser dere på fox news eller.
Og synst dere det er propaganda som blir formidlet av Fosse og Gilbert så reis ned og opplys folket med det dere ser.
Bernt Nordvik
10. januar 2009 - 20:17
Håper de la igjen kameraene..
Einar Thormodsæter
10. januar 2009 - 20:31
Kåte PR-Leger
Jeg er redd at disse Norske legene er meget forutintatt.
Sveinung Loe
10. januar 2009 - 20:49
Gjengjeldelse
Sveinung Loe
10. januar 2009 - 21:09
leger igaza
11. januar 2009 - 11:15
Leger ut av Gaza
Det jeg sa var at legene Gilbert og Fosse var drevne leger som visste sin tålegrense utmerket godt.,og de vil ikke operere utover det forsvarlige. De hadde derfor IKKE operert 24 timer i strekk i TI dager. Hvordan skulle de kunne det,?( når de i tillegg skulle drive nyhetsbyrå) Men--- dersom de ikke hadde hatt helgefri, det vil si jobbet ti dager i strekk,da kunne de dra to tre dager til Egypt og så dra tilbake igjen å operere. Men så var det nyhetsbildet igjen??
Arnt Orskaug
11. januar 2009 - 11:40
Flere spørsmål enn svar
Magnar Husby
11. januar 2009 - 13:13
flere spørsmål enn svar
Og jeg er enig i at alle spørsmålene du stiller ovenfor er relevante og bør forsøkes besvart. Jeg er derimot ikke enig med deg når du begynner å begrense Gilberts og Fosse ytringsfrihet.
Men der veldig mange spørsmål du unnlater å stille. Hvorfor er ungdommer i Oslo så sinte? Er mange av dem bare pøbler? Er det noen av dem som fisker i rørt vann? Er det provokatører blant dem?
Og så spørsmål av en helt annen karakter: Er det riktig som rapportene fra Care og Røde Kors og FN tyder på: At Israel egentlig ikke bryr seg så mye om at det dør en god del sivile? At de gjerne rammer det som Folkeretten definerer som sivile mål?
Og videre: Hvorfor er det så viktig for Israel å få fjernet Hamas at de er villige til å drepe en masse sivile kvinner og barn for å få det til? Når har Israel tenkt å viderføre tostatsløsningen? Når vil Israel innse at de ikke alene kan bestemme over Øst-Jerusalem? Hvilken plan har Israel for avviklingen av bosettinger på vestbredden og for fjerning av muren? Når vil de være rede til å gi Gaza den status som ethvert fritt land må ha?
Jeg tror ikke det er tilfeldig at du stiller så grundige spørsmål bare rundt Gilbert og Fosse. Jeg mistenker deg for å mene at det var synd at Gilbert og Fosse kom seg til Gaza. Jeg mistenker deg for å mene at det var synd at rapporter om de siviles lidelser i Gaza i det hele tatt kom ut. Jeg mistenker deg for å være in falsk Israel-venn: En venn som ikke er villig til å kritisere sine venner når de gjør noe galt.
Jan-egil Bogdanoff
11. januar 2009 - 13:49
Hei Arne Heip...og Israel venn.
når skoene de har på bena (Hvis de har ben igjen) så er str. 1 år- 13... vel å ansees som sivile uansett ?
Hei hei ho ho ho de gærne har det godt. - Sitat fra Jan Teigen.